Gå til innhold

Blir man elektrofagarbeider av teknisk fagskole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei du blir ikke automatiker, du blir fagskole ingeniør innenfor automasjon. Dette kan gi mange jobber og muligens kan du få en automatiker stilling også. 

Men det er mer normalt å gå ut som tekniker/felt ingeniør eller en mer utviklingsrettet ingeniør stilling.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (16 minutter siden):

Du får ikke jobbe med sterkstrøm av å ta noe av det, nei. Du tjener nok litt mer penger on du tar bachelor i stedet, så det bør du vurdere. Du får ta y-veien en del steder. 

Ikke aktuelt å slutte 100% i arbeid i tre år for å ta bachelor. Har inntrykk av at forskjellen ikke er så stor når man har fått et ben innenfor bransjen.

Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Nei du blir ikke automatiker, du blir fagskole ingeniør innenfor automasjon. Dette kan gi mange jobber og muligens kan du få en automatiker stilling også. 

Men det er mer normalt å gå ut som tekniker/felt ingeniør eller en mer utviklingsrettet ingeniør stilling

Blir dette noen ulempe når jeg eventuelt søker jobb etter fullført studie? Kan vel på sikt ta fagbrevet som automatiker med relevant erfaring.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (38 minutter siden):

Ikke aktuelt å slutte 100% i arbeid i tre år for å ta bachelor. Har inntrykk av at forskjellen ikke er så stor når man har fått et ben innenfor bransjen.

Blir dette noen ulempe når jeg eventuelt søker jobb etter fullført studie? Kan vel på sikt ta fagbrevet som automatiker med relevant erfaring.

Om du skal ta fagbrevet som automatiker må du nok gå som automatiker lærling/hjelpearbeider for å dekke den enorme bredden av ting en automatiker skal innom. 

Jobber du som tekniker/felt ingeniør vill du ikke dekke alt og derav ikke ha muligheten til å ta fagbrevet.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 minutter siden):

Vil påstå at det er lettere å ta bachelor på deltid enn fagskole. 

Enig, fagskole krever mer oppmøte. Velger en universitet kan en nesten slippe unna med å møte opp på eksamen only, selv om det ofte er noe lab arbeid. Men dette kan en grine seg til å få samlet slik at en bare trenger en lab dag i semesteret etc.

Fagskole på deltid har vell ofte ukes samlinger flere ganger i året.

Lenke til kommentar

Om det var skoler som tilbydde det så er jeg enig. Men så vidt jeg vet er det ingen universiteter som tilbyr bachelor i automatiseringfag på deltid. Eller har jeg oversett noe?

20-25 dager med samling over et helt år på teknikern. Studielån dekker den tapte inntekten og vel så det.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (37 minutter siden):

Om det var skoler som tilbydde det så er jeg enig. Men så vidt jeg vet er det ingen universiteter som tilbyr bachelor i automatiseringfag på deltid. Eller har jeg oversett noe?

20-25 dager med samling over et helt år på teknikern. Studielån dekker den tapte inntekten og vel så det.

Hvl tilbudte dette før vet jeg, tok deltid der selv.

Det er dog ett lån, ikke glem det.. skal betales tilbake.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (5 minutter siden):

Litt i siste liten å ordne slikt siste dagen søknadessiden er åpen 😅

Tja ikke nødvendigvis, en slik avtale baserer seg på enkeltemner(tror jeg, sjekk med veileder) og der er fristen 01.06 på hvl.

Lurer selv på å slenge på ett enkeltemne til neste semester.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Lurer selv på å slenge på ett enkeltemne til neste semester.

Hvordan vil dette fungere i praksis ved f.eks Automasjon på UIT? Emnekombinasjon under. Stemmer det at jeg teller 16 emner? To emner i semesteret så er man ferdig på fire år med andre ord. Vil dette i praksis gjennomføres som en bachelor på deltid?

 

https://uit.no/utdanning/program/sub?sub_id=805520&p_document_id=280715

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (3 minutter siden):

Hvordan vil dette fungere i praksis ved f.eks Automasjon på UIT? Emnekombinasjon under. Stemmer det at jeg teller 16 emner? To emner i semesteret så er man ferdig på fire år med andre ord. Vil dette i praksis gjennomføres som en bachelor på deltid?

 

https://uit.no/utdanning/program/sub?sub_id=805520&p_document_id=280715

Jeg teller 18+ oppgave. Noen emner gir bare 5 studiepoeng slik at en må ta flere pr semester. 

Men det beste er å sjekke dette med veileder. I tillegg går de færreste emner hvert semester slik at det må passe inn i planen slik at noen semester må du ta flere/mindre emner osv.

Men dette kan veilederne hjelpe deg med. Min opplevelse er at de er veldig fleksible og flinke til å finne løsninger.

En annen ting er å prøve å få fordelt fag med lab øvelser over flere semester for å ha minst mulig oppmøte pr semester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...