Zeph Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) trn100 skrev (6 minutter siden): Har hatt noen sånne selv som jeg fikset for noen år siden og som fremdeles ser bra ut og har fått noen nye jeg skal fikse før vinteren! 🙂 Det du trenger er en dremel, orginal lakk, litt rustkiller (gjerne fra Biltema), rusthindrende grunning og noen billige spisse pensler. Når du har fjernet alt du kan se av rust med dremelen legger du på rustkiller og lar den virke. Repeter om nødvendig. Deretter bygger du opp det meste av "gropen" med rusthindrende grunning. Til slutt legger du på orginal farge og eventuelt klarlakk til det blir en liten "topp" på skadestedet. Når dette er herdet sliper du med fint slipepapir/sliperondeller (Opptil 3000 korning) og polerer over. Takk! Har du tips til valg av grunning? Biltema har ei lita flaske, men er det brukande greier? Eg har sett på nokre andre butikkar, men det går mest i sprayflasker. På så små skader er kanskje flaske og tannpirkar det beste. Eg har dremel, men det er ikkje store gropa, så eg skulle hatt nokre små verktøy som får plass nedi der. kremt skrev (5 minutter siden): Merkelig at det blir rust. Fått et par steinsprut selv men ikke gjort noe med dem. Ikke skjedd noen ting på 5 år med rust eller lignende. Då har det nok ikkje gått hol ned til metallet. Det er fleire lag med grunning og lakk på ein bil, og så lenge steinen ikkje lagar hol heilt ned til bart metall så treng det ikkje føre til rust. Endret 22 timer siden av Zeph 1
kremt Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Jeg ser metallet men det ruster ikke. Tydeligvis stor forskjell mellom merker her. En artikkel sa at 2 år gammel ID Buzz hadde 20-30 merker med boblet under lakken, reklamasjon/garanti avslått av forhandler.
trn100 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Zeph skrev (2 minutter siden): Takk! Har du tips til valg av grunning? Biltema har ei lita flaske, men er det brukande greier? Eg har dremel, men det er ikkje store gropa, så eg skulle hatt nokre små verktøy som får plass nedi der. Då har det nok ikkje gått hol ned til metallet. Det er fleire lag med grunning og lakk på ein bil, og så lenge steinen ikkje lagar hol heilt ned til bart metall så treng det ikkje føre til rust. Jeg kjøpte en sprayboks som fungerte veldig bra! Sprayet litt i lokket og la den på med pensel. Grunning | Bildeler.no 1
trn100 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Og med tanke på verktøy brukte jeg en sånn slipestift som nummer 4 fra venstre. Det kan bli et kanskje skremmende "hull" i lakken, men hvis du ikke blir kvitt all rusten kommer den garantert igjen!
trn100 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden kremt skrev (14 minutter siden): Jeg ser metallet men det ruster ikke. Tydeligvis stor forskjell mellom merker her. En artikkel sa at 2 år gammel ID Buzz hadde 20-30 merker med boblet under lakken, reklamasjon/garanti avslått av forhandler. Noen biler har bedre rustbeskyttelse i utgangspunktet enn andre, f.eks. bruker noen galvanisert stål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå