Gå til innhold

Posten - har man krav på forklaring på fortollingsbeløp?


Anbefalte innlegg

Bestilte matvarer fra Amazon.de nylig. Rettere sagt, en god del aroniasaft (som er knalldyrt her til lands). Totalprisen kom på EUR 98 / NOK 1 189 (inkl. frakt). Bealte ikke noen moms ved handelen (enten er selger, eller amazon.de som helhet, ikke en del av VOEC), så var forberedt på å måtte betale for fortolling og moms ved ankomst. Ved ankomst til Norge ba posten om dokumentasjon på pakkens innhold og verdi, og jeg sendte over kvitteringen.

Min antagelse, ut fra informasjonen på Postens sider og Tolletatens sider, var at jeg ved henting av pakken ville måtte betale kr. 75 ("Fortolling per sending med verdi 500–3000 kroner") + kr. 178 (15% av kjøpspris) = kr. 253. Eller noe mer (sikkert 25% på fraktdelen av summen). Hadde neppe reagert hvis det endte på under 500 kroner. I stedet kom prisen på kr. 1050.

Fornøyelsen ble altså en god del dyrere enn forventet (skjønt forsatt noe billigere enn å kjøpe samme kvantum av samme produkt i Norge). For alt jeg vet kan det hende at aroniasaft ikke regnes som "vanlig drikke" og at kosten er riktig beregnet. Men jeg skulle likt å vite regnestykket bak sluttsummen. Kan ikke se at dette fremkommer noe sted i Posten-appen. Er det noe annet sted man kan se det? Noen som vet om Posten opplyser om hvordan de har regnet seg frem til et beløp hvis man kontakter kundeservice?

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cinemarxism skrev (28 minutter siden):

Ja, og jeg antar jo egentlig at de har gjort jobben sin riktig. Men som forbruker hadde det vært fint å få innsyn i selve beregningen. Jeg skal høre med kundeservice i morgen...

Har du ikke fått en regning i appen?

Dette kommer opp om man bruker tollkalkulatoren:

Kalkulatoren regner ikke ut avgifter på mat og drikke. Det kan være både toll, særavgift og merverdiavgift på næringsmidler. Matvarer kan også kreve spesielle tillatelser. Noen matvarer har kvotebegrensninger når du selv reiser med dem.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (14 timer siden):

Har du ikke fått en regning i appen?

Nope. Fikk en SMS som ba meg laste opp dokumentasjon på pakkens innhold og verdi. Etter at det var gjort, og pakken var klarert, fikk jeg oppdateringer som vanlig frem til pakken ankom post-i-butikk. Men ingen info (heller ikke i app) om beløpet som skulle betales. Ikke muligheten for å betale beløpet gjennom appen heller (der har jeg kun hatt på én av 4 pakker med betaling siste to måneder).

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

For fremtidens Google-søkere med lignende spørsmål: Kundeservice-chatten var behjelpelige og sendte over beregningsgrunnlaget.

Ser ut til at svartsurbær/aronia går under kategorien "restriksjonsbelagt vare"/"næringsmiddel". Jeg ble ikke så veldig mye klokere på selve beregningen (de 490 kronene i tollgebyr er beregnet ved å gange 18 med 27,2, ikke lett å bli klok på hva tallene representerer (Edit: Det kan ha vært vekt i kg * avgift)).

image.png.ef04fed5557bb1156171a1b642d24101.png

Screenshot_20240513_100928_Firefox.jpg.774217ed0105a2baf3860bea3954196f.jpg

... får vel plante noen svartsurbærsbusker i stedet, tror jeg.

Endret av Cinemarxism
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Godt funnet, jeg lette litt selv uten å finne noe. Må vel være enten den eller "sviskesaft".

Skjønt jeg undres litt om praksis er å bare finne "det som er nærmest et tollavgiftsbelagt produkt". Altså hvorfor de er så spesifikke på to konkrete saftvarianter i stedet for å ha en generisk "drikkeklar bærsaft"-kategori eller noe i den duren. Svartsurbær og (sur)kirsebær er jo to helt forskjellige arter.

Kanskje mer sannsynlig at det finnes et eget varenummer spesifikt for svartsurbærsagt også, mtp. detaljeringsnivået på alt annet, og at dette har samme tollavgiftssats.

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...