Gå til innhold

Sprengte høyttalere?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har klart å ødelegge mine JBL E-90 høyttalere. Spilte litt vel høyt med dem en kveld, og etter det har lyden mistet noe av følelsen på den dypeste bassen. Det blir liksom litt "flat" lyd uten dynamikk. Enkelte sanger funker imidlertid helt flott, så det er veldig variabelt etter hva jeg spiller.

 

Er det noen som har en systematisk måte å undersøke hva som er galt på? Jeg tenker først og fremst på målinger med oscilloscop og liknende, men hvis noen har andre gode ideer, så gjerne det! Er nemlig usikker på om det er basselementer, delefilter eller noe annet som er røket.

 

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meg bekjent ingen andre måter enn å prøve eliminasjonsmetoden. Hvordan funker ampen med andre høyttalere? Hvordan funker høyttaleren med en anna amp? Dersom du ikke finner hvor problemet ligger, kan du, dersom du føler deg komfortabel med det, åpne ting og tang opp og se etter åpenbare skader. Jeg tvilker på at du vil finne noen.

 

Jeg holder en knapp på at et eller flere elementer kan ha beveget seg utenfor vandringsområdet sitt, feks ved resonansfrekevensen sin, og forskjøvet spoler, evt ødelagt spideren. Dette vil normalt ikke lønne seg å reparere.

 

Prøv deg frem, det tror jeg er ditt beste kort.

 

bfisk

Lenke til kommentar
ved såkalte "sprengte" høytalere kan man hvis man med fingrene dytter elementet inn ofte høre en skrapelyd. Selvsagt er dette kun mulig på bass og evt en litt stor mellomtone.

både ja og nei.Hvis det bare er spolen som er brent så kommer det minst sannsynli skrape lyder.

Endret av Bose
Lenke til kommentar
skraper spolern er den vel sprengt vist ikke, nei da er den ikke sprengt

En høyttaler er vel også sprengt hvis det har gått hardt utover membranen om man har guffa på litt for mye med en kraftig forsterker ...

 

Synes at uttrykket "en sprengt høyttaler" bare burde nevnes om noen har lagt en kubbe TNT i høyttaleren og tent på. :roll:

Lenke til kommentar

krislarsen: Nei tror ikke du har sprenkt bass elementet, det er det elementet som tåler mest bank.

Vil heller si at diskanten er den som pleier å ta kvelden.

Men det er en enkel måte å skjekke om elementene funker, ett 1.5v batteri og 2 ledninger, ta + på batteriet + på elementet, samme med minus.

PS: er ikke enkelt på diskanten denne metoden.

Lenke til kommentar

bass-elementet er nok ikke sprengt, men det kan hende at veldig mye belastning kan påvirke elementets ytelse, slik at det spiller litt dårligere og udynamisk i lavere frekvenser...Ikke spill så høyt en gang til ihvertfall ;)

 

PS. er nok ikke dumt å prøve elimineringsmetoden :)

 

Mvh Tomzern :)

Lenke til kommentar
Tomzern: Nei kan ikke si meg enig med deg, for enten er elementet kapput, eller så er det i orden.

Ett element sliter du vel aldri ut, eneste måte er å sprenge ett element, eller brenne av spolen.

hoho... er fullt mulig å slite ut et element! Masse juling over lengre tid under ugunstige forhold (eller kvinnemisshandling enkelt sakt).

Lenke til kommentar
hoho... er fullt mulig å slite ut et element! Masse juling over lengre tid under ugunstige forhold (eller kvinnemisshandling enkelt sakt).

Hehe, ok. Da må du forklare meg hva som er slitasje/hva som slites ut/hvordan du ser det. Har ennå ikke sette ett element som er utslitt. Har demontert mangen elementer oppgjennom årene, på grunn av sprenkte spoler.

Lenke til kommentar

Har hørt at sollys kan gjøre elementer slappe, men det er mulig det bare er en myte? Opphenget på min gamle Vega XL18 er vertfall rimelig bleikna. Den begynner også å bli litt slapp, men jäven den er gammel også! :D

 

Elementer kan jo også bli slappe med tiden ved mye hard bruk. Er ikke så veldig überhøyttalerteknisk av meg, men regner med at det er opphenget som får det?

 

And please, correct me if i'm wrong!

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Hadde en høytaler som var sprengt en gang uten at jeg merket det i det hele tatt... Fikk det fikset for en billig penge med nye orginal elementer og først da hørte jeg hvor utrolig dårlig lyden hadde vært før heh.

 

Så det er godt mulig du har sprengt høytaleren uten at det kommer noen spesiell ulyd fra høytaleren, merket som sagt ingenting på min, og her var det spolen som var blitt satt ut av posisjon. Vet ikke helt hva som hadde skjedd med den, men den var i hvertfall ødelagt.

Lenke til kommentar
Tomzern: Nei kan ikke si meg enig med deg, for enten er elementet kapput, eller så er det i orden.

Ett element sliter du vel aldri ut, eneste måte er å sprenge ett element, eller brenne av spolen.

Skjerp da! Et element er en elektomekanisk innretning, og kan godt være "litt ødelagt".

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...