Markiii Skrevet 17. april Skrevet 17. april Trulss skrev (På 15.4.2025 den 15.51): Appen bør vise hele merittlisten slik at man vet hva og hvem man må presetere mot. Eh, hva? Hva har dette med appen å gjøre?
Mr.M Skrevet 17. april Skrevet 17. april SLO7H skrev (2 timer siden): Hjelper ikke å vise til samtykke i retten hvis den andre parten mener at dem har blitt tvunget til å samtykke eller følte seg tvunget, eller ikke turte å si nei, eller hva som helst. vil påstå man står mye sterkere med et app-bekreftelse som i utgangspunktet indikerer gjensidig ønske om seksuelt samkvem. Det kan selvsagt fortsatt ende med "sak" og masse ord, påstander og beskyldninger, men man står i alle fall ikke helt på bar bakke.
Curuion Skrevet 17. april Skrevet 17. april 1 hour ago, Camlon said: Panikknappen er for dokumentasjon at hun ikke viste samtykke, ikke for å sende en politipatrulje mot han, så utfallet ville vært det samme. La oss si han faktisk voldtok henne. At hun viste panikk rett før er god dokumentasjon at hun ikke ville ha sex med en fremmed mann hun møtte på en kveldstur og det vil være mye vanskeligere for han å lyve og si at hun samtykket. Hvis panikkknapp ikke fører til kontakt og oppfølging av politi, evt utrykning, men kun til dokumentasjon senere, kan det jo misbrukes også? Trykke på uansett selv om det gis samtykke og bruke det hvis man angrer på noe. Knappen må da loggføre alt på ekstern server, så man ikke kan slette det selv, for at det kan vurderes troverdigheten basert på historikken, som igjen fører til mer problem pga personvern osv. Veldig komplisert problemstilling, selv video opptak må vurderes sannsynligheten om det er reelt eller fake, og I tillegg kan det være veldig misvisende og må vurderes ut fra konteksten ellers. Hva hvis det var en røff lek som gikk alt for langt, men tydelig samtykke først? Umulig å bevise om det er uskyldig feil eller bevisst utnyttelse av samtykken. Det er vel ikke alltds så enkelt å vurdere ting når det skjer heller, og det er først etterpå man forstår at man blir utnyttet ubevisst. Vil ikke samtykkeloven gjøre det enklere å komme seg unna i slike saker, og potensielt gjør ting enda verre? Da offeret må bevise et nei og hva samtykken tidligere faktisk betydde. Mulig jeg overtenker for mye. Forhåpentligvis vil loven føre til en positiv holdnings endring og et mindre omfang av slike saker. Selv om det evt blir mer komplisert I enkelte tilfeller. 2
Mr.M Skrevet 17. april Skrevet 17. april (endret) Camlon skrev (2 timer siden): Panikknappen er for dokumentasjon at hun ikke viste samtykke, ikke for å sende en politipatrulje mot han, så utfallet ville vært det samme. La oss si han faktisk voldtok henne. At hun viste panikk rett før er god dokumentasjon at hun ikke ville ha sex med en fremmed mann hun møtte på en kveldstur og det vil være mye vanskeligere for han å lyve og si at hun samtykket. men du skrev: "en panikknapp som de kan trykke på før de blir tvunget til sex og muligheten til å sende en anmeldelse til politiet etterpå med dokumentasjon." jeg skjønner du snakker om virkelig voldtekt, mens jeg er bekymret for misbruk i tide & utide av en slik app, så vi har forskjellig utgangspunkt. for endel år siden ble det i utlandet lansert en "anti-voldtekt" forsvars-spray med fargestoff som satt i 6-7 timer og ikke kunne vaskes vekk. Leste om endel episoder med den husker jeg, da enkelte som "følte seg truet" helt ubegrunnet hadde sprayet ned menn i nærheten. Hvis attpåtil politiet dukker opp, er du omtrent rævkjørt. En panikk-app kan misbrukes på lignende måte, da den konstruer indisier at noe ulovlig liksom har foregått i forkant. Dog, jeg er "for" at jenter/kvinner som er utsatt for stalkere, trusler fra voldelige X'er, osv. og som også politi kjenner til, skal ha alle mulige måter å beskytte seg på. Endret 17. april av Mr.M
Gjest 05679...d0b Skrevet 17. april Skrevet 17. april Mr.M skrev (5 timer siden): men du skrev: "en panikknapp som de kan trykke på før de blir tvunget til sex og muligheten til å sende en anmeldelse til politiet etterpå med dokumentasjon." jeg skjønner du snakker om virkelig voldtekt, mens jeg er bekymret for misbruk i tide & utide av en slik app, så vi har forskjellig utgangspunkt. for endel år siden ble det i utlandet lansert en "anti-voldtekt" forsvars-spray med fargestoff som satt i 6-7 timer og ikke kunne vaskes vekk. Leste om endel episoder med den husker jeg, da enkelte som "følte seg truet" helt ubegrunnet hadde sprayet ned menn i nærheten. Hvis attpåtil politiet dukker opp, er du omtrent rævkjørt. En panikk-app kan misbrukes på lignende måte, da den konstruer indisier at noe ulovlig liksom har foregått i forkant. Dog, jeg er "for" at jenter/kvinner som er utsatt for stalkere, trusler fra voldelige X'er, osv. og som også politi kjenner til, skal ha alle mulige måter å beskytte seg på. Hvis en har samtykke i forkant, så er det lettere å tåle et slikt misbruk; det er verre hvis en misbruker et slikt nød-signal, uten å kunne dokumentere at det har skjedd noe form for seksuell omgang. I og med at google watch a mikrofon innebygd, så kan en selvfølgelig dokumentere (lyder som indikerer motstand, at en har sagt ifra at en ikke vil...etc) eller avskrekke hendelseforløpet (at en ikke får noe ekte dokumentasjon, men istedet skremmer potensiell overgriper) med hjelp av politiet Anonymous poster hash: 05679...d0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå