Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

(Bedrift) Forsinkelsesgebyr på 470 kroner på lav hovedstol


Anbefalte innlegg

Har en bedrift. Parkeringsselskapet sendte en papirfaktura på hovedstol 79,-. Denne fakturaen gikk over forfallsdato. Nå har jeg fått inkassovarsel fra Riverty hvor de krever 470 kroner i "forsinkelsesgebyr". Altså, ingen forvarsel om dette ekstra gebyret. Fikk følgende svar når jeg spurte hva dette var ment for:

 

Sitat

Hei,
 
Vi viser til din henvendelse vedrørende forsinkelsesgebyr.
 
Grunnlaget finner vi i Forsinkelsesrenteloven § 3 a: Når fordringshaveren kan kreve forsinkelsesrente etter § 2, kan fordringshaveren også kreve en kompensasjon av skyldneren for inndrivelseskostnader.
 
Forsinkelsesgebyr/EU-gebyr ble innført i Norge i 2013. Dette direktivet medfører at fordringshaver har rett til å kreve et gebyr på inntil kr 470,- i tillegg til forsinkelsesrenter allerede dagen etter forfall ovenfor næringsdrivende og/eller det offentlige.

 

Jeg er ikke noen juridisk ekspert men jeg og spurte en AI chatbot og fikk følgende svar etter å ha limt inn forskriftene:

Sitat

Det er ikke innenfor loven å kreve 40 euro i kompensasjon i inkassovarselet dersom hovedkravet bare er på 79 kroner.

Ifølge forsinkelsesrenteloven § 3a kan fordringshaver kreve en kompensasjon fra skyldner på 40 euro for inndrivelseskostnader når det kan kreves forsinkelsesrente.

Men forskrift om forsinkelsesrente og kompensasjon for inndrivelseskostnader § 2 fastsetter kompensasjonen etter forsinkelsesrenteloven § 3a første ledd til 470 kroner. Så 40 euro tilsvarer nå 470 kroner.

Videre sier inkassoforskriften § 2-6 at dersom fordringshaver krever kompensasjon fra skyldner etter forsinkelsesrenteloven § 3a, så skal denne kompensasjonen komme til fradrag i skyldnerens erstatningsplikt for fordringshaverens utenrettslige inndrivelseskostnader.

Maksimalsatsene i inkassoforskriften § 2-2 for skyldnerens erstatningsplikt for utenrettslige inndrivelseskostnader er for krav t.o.m. 500 kr satt til 0,25 ganger inkassosatsen på 700 kr, altså 175 kr.

Siden hovedkravet bare er på 79 kroner, kan altså ikke fordringshaver kreve mer enn hovedkravet, dvs. 79 kroner i kompensasjon etter forsinkelsesrenteloven § 3a. De kan ikke kreve 470 kroner siden dette overstiger maksimalsatsen i inkassoforskriften på 175 kr.

Konklusjonen er dermed at det ikke er lovlig å kreve 40 euro / 470 kroner i kompensasjon i tillegg til hovedkravet på 79 kroner i dette tilfellet. Maksimalt kan de kreve 79 kroner, siden kompensasjonen ikke kan overstige selve hovedkravet når kravet er så lavt.

Dette virker jo som et greit motargument. Første gang jeg har vært borti et slikt drøyt forsinkelsesgebyr, så greit å vite om jeg har noen sak i å klage på dette. Hva tenker dere om denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU-direktivet om tiltak mot betalingsmislighold har ført til at forsinkelsesrenteloven § 3a bestemmer at samtidig som kreditor kan kreve forsinkelsesrente kan han også kreve inndrivelsesgebyr. 

Det er imidlertid en forutsetning at man kan kreve forsinkelsesrente. Normalt er dette ikke noe man kan kreve "dagen etter forfall" - dette kan man normalt først kreve 30 dager etter fakturadato, se forsinkelsesrenteloven § 2. Det er kun hvis forfallsdato er fastsatt på forhånd at man kan kreve rente fra dagen etter forfall. Se ellers Borgarting lagmannsrett i LB-2013-191231: 

Sitat

En forfallsdato fastsatt i faktura oppfyller ikke kravet til at forfall må være fastsatt i forveien i henhold til forsinkelsesrenteloven § 2, se Marthinussen, artikkel i Lov og Rett 2006 side 549. Dette innebærer at forsinkelsesrenter i dette tilfelle begynner å løpe fra 30 dager etter at påkrav ble sendt.

 

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...