Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Import av bil med "aftermarket" eksos/katalysator - Blir det godkjent i Norge?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan gi meg en pekepinn på hva reglene er når det kommer til "aftermarket" eksos og katalysator som er installert på bil? 

Skal importere en bil fra USA som har "aftermarket" katalysator og "headers".

Hvordan måles effekten av katalysatoren, og hva er grensene her? Måles det ved hver EU godkjenning? Hvor høy kan dB være for å få bil godkjent? 

Ser at vegvesen.no skriver:

Sitat

Kjøretøyet må være i original/tilnærmet original stand og må tilfredsstille alle krav som gjaldt i hjemlandet da det ble registrert eller godkjent første gang.

 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/import/privat-import/slik-blir-et-kjoretoy-godkjent/

Vet ikke hvordan jeg skal tolke det, da svært mange har "aftermarket" eksosanlegg på biler i landet her, og får det gjennom EU kontroll med null problemer. Er det slik det slik man må installere originalt eksos før import, og deretter installere "aftermarket" etter det har blitt godkjent i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksosanlegget må ha dokumentasjon som tilsier at det er bedre eller sammenlignbart med originalt anlegg. Ellers finnes det noe som heter støykrav og krav til rensing av hva eksosanlegget slipper ut  

Du finner mer informasjon hos lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_24#§24-2

Dersom eksosanlegget og lyktene ikke har TUV-papirer så vil jeg våge å påstå at du kan glemme det. 

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (1 time siden):

Eksosanlegget må ha dokumentasjon som tilsier at det er bedre eller sammenlignbart med originalt anlegg. Ellers finnes det noe som heter støykrav og krav til rensing av hva eksosanlegget slipper ut  

Du finner mer informasjon hos lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_24#§24-2

Dersom eksosanlegget og lyktene ikke har TUV-papirer så vil jeg våge å påstå at du kan glemme det. 

Hvordan vil det fungere hvis man har en ventil i anlegget (type Mild2Wild) som kan åpnes og lukkes ved hjelp av en kontroll? Det er ikke mulig å lukke ventilen? 

Også, hvordan får alle som jeg ser på finn.no bilene sine godkjent med ettermontert eksosanlegg som er vesentlig mer bråkete enn originalt? Det må være noe som jeg ikke vet...

Lenke til kommentar

Jeg tror du vil slite med å få godkjent uten original anlegget eller TUV papirer. Hvis ikke må du stå for en test selv fra et godkjent testsenter (i realiteten TUV)

Får underkjent på de merkeligste ting, og de legger dokumentasjonskravet på deg. Så en som hadde E-merket eksosanlegg med TUV papirer på motorsykkelen sin.

Men på potta var det preget inn :
Europe/EU : [E merke]
USA: Not for road use

Så da sa inspektøren at dette var en potte not for road use, så vennligst sett på original anlegg. En åpenbar feil, men lykke til med å vinne frem mot de.

Lenke til kommentar

Gjelder det dokumentasjon i vognkortet er det bare og glemme det, man får ikke innført bedre utslippkrav en det biler har originalt fra produsenten. Gjelder det bare og få godkjenning ved innførsel ville jeg bare holdt kjeft og la eventuelt inspeksjon avgjøre om de anser at dette er bra nok eller ikke.

Utslipp kan måles så det er ingen problem, støy er også målbart, men begge deler er nok litt "fingeren i lufta" ved kontroll, anser inspektøren at det støyer for mye kan han kreve støymålinger/dokumentasjon før godkjenninger, men utslippet måler de nok med eget utstyr.

Er det for ille får du ettermontere et par eksospotter som du kan fjerne etter kontrollen :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...