Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN-kabel, lengde ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
altså, hvor langt unna isdn-boksen kan man sitte ?

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener...

ehhm.. ja.

 

Du kan jo sitte så langt du vil? Vil muligens begybnne å loke hvis du sitter med en 50mils kabel når du bor i tr. heim ,men tar med internetten hjemmefra... til oslo. Men dette var et forsøk på: Hva i ###### mener du? err det en spø? :roll:

 

<<<<------------------------

EDIT: IM LEET!!!!!

Endret av P@yNe
Lenke til kommentar

ISDN-kabler, de billige man får kjøpt på Elkjøp kommer jo i lengder på opp til 15 m eller på trommel, er de samme man legger telefonledninger innendørs med, antar derfor de kan strekkes godt over 15 m...

 

CAT 5 kan strekkes i lengder på 100 m og forlenges som D_KILLAH beskriver ovenfor.

 

Du kan altså sitte hundrevis av meter fra ISDN-boksen.

 

Edit

Jeg klødde meg endel i hodet på denne, er ingen ekspert på nettverk, men det står vitterlig CAT 5 på kablen jeg har fra ISDN-kortet til ISDN boksen, nøyaktig samme kabel som fra nettverkskortet til ADSL-modemet fra Telenor. CAT 5 kan dermed tydeligvis brukes til ISDN. Dermed stemmer det jeg skrev ovenfor. Trøtt nå... :green:

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Trur da også cat 3 (og sikkert lavere), kan brukes på isdn i lengder på ca 100m bare du terminerer, termineringen er forsåvidt viktig på disse kabelstrekkene pga at man da hele tiden ligger med en viss motstand til "jord" lederen og at stort sett all støy vil gå til jord.

At det trengs terminering er riktig, men terminering har ingenting med jord å gjøre.

Termineringen sitter over signalparet, og er ikke koblet til jord. Funksjonen er å dempe reflekser pga impedansovergang.

Lenke til kommentar
altså, hvor langt unna isdn-boksen kan man sitte ?

maks lengde kan variere fra isdnkort til isdnkort og fra isdnkabel til isdnkabel, dog er vel anbefalt max lengde 15 meter hvis jeg ikke husker feil.

 

Det hele kommer jo litt ann på isdnkabelen din fra NT-1 boksen og inn i modem/isdnkort. Personlig satt jeg med en Cat5 kabel på 20 meter uten noen problemer (lurer på om den var shielded?)

Lenke til kommentar

10 m er grensen, uten termineringsmotstander (100 ohm). Bruker du motstander kan du kable 150 meter fra ISDN boksen. Husk at terminerinsmotstandene også må settes i boksen dersom du bruker motstander på enden av kabelen. som regel dip switcher, se boksens manual. Det er riktig at motstandene forhindrer refleks i kabelen, s-grensesnittet på ISDN er balansert nett, og må termineres ved lengder over ca. 10m. Cat 3 fungerer helt fint, men skal du legge kabel, så bruk Cat 5. da kan du jo også bruke samme kabelen til LAN, ved et senere tidspunkt. Det finnes også en spec på å kable s-grensesnittet med Cat 5 kabel, i stjerne og uten motstander. Har brukt den selv, og det funker fint, men neppe så langt som til 100 m. Prøv deg gjerne frem med det. NB. pinne 4/5 i snoren, til terminalene, er knivkontakt 1/2 og 3/6 i snoren er knivkontakt 5/6 i kontakten du monterer på veggen. hvis du bruker standard materiell. Ellers pleier skruene å være merket.

Lenke til kommentar
10 m er grensen, uten termineringsmotstander (100 ohm). Bruker du motstander kan du kable 150 meter fra ISDN boksen. Husk at terminerinsmotstandene også må settes i boksen dersom du bruker motstander på enden av kabelen. som regel dip switcher, se boksens manual. Det er riktig at motstandene forhindrer refleks i kabelen, s-grensesnittet på ISDN er balansert nett, og må termineres ved lengder over ca. 10m. Cat 3 fungerer helt fint, men skal du legge kabel, så bruk Cat 5. da kan du jo også bruke samme kabelen til LAN, ved et senere tidspunkt. Det finnes også en spec på å kable s-grensesnittet med Cat 5 kabel, i stjerne og uten motstander. Har brukt den selv, og det funker fint, men neppe så langt som til 100 m. Prøv deg gjerne frem med det. NB. pinne 4/5 i snoren, til terminalene, er knivkontakt 1/2 og  3/6 i snoren er knivkontakt 5/6 i kontakten du monterer på veggen. hvis du bruker standard materiell. Ellers pleier skruene å være merket.

Pilopirat har lest leksa si..., men glemte at par 1 er snudd i pluggen. Dvs. 4/5 i pluggen er 2/1 (ikke 1/2) på knivkontaktene i kontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...