Gå til innhold

Automatisk oppgradering til Windows 11 med gen. 7 i3


Anbefalte innlegg

Noen andre som har opplevd dette? Kjørte nettopp reinstall av Windows på en maskin med i3-7020U jeg hadde liggende, og den står nå og oppgraderer til Windows 11 uten at jeg har gjort noe. Benyttet Media Creation Tool, så er er umodifisert installasjon direkte fra MS.

 

image.thumb.png.2dbd809b496da2dfb1e65ddfd03d9c14.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, sedsberg said:

Ut i fra screenshots så står den og oppdaterer til Windows 10 22H2. Ikke Windows 11.

Good point. På den annen side, hvordan kan man forklare 'reklameteksten' under som friskt proklamer at "Denne PC'en kan kjøre Windows 11" ...?

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (Akkurat nå):

Da er det merkelig at Amazon selger dette produktet: https://www.amazon.com/Windows-Desktop-Computer-Type-C-QIKEMALL/dp/B097Q1MP4H?th=1

Er produktomtalen feil, eller har PC-produsenten gjort noen triks?

Jeg vil tro det feil i produktomtalen.

Det er mulig å installere Windows 11 selv om det er unsupported, men det er vel ikke anbefalt

https://www.howtogeek.com/759925/how-to-install-windows-11-on-an-unsupported-pc/

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Ut i fra screenshots så står den og oppdaterer til Windows 10 22H2. Ikke Windows 11.

Det er korrekt. Meldingen om at pc'en var klar for Windows 11 dukket opp under oppdatering av Windows 10, men oppgradering til Windows 11 startet etter neste reboot. Den kjører nå Windows 11 uten problemer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, JenkaRiPS said:

Det er korrekt. Meldingen om at pc'en var klar for Windows 11 dukket opp under oppdatering av Windows 10, men oppgradering til Windows 11 startet etter neste reboot. Den kjører nå Windows 11 uten problemer.

Merkelig. Kunne du tenke deg å laste ned og kjøre WhyNotWin11 som jeg linket til ovenfor, og poste et bilde av resultatet som kommer opp?

And, by the way: Ser installasjonen ut til å fungere problemfritt? Du får ikke noen feilmelding når du prøver å kjøre Windows Update, for eksempel?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
nebrewfoz skrev (32 minutter siden):

Merkelig. Kunne du tenke deg å laste ned og kjøre WhyNotWin11 som jeg linket til ovenfor, og poste et bilde av resultatet som kommer opp?

And, by the way: Ser installasjonen ut til å fungere problemfritt? Du får ikke noen feilmelding når du prøver å kjøre Windows Update, for eksempel?

Alt ser ut til å fungere som det skal, inkl. windows update. Har ikke fått noen feilmeldinger. Resultatet fra WhyNotWin er som forventet.

 

image.png.b2b9f98ec6b323750c92525df63ef434.png

 

image.png.a315d187f54e0cc9dbf10fcd052ffbd5.png

Endret av JenkaRiPS
Lenke til kommentar

Ser at du har installert Windows med Media Creation Tool, da er det ikke sikkert den sjekker hvilken CPU det er. Usikkerheten med å installere på en unsupported CPU er om Microsoft skulle mangle oppdateringer relevant for CPU, eller driver oppdateringer. Det ligger også en risiko i at CPU ikke er støttet.

Sitat

It's important to note, however, that running Windows 11 on unsupported hardware may lead to a lack of driver support and potential stability issues. Microsoft also might not provide updates, including security updates, which could be a significant risk. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Svein M said:

Ser at du har installert Windows med Media Creation Tool, da er det ikke sikkert den sjekker hvilken CPU det er. Usikkerheten med å installere på en unsupported CPU er om Microsoft skulle begynne med å sperre for oppdateringer, eller automatiske driver oppdateringer. Det ligger også en riskio i at CPU ikke er supported.

Jeg laget (i fjor en gang) Windows 11-installasjonsmedium (USB) fra en ISO-fil ved hjelp av Rufus, der man kan be Rufus om å konfigurere installasjonsprogrammet til å ikke sjekke for HW-kompatibilitet, ikke kreve MS-konto, osv.  Jeg fikk installert Windows 11 på en 7. generasjons Intel-CPU, men ved første forsøk på å oppdatere vha Windows Update raste feilmeldingene inn, så jeg ga opp forsøket.

Men jeg trodde ikke at Media Creation Tool skippet noe av dette? Dvs. sjekk av HW-kompatibilitet utføres, man må logge seg på med en MS-konto, osv.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, JenkaRiPS said:

Alt ser ut til å fungere som det skal, inkl. windows update. Har ikke fått noen feilmeldinger. Resultatet fra WhyNotWin er som forventet.

Igjen: Merkelig.

Er dette et tegn på at Microsoft åpner for at flere CPU'er enn opprinnelig annonsert nå kan kjøre Windows 11, eller er det noen i Microsoft som har bæsjet på leggen og snart vil få fyken?

Er i3-7020U unntaket, eller kommer det flere gla'saker framover?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...