Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Negative Symptomer ved Aspergers Syndrom, Autisme, ADHD - Rusmidler, Medikamenter og Kosttilskudd


Anbefalte innlegg

Jeg har pga. Aspergers Syndrom mye angst, store problemer med å konsentrere meg, dårlig hukommelse, er ikke særlig oppmerksom, dårlige innlæringsevner, føler meg nesten død innvendig, konstant utmattelse, svært lite energi, i tillegg til en del andre ting.

Jeg får veldig god effekt av Attentin for disse symptomene. Men helsevesenet vet jeg bruker ulovlig rus, så dette vil jeg ikke få utskrevet uansett. Selv om jeg får diagnosen ADHD.
Forskning har vist at det er en sterk genetisk link mellom Autisme, ADHD, Parkinson og Alzheimers.

Dere som har Aspergers Syndrom, annen form for Autisme eller/og ADHD, er det et spesielt medikament dere har opplevd å ha fått god effekt av?

Jeg kommer om ca. 2 uker til å kjøpe bla. Mer Attentin, Theanine, Tryptofan og andre stoffer som burde få hjernen til å frigi mer dopamin av den typen jeg har for lite av. L-Dopa er jeg litt mer skeptisk til, hovedsakelig pga. Bivirkninger som Akutt Dystoni og andre former for ufrivillige bevegelser som jeg selv har hatt en svært smertefull opplevelse med.

Hva er deres erfaringer? Noen gode råd? Noe som har funket bra på dere? Sikter her hovedsakelig til personer med Autisme og/eller ADD/ADHD.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6559c...8a1

Jeg har en venn som har ADHD og aspergers. Han får ketaminbehandling nå og han mener det har positiv effekt, og han vil ikke si at andre medikamenter tidligere har hjulpet så mye (han har stått på det meste). 

Anonymous poster hash: 6559c...8a1

Lenke til kommentar
Gjest 4de94...f3f

Hva trenger du så god hukommelse og konstrasjon til? Studerer du noe? 

Hvis ikke anbefaler jeg deg å søke en jobb som er mer praktisk. 

Anonymous poster hash: 4de94...f3f

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Guest 6559c...8a1 said:

Jeg har en venn som har ADHD og aspergers. Han får ketaminbehandling nå og han mener det har positiv effekt, og han vil ikke si at andre medikamenter tidligere har hjulpet så mye (han har stått på det meste). 

Anonymous poster hash: 6559c...8a1

Dessverre sier loven at har man aktivt rusbruk eller har brukt rus tidligere så er ketaminbehandling uaktuelt.

Her i Norge gis også Ketamin kun for depresjon, ikke angst, som er ett av mine hovedproblemer.

Men jeg har flere ganger forsøkt illegalt Ketamin og er svært enig i  at den har hatt svært god effekt på spesielt dødsangst.

Ser heller ingen gode grunner til at den ligger i A-gruppen når den er mye mindre avhengighetsskapende enn B-preparater som Benzoer og Lyrica.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
8 minutes ago, Guest 4de94...f3f said:

Hva trenger du så god hukommelse og konstrasjon til? Studerer du noe? 

Hvis ikke anbefaler jeg deg å søke en jobb som er mer praktisk. 

Anonymous poster hash: 4de94...f3f

Jeg har Aspergers Syndrom. Vi elsker kunnskap. Jeg er spesielt interessert i fysikk, kjemi og menneskehjernen, arkitektur, visse former for kunst og ulike emner innen forskning.

Bruker i gjennomsnitt flere timer på dette hver dag. På å lese nyheter og forskningsartikler, altså.

Du vet tydeligvis ikke mye om Aspergers Syndrom når du sier "praktisk". Vi er elendige på det praktiske. Men du vil derimot finne mange av oss innen IT, NASA, Google og lignende yrker.

Jeg er dessverre for syk til å være i jobb og går på ung uføretrygd. Derfor jeg prøver å finne ut hvordan jeg kan dempe de negative symptomene og i det minste gjøre meg mer i stand til å være mer sosial.

Drømmestedet å studere er for meg NTNU, men motivasjonen hadde ikke vært for å bruke den utdannelsen til å skaffe meg jobb. Men for å lære mer og mer om det som interesserer meg.

Endret av KnutValentino
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 4de94...f3f
KnutValentino skrev (30 minutter siden):

Jeg har Aspergers Syndrom. Vi elsker kunnskap. Jeg er spesielt interessert i fysikk, kjemi og menneskehjernen, arkitektur, visse former for kunst og ulike emner innen forskning.

Bruker i gjennomsnitt flere timer på dette hver dag. På å lese nyheter og forskningsartikler, altså.

Du vet tydeligvis ikke mye om Aspergers Syndrom når du sier "praktisk". Vi er elendige på det praktiske. Men du vil derimot finne mange av oss innen IT, NASA, Google og lignende yrker.

Jeg er dessverre for syk til å være i jobb og går på ung uføretrygd. Derfor jeg prøver å finne ut hvordan jeg kan dempe de negative symptomene og i det minste gjøre meg mer i stand til å være mer sosial.

Drømmestedet å studere er for meg NTNU, men motivasjonen hadde ikke vært for å bruke den utdannelsen til å skaffe meg jobb. Men for å lære mer og mer om det som interesserer meg.

Hva er egentlig forskjellen på å ha en jobb vs det å studere på NTNU? Hvorfor klarer du å studere å ikke å jobbe? Du må jo ikke ha den mest avanserte jobben

Anonymous poster hash: 4de94...f3f

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Guest 4de94...f3f said:

Hva er egentlig forskjellen på å ha en jobb vs det å studere på NTNU? Hvorfor klarer du å studere å ikke å jobbe? Du må jo ikke ha den mest avanserte jobben

Anonymous poster hash: 4de94...f3f

Man får ikke betalt for å studere, altså ta en utdannelse.

Per nå klarer jeg verken å studere eller jobbe. Bare å dra på butikken er en moderat utfordring.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I forhold til det du sier burde du jo være midt i målgruppen for et oppfølgingsopplegg for unge som har falt utenfor. Samfunnsøkonomisk bør du jo bli topp prioritert og satset på grunnet den kostnaden det er å ikke følge opp slikt. Sånn jeg ser det er du en ressurs som en velger å kaste bort og lar bli en kostnad i stedet. Helt molboaktig og fullstendig uforsvarlig.

Det at du ikke får medisiner fordi du blir ansett som misbruker er jo symptomatisk på nettopp problemet ditt som kan løses bedre om du blir fulgt opp riktig med medisiner. Dette er Norge i et nøtteskall. Du får ikke hjelp fordi du trenger det. Hallo?

Måten ting gjøres på nå er jo å presse folk til å gjøre kriminelle ting for å fungere fordi en ikke kan tilby noe hjelp.

Er rimelig sikker på at land som er mindre utviklet enn Norge er bedre på å løse slike problemer enn oss.

Det virker som alle de ildsjelene som går inn i et utdanningsløp for å nettopp jobbe bra med dette blir konsekvent avsporet fra å bidra positivt.

Husker jeg en gang så på denne som ironisk;

destroy.jpg&f=1&nofb=1&ipt=2711356ccaf93

Endret av vidor
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (12 minutter siden):

I forhold til det du sier burde du jo være midt i målgruppen for et oppfølgingsopplegg for unge som har falt utenfor. Samfunnsøkonomisk bør du jo bli topp prioritert og satset på grunnet det kostnaden det er å ikke følge opp slikt. Sånn jeg ser det er du en ressurs som en velger å kaste bort og lar bli en kostnad i stedet. Helt molboaktig og fullstendig uforsvarlig.

Det at du ikke får medisiner fordi du blir ansett som misbruker er jo symptomatisk på nettopp problemet ditt som kan løses bedre om du blir fulgt opp riktig med medisiner. Dette er Norge i et nøtteskall. Du får ikke hjelp fordi du trenger det. Hallo?

Måten ting gjøres på nå er jo å presse folk til å gjøre kriminelle ting for å fungere fordi en ikke kan tilby noe hjelp.

Er rimelig sikker på at land som er mindre utviklet enn Norge er bedre på å løse slike problemer enn oss.

Det virker som alle de ildsjelene som går inn i et utdanningsløp for å nettopp jobbe bra med dette blir konsekvent avsporet fra å bidra positivt.

Husker jeg en gang så på denne som ironisk;

destroy.jpg&f=1&nofb=1&ipt=2711356ccaf93

Helt korrekt! Har selv aspergers syndrom, og mange av oss som har denne diagnosen blir diskriminert i helsevesenet, både i det psykiatriske og somatiske. Det er tragisk og et tap for storsamfunnet, for mange av oss har egentlig mye å gi og bidra med. Selv har jeg begynnt å gi faan, siden de gir faan i meg. Skulle ønske det ikke var sånn, men jeg gidder ikke å skamme meg noe mer eller stresse med å gjøre de til lags når det aldri er bra nok uansett hva jeg gjør 😕

Edit: Det blir aldri bra nok fordi jeg rett og slett ikke ER bra nok med diagnosen jeg har...

Endret av Trippelure
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
2 hours ago, vidor said:

I forhold til det du sier burde du jo være midt i målgruppen for et oppfølgingsopplegg for unge som har falt utenfor. Samfunnsøkonomisk bør du jo bli topp prioritert og satset på grunnet den kostnaden det er å ikke følge opp slikt. Sånn jeg ser det er du en ressurs som en velger å kaste bort og lar bli en kostnad i stedet. Helt molboaktig og fullstendig uforsvarlig.

Det at du ikke får medisiner fordi du blir ansett som misbruker er jo symptomatisk på nettopp problemet ditt som kan løses bedre om du blir fulgt opp riktig med medisiner. Dette er Norge i et nøtteskall. Du får ikke hjelp fordi du trenger det. Hallo?

Måten ting gjøres på nå er jo å presse folk til å gjøre kriminelle ting for å fungere fordi en ikke kan tilby noe hjelp.

Er rimelig sikker på at land som er mindre utviklet enn Norge er bedre på å løse slike problemer enn oss.

Det virker som alle de ildsjelene som går inn i et utdanningsløp for å nettopp jobbe bra med dette blir konsekvent avsporet fra å bidra positivt.

Husker jeg en gang så på denne som ironisk;

destroy.jpg&f=1&nofb=1&ipt=2711356ccaf93

 

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jeg blir ikke engang tatt alvorlig når jeg går flere dager uten søvn, får milde til moderate vrangforestillinger, paranoia og sier rett ut at dersom jeg får kraftige vrangforestillinger og evt. Hallusinasjoner så er sjansen stor for at jeg skader eller dreper de jeg i mitt eget hode anser som en trussel. At slikt ikke engang blir tatt på alvor sier litt.

Det hender oftere at de i psykiatritjenesten ikke oppfatter dette som en advarsel om at det nå kan gå galt visst jeg ikke får sove, men heller tar dette som en trussel og ringer politiet. Så kommer de med både pistol og maskingevær.

Best å holde kjeft er min erfaring.

Endret av KnutValentino
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kan høres ut som du får i deg for kraftige og langvirkende stimulanter. Dette skaper gjerne stort søvnunderskudd, paranoia og vrangforestillinger. Dette bør absolutt tas alvorlig om du har nevnt det til helsepersonell.

I ytterste konsekvens kan dette ende opp i psykose om det fortsetter, og det bør du absolutt unngå. Hjernen presser da fram en drømmetilstand i full våkenhet fordi den ikke får dekket behovet på annet vis, dessverre med kjipe konsekvenser for personen.

Blir du fulgt opp av kompetente folk vil du unngå å få for mye medisin.

Hvorfor tror du de velger å ikke følge deg opp når du åpenbart trenger det nå ?

Lenke til kommentar

Det er minst fem år siden Asperger Syndrom falt bort og kom under begrepet ASF.

Mer kunnskap vil ikke hjelpe deg. Ideer og kunnskap er verdiløst i seg selv, det er den praktiske utførelsen som teller og som gir kunnskapen verdi.

3 hours ago, Guest 4de94...f3f said:

Hva er egentlig forskjellen på å ha en jobb vs det å studere på NTNU? Hvorfor klarer du å studere å ikke å jobbe? Du må jo ikke ha den mest avanserte jobben

Anonymous poster hash: 4de94...f3f

Antakelig fordi det blir vanskelig for å få praktisk utløp for kunnskap og ferdigheter.

Barn gjør det som er interessant og lar foreldrene ta seg av det praktiske. Å være voksen krever en god miks av praktiske ferdigheter. En bekjent av meg med ASF har levd på ferskvaredisken og plastskåler til å varme i mikrobølgeovn i flere tiår. En annen bodde hjemme til foreldrene døde og så ble det vanskelig uten praktiske ferdigheter i det folk flest gjør. Førstnevnte er i en godt betalt jobb, men funksjon privat og sammen med andre mennesker er svært lav.
 

Praktisk intelligens.

Quote

The ability to apply one's intelligence in practical, everyday situations. In the triarchic theory of intelligence, it is the aspect of intelligence that requires adaptation to, shaping of, and selection of new environments. Compare analytical intelligence; creative intelligence.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har både Autisme og Parkinsons, tar Levodopa for Parkinson å det er alt, hjelper på bevegelighet og skjelving men de bivirkningene du nevner er veldig sjeldne å kan ta årevis, hvis i det hele tatt, å starte opp.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...