Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Skrevet
57 minutes ago, simalarion said:

På lager men ikke lagt ut for salg enda

En ting som er sikkert er at 5080 blir bortimot umulig å bli kvitt når 60x0 kommer, så her gjelder det å få så god pris som mulig. Gav opp å få solgt min 5080 demokort (med 10%) uten fortjeneste og måtte sende den tilbake til komplett for andre runde demo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med tanke på at RTX 5080 i bunnen å grunnene er "RTX 4080 TURBO EXREME" hehe med oppdatert DLSS programmvare som den største nyheten så blir nok interessen minimal når det er tid for 60xx ja.

Det rtx 5080 gjorde best var å vise hvor bra RTX 4090 holdt seg

Endret av simalarion
Skrevet
ps5 skrev (58 minutter siden):

En ting som er sikkert er at 5080 blir bortimot umulig å bli kvitt når 60x0 kommer

Utover momentene som Simalarion nevner, så vil nok 16gb ram være i minste laget om et par år. Men forventer å kjøre alle innstillinger på maks med et 80-klassekort. 6080 vil nok ha mer enn 16 gb ram, noe som vil gjøre 5080 enda vanskeligere å bli kvitt.

Skrevet
On 5/5/2025 at 11:47 AM, Whitestar127 said:

Det er mye snakk om Nvidias drivere for tiden. Dere som har 50xx, opplever dere noen problemer?

Jeg har ikke hatt noen problemer med Nvidia driverne så langt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
ps5 skrev (8 timer siden):

En ting som er sikkert er at 5080 blir bortimot umulig å bli kvitt når 60x0 kommer, så her gjelder det å få så god pris som mulig. Gav opp å få solgt min 5080 demokort (med 10%) uten fortjeneste og måtte sende den tilbake til komplett for andre runde demo.

Tror ikke det blir så ille, men man må nok slå av noen tusenlapper, ettersom 5080 er ikke stort mer enn 4080 med noe bedre DLSS/RT-ytelse. Men Nvidia vet at de kan selge ENDA dyrere grafikkort nå, så 6000-generasjonen blir nok like dyr. Nvidia har også maks strømbruk på 5090, så bedre raster-ytelse vil være avhengig av den nye 3nm teknologien.

V4_Rusty skrev (På 2.5.2025 den 20.09):

Jeg kjørte også en del benchmarks i flere timer og det hjalp med coilwhinen på min ROG Astral, men jeg har ikke prøvd med Furmark før.

Jeg prøvde det samme med min Astral 5090 OC, men kortet støyet heller mer enn mindre. Hvis man vil best mulig sikre seg mot coil whine, så ville jeg kjøpt Gigabyte, som har fått svært få klager om coil whine. 

Endret av Peter Johansen
Skrevet (endret)
32 minutes ago, Adrgha said:

Ser vel ut til å gjelde kun tidlige batcher ved vertikal montering og kun kosmetisk. Min gaming oc 5090 funker som fjell i hvertfall men da med klassisk montering. Ingen spor av coilwhine i det minste, og flotte temperaturer.

Endret av ps5
Skrevet (endret)
Adrgha skrev (3 timer siden):

Det er kun med et lite knippe kort, ikke noen stor greie afaik. Har ikke det problemet her, men verdien av et stillegående kort uten coil whine trumfer det meste for meg. 

Det som irriterer meg mest med Aorus (og andre toppmodeller som Suprim), er den absurde lengen på kortet. Jeg måtte fjerne den ene inntaksviften på CPU AIO kjøleribben i front, som ikke var nødvendig med Astral.

Endret av Peter Johansen
Skrevet
ps5 skrev (3 minutter siden):

Ser vel ut til å gjelde kun tidlige batcher ved vertikal montering og kun kosmetisk. Min gaming oc 5090 funker som fjell i hvertfall men da med klassisk montering. Ingen spor av coilwhine i det minste, og flotte temperaturer.

Hvis det renner så mye ut at det mister kontakten med minnebrikken, slik det virker å ha gjort på bildet under, er det neppe bare kosmetisk. Men sikkert null problem hvis man monterer kortet horisontalt. Bruker Gigabyte denne nye puttyen på alle kort, eller bare på Master?

IMG_7112.jpeg

Skrevet (endret)

Ukjent med putty, men ser ut som man ikke kan vinne denne generasjonen, gigabyte toppmodell lekker, fe blir glodvarm med coilwhine og mange av toppmodellene har også coilwhine og tar fantastiske mengder plass. Alle har vel også en risk for å smelte om man er litt uheldig med kablingen.

Får prise meg lykkelig over å være fornøyd så langt..

Endret av ps5
  • Hjerte 1
Skrevet

kjøpte 5080 på lanseringsdagen hos komplett, tror dere jeg får Doom? skal snakke med de i morgen visst jeg husker på det

Skrevet

Er det fremdeles realistisk å få igjen over 20.000 for et 4090 FE?

Ser det begynner å bli litt tilgang på 5090, dog litt vel høye priser på de dyrere kortene.

Skrevet
lals skrev (12 minutter siden):

kjøpte 5080 på lanseringsdagen hos komplett, tror dere jeg får Doom? skal snakke med de i morgen visst jeg husker på det

Nei, Komplett har ikke kampanjen en gang heller så det er helt dø født. Jeg vet fordi jeg har spurt dem selv. 

Skrevet (endret)
Paxville skrev (16 minutter siden):

Er det fremdeles realistisk å få igjen over 20.000 for et 4090 FE?

Da må det være et av de bedre modellene, ha lang garanti igjen + være mint tror jeg. Om ikke tror jeg riktig pris nå er 17 - 18 K, altså litt mer en RTX 5080 pga det er et bedre kort men ikke veldig mye  bedre heller (om man kun ser på spilling), men om du treffer en kjøper som ikke bare skal ha det til spilling så øker odsen til å få en bra pris, her er RTX 4090 mye bedre. 

Endret av simalarion
Skrevet
6 minutes ago, simalarion said:

Nei, Komplett har ikke kampanjen en gang heller så det er helt dø født. Jeg vet fordi jeg har spurt dem selv. 

De gav meg doom for 5090 men kjøpte den bare et par uker for tidlig.

Skrevet (endret)

Begge mine Gigabyte 5090 gikk til helvete. Fikser de selv, men det burde ikke være nødvendig i denne prisklassen.

Endret av BadCat
Skrevet
1 minute ago, BadCat said:

Begge mine Gigabyte 5090 gikk til helvete. Fikser de selv, men det burde ikke være nødvendig i denne prisklassen.

Hvilken gb og hva gikk galt?

Skrevet (endret)

@ps5Det var rart, Komplett svarte meg at de ikke har Doom kampanjen, så det var ikke noe de kunne ordne om de ville.. jeje de tar jo ofte en Spansk en, selv om de stort sett er veldig greie å ha når det skjer noe galt..

Endret av simalarion
Skrevet
4 minutes ago, simalarion said:

@ps5Det var rart, Komplett svarte meg at de ikke har Doom kampanjen, så det var ikke noe de kunne ordne om de ville.. jeje de tar jo ofte en Spansk en, selv om de stort sett er veldig greie å ha når det skjer noe galt..

Både jeg og andre fikk kode på ca 5 minutt så du traff nok feil kundebehandler. Med du får jo også denne på Xbox abo så kun 3 dager prerelease du går glipp av om du har denne.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...