Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd fra et hjullager kløtsj/girkassa, Toyota Hiace 1999 4WD


Anbefalte innlegg

Hei!

Livets bil gjennom mange år har et rumlelys når den står i fri. Når kløtsjen er inne, så forsvinner lyden. Lyden er heller ikke merkbar når girkassa er kald. Lyden blir også borte når jeg såvidt dytter på girspaken mot et gir, uten at kløtsjen er inne. Lite trykk er nok. Så, lyden er på det høyeste når bilen hsr gått seg varm og den står i fri.

Hva kan det være, tro? 

Er det en stor jobb?

På forhånd takk!

Alen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Girkasse støy. Girkasse skrangling. Ofte kalt "manual transmission rattling" på engelsk. Ganske vanlig på eldre dieselbiler og grove kjøretøy(lastebiler, landbruksmaskiner, Toyota Hiace osv).

Dette kommer av komponenter inni girkassa som rister og klaprer når kassa er driftsvarm og uavlastet. Bokstavelig talt en skranglekasse. Som resten av bilen.

Dette er ikke farlig å kjøre med og jeg velger å kalle det produktstandard på en gammel Hiace. Lyden forsvinner hvis du gir motoren litt turtall også.

Den vanligste reparasjonsmetoden er at man prøver en annen girolje. En tykkere olje. Eller en olje som spesifikt demper girkasse støy.

Her kan det også være hensiktsmessig å prøve noe lurium som f.eks denne, men det var jo grådig dyrt og jeg kjenner ikke til merket. https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/tilsetningsstoffer/lindemann-manual-gear-differential/n415/pn11499/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0ruyBhDuARIsANSZ3wonwM7Th-VqfCiOkMFtpYGxUcyN5d4AmzxYo4HWWUzzbJsEkcBbtoQaAiEPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Habla Møberg skrev (På 21.5.2024 den 8:40 PM):

 

Hvis noe så anbefaler jeg å prøve en annen girolje eller additiver. Sånt er Habla Møberg god på og du har kanskje noen forslag her?

Lenke til kommentar

Hei og takk for utfyllende kommentarer!

Jeg har skiftet olje på kassen, dog ikke til tykkere enn anbefalt, pluss klemte inn to tuber med https://www.eurodel.no/tilsetning-girolje-liqui-moly-2652?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=18132219013&utm_content=&utm_term=&campaign_name={campaignname}&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwmMayBhDuARIsAM9HM8c2BSfpBIUCjsudMWjUuv7Y_ifUQRqkPp_ZRZDXO5BlGsqUoqJaG_saAn_hEALw_wcB

Hørte ikke noe som helst endring. Forventet at ulyd skal bli dempet noe i allefall.

 

Hmm...

Dumt, da bilen ellers er en drøm å eie!!

Lenke til kommentar

Nå må jeg bare synse og gjette. Men:

Det du lenket til fra YouTube @logindiskusjon kan det muligens være?

I og med at du får bort deler av lyden når du flytter på girspaken... 

Var den gamle oljen sliten eller ok? Farge, lukt og evt metallrester? Det er kanskje det mest interessante å vite, foruten hvilken olje du brukte på den.

Har "reddet" en god del girkasser med å bruke topp kvalitet olje, men de lydene du har her overgår det meste jeg har hørt, og om du byttet fra en velbrukt olje til en ny og god kvalitets olje, pluss de tubene, uten noen endring, tror jeg ikke det har noe for seg med nok et dyrt oljeskift.

Mest interessert som sagt er å se på gamle oljen. 

 

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Dette er klassisk lyd fra slike eldre biler, lager på kubbeKsling inni kassen som er litt slitne. 
dytte på gearstang eller fri ut clutchen får altid de til å stille. Veldig mange tror det er utløser lager, men ett utløser lager lager lyd når lageret løser ut clutch, så motsatt av ditt tilfelle

 

det hjelper ikke å bruke masse penger på forskjellige dyre olje produkter

 

Uansett så går den nokk fint 200.000 km til 🤗🤠

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...