Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutes ago, Vighilicious said:

Basert på skrekkhistoriene om levering av 5090 frem i tid på elkjøp blir dette for de tøffeste av oss. I

Skrevet
1 hour ago, simalarion said:

Tenker det må kommet en del om Angrefristen utnyttes, så ved å beholde høye priser inntil videre minsker komplett den risken, det høye Scalpere markedet som var har ført til at markedet er overmett nå trolig, som nevnt veldig tidlig i tråden er det ikke noe "mining" tilstander lenger så hvor mettet markedet virkelig er vill vise seg fremover.

Så når det løsner såpass som det gjør nå lønner det seg i alle fall å vente med 10% kupongen sin, så jeg var nok litt for rask på av-trekkeren men ante lite om at det var så kort tid til lagrene fylte seg. Jeg kan også bruke Angrefrist men vet rett å slett ikke om jeg gidder mer, da må jeg også satse på at jeg får 10% tilbake igjen for å kunne gjøre et godt kjøp uansett... Så føler jeg meg veldig ferdig med å leite etter et "godt" kjøp også nå, jeg får se litt an. 

Edit

Komplett har nå fått ut LC:
image.png.a33d5ef4530bc28aac7da058d3b87887.png

Detter er vell i mine øyne også (Tror Nizzen sa det først i denne tråden) at dette er det beste RTX 5090 kortet. Astral OC versjonen jeg har er et Supert kort men overstiger størrelsen/tyngden for hva en PCIE port kan tåle føles det som, så man blir litt stressa når man har det i stående PC selv med støtte. 

Etter min mening er Suprim Liquid det beste kortet denne gen, pumpen har i motsetning til LC 0rpm modus og pumpen på astral støyer konstant. Bra kort ellers hvis man har litt dårlig hørsel. 🤪

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er vell for mange først å fremst når MSRP priser dukker opp på Komplett det begynner å bli "surt"  hehe, "gull billetten" min var jo å få brukt denne rabatten på MSRP pris der, dette toget er vell nå gått men det stabiliserte seg raskere en jeg trodde ........ 

Hvordan var det med RTX 4090 til sammenligning? (jeg fulgte ikke med da, tok hobbyen opp igjen nå ved RTX 50** releasen), var det alltid lav stock der?, mener de aldri kom på tilbud i alle fall

Endret av simalarion
Skrevet
4 minutes ago, simalarion said:

Hvordan var det med RTX 4090 til sammenligning? (jeg fulgte ikke med da, tok hobbyen opp igjen nå ved RTX 50** releasen), var det alltid lav stock der?, mener de aldri kom på tilbud i alle fall

4090 var enkelt tilgjengelig et par mnd etter release. FE var nok litt verre å få tak i..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

1 stk må være scalper som har gitt opp.
Interessant at 5090 Ventus msrp fremdeles er til salgs på Elkjøp, akkurat disse ble visstnok dumpet i enormt kvanta i flere drops i uk i dag, så skal ikke se bortifra at et svært parti også kommer denne veien. Msrp tiden har nok straks kommet.

Endret av ps5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ps5 skrev (7 timer siden):

Basert på skrekkhistoriene om levering av 5090 frem i tid på elkjøp blir dette for de tøffeste av oss. I

Fikk mitt Gigabyte master 5090 etter en uke derfra som bestillt

• Liker 1
Skrevet

liquid ditt eller datt 5090. er jo ikke 

bedre enn de luftkjølte kortene i ett kabinett med nok kjøling uansett tror jeg.. og iallefall ikke +3000+ på prisen..

Skrevet
siDDis skrev (1 time siden):

Eg vil ha 5090 FE, beste kjøleren

Trodde jeg også for det var tilfellet med 4090 RTX. Om du ikke mener minst er best :), for de gjorde kjøleren mye mindre å økte effektbruk kaste kraftig  i forhold til 4090 å det har vist seg på tester jeg har lest å være dårlig kombo. Kjøler & klokker blant de dårligste, gigabyte Master & Asus Astral kortene gjør det mye bedre.

Men prisen er knall i forhold :) 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, siDDis said:

Eg vil ha 5090 FE, beste kjøleren

Jeg vil også ha 5090 FE, men bare fordi den er liten. som simalarion sier, så er det den dårligste på kjøling av alle

5090 korta, men så er det ingen som er så liten heller.

• Liker 1
Skrevet
Nizzen skrev (5 timer siden):

Jeg vil også ha 5090 FE, men bare fordi den er liten. som simalarion sier, så er det den dårligste på kjøling av alle

5090 korta, men så er det ingen som er så liten heller.

Det er jo derfor den er den beste, liten stillegående kjøler som kjøler like godt som de andre. Den er faktisk utrolig stillegående, disse tredjepartkjølerene bråker ofte.

Skrevet
17 minutes ago, siDDis said:

Det er jo derfor den er den beste, liten stillegående kjøler som kjøler like godt som de andre. Den er faktisk utrolig stillegående, disse tredjepartkjølerene bråker ofte.

Men den kjøler ikke like godt - eller stille - som de andre.

• Liker 1
Skrevet
Aetius skrev (43 minutter siden):

Men den kjøler ikke like godt - eller stille - som de andre.

Jo det gjør den, for 10%-50% av prisen
Screenshot2025-04-26at11_45_03.thumb.png.8116e8d9d72aaeafba43566ae4d22797.png

Skrevet (endret)
siDDis skrev (7 minutter siden):

Eh, tror du må lese tallene på nytt.. ;) Når det er sagt, så er det jo bare undervolte kortet. Da får man betraktelig mindre strømbruk, og dermed lavere temperaturer og mindre viftestøy. Rundt 0.925-0.9mV er et bra kompromiss mellom lavere temperaturer og minimalt tap av ytelse.

Til den lavere prisen en FE-modell koster, så er en trade-off mht. kjøler/vifte-løsning og temperaturer helt ok IMO. FE er jo fremdeles et bra kort, hvis man får tak i ett.

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
47 minutes ago, siDDis said:

For det første er det på den listen du postet kun ett kort som blir varmere enn FE, og kun to kort som bråker mer enn FE.

For det andre koster ikke FE mellom en tidel og halvparten av andre tilsvarende kort - dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...