Gå til innhold

Jeg hater den norske innvandringspolitikken!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Klote skrev (43 minutter siden):

Det er helt riktig. Sosialismen bygger ned næringslivet og fyller opp samfunnet med mennesker som er avhengige av trygd. Dette er hovedlinjene i dagens politikk. Det er en oppskrift på ruin. Ikke bare økonomisk. 

Heldigvis er ikke Norge et sosialistisk land. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klote skrev (36 minutter siden):

Men det er jo riktig. Når noen som aldri har betalt inn tar penger ut, da må andre lide for det. De som merker det mest er de nordmenn som trenger det mest. Det blir eksempelvis minstepensjonister og syke. Merkelig at du ikke nå er gammel nok til å forstå disse enkle sammenhengene.

Nei, fordi regnskapet med de flyktningene som Hagen da ville til livs, er gått i pluss for vår del. Flyktningene som kom på 80- og store deler av 90-tallet har bidratt med mer i inntekter enn utgifter. Og det er fortsatt å sette svake grupper opp mot hverandre.

Og dette var altså bare ett aspekt som jeg mener er usmakelig med hvordan Hagen opererte. Du hoppet - påtagelig nok - bukk over de andre.

freedomseeker skrev (1 time siden):

Høy innvandring fører uunngåelig til lønnspress og lønnssmitte, dette er ikke noe man kan regulere seg bort fra. Danmark har i dag mindre sosiale forskjeller enn Norge(og det uten de økonomisk skadelige særskattene Norge har), samtidig som de har høyere lønninger, særlig for grupper med lavere utdanning. Et Wolt bud kan på en god dag tjene rundt 200 danske kroner, altså omtrent 320 norske. I Norge ligger betalingen for samme jobb rundt 200 kroner.

Når et land tar imot så mange innvandrere på så kort tid som Norge har gjort, uten at det er nok verdiskapende jobber, får det konsekvenser. Økt offentlig pengebruk, lønnspress for sårbare grupper, svakere krone og dermed høyere inflasjon.

Ikke uenig i at det er en medvirkende faktor, men jeg ser ikke helt hvorfor man ikke kan i det minste dempe effekten vha. reguleringer, samt at jeg altså også mener at det ikke nødvendigvis er hovedfaktoren.

Sist jeg sjekket, var altså ikke forskjellene noe større i Norge enn i Danmark. Men det er dog noen problemer med direkte sammenligninger, fordi man kan måle ulikheter på forskjellige måter. Så vet jeg ikke helt hva du mener med "de økonomisk skadelige særskattene Norge har". Skattesystemet i Danmark og Norge er generelt ganske ulikt, der man vel sånn grovt forenklet kan si at danskene betaler mer i inntektsskatt mens vi betaler mer i tilleggsskatter og avgifter. Det er fordeler og ulemper med begge systemer, selv om jeg nok heller til at danskene generelt har et mer fornuftig system enn vårt (skjønt de burde skattelegge en del næringsartikler høyere i et folkehelseperspektiv).

Og det du skriver underbygger jo i grunnen bare det jeg skrev; danskene har bundet valutaen sin til EUR. For ikke så mange år siden var forholdet mellom DKK og NOK nesten 1:1. Men siden NOK har tapt seg såpass voldsomt mot EUR de siste årene, er det hovedgrunnen til forskjellen i hva et Wolt-bud sitter igjen med av kjøpekraft, selv om lønnen i sum er den samme.

• Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (2 timer siden):

Og det du skriver underbygger jo i grunnen bare det jeg skrev; danskene har bundet valutaen sin til EUR. For ikke så mange år siden var forholdet mellom DKK og NOK nesten 1:1. Men siden NOK har tapt seg såpass voldsomt mot EUR de siste årene, er det hovedgrunnen til forskjellen i hva et Wolt-bud sitter igjen med av kjøpekraft, selv om lønnen i sum er den samme.

Danmark har bundet sin valuta til euroen, greit nok, men det forklarer bare en liten del av hvorfor norske lønninger har falt relativt til andre land. Skal man forstå utviklingen, må man se på de bakenforliggende årsakene, og en av de viktigste er hvordan Norge har håndtert innvandring og arbeidsmarkedet.

Norge har hatt en kraftig befolkningsvekst på svært kort tid, uten at det skapes nok verdiskapende jobber. Det er som å ha en fabrikk som produserer spiker. dobler du antall ansatte uten at produksjonen øker, så presses lønningene ned. Det er dette som skjer i Norge. Kaka blir mindre, og stadig flere skal ha en del av den.

Innvandrerne som tiltrekkes hit er i hovedsak lavt utdannede, samtidig som norsk økonomi ikke lenger er industribasert. Dermed havner mange i lavlønte serviceyrker, eller på trygd. Begge deler fører til økt offentlig pengebruk, og i sum lønnspress for sårbare grupper, svakere krone og høyere inflasjon.

Danmark har også gode sosiale ordninger, men de stiller langt strengere krav. For å få permanent opphold må man ha vært i full jobb i en årrekke og ikke ha mottatt sosiale ytelser. Det er en helt annen modell enn Norges, der man får langt lettere tilgang til både opphold og velferdsordninger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...