Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man bli saksøkt av banken, hvis man får utbetalt mer forbrukslån enn man klarer å betjene?


Gjest e9d40...cab

Anbefalte innlegg

I disse digitale tider så kan man jo hente inn og sende rundt en bok på 750 sider uten at det koster en krone.

Problemstillingen rundt "lemping av kreditt" er diskutert flere steder i Prop. 92 LS (2019-2020) men på side 390 så står det bare dette som kommentar, i forhold til § 5-5 og "lemping av vilkår":

Quote

Annet ledd gir adgang til lemping av kundens ansvar. Så langt det er rimelig, kan forpliktelsene etter kredittavtalen lempes, noe som innebærer en videreføring av sanksjonene ved misligholdt frarådingsplikt etter gjeldende § 47 tredje ledd på dette punktet.

https://www.regjeringen.no/contentassets/0a3f3fe81f564a7a956c097da434ac0d/no/pdfs/prp201920200092000dddpdfs.pdf

"Lemping" kan jo si at tilbakebetalingen kan skje over lengre tid enn opprinnelig avtalt, at renten kan reduseres, eller at deler av eller hele lånet ettergis. Har ikke inntrykk av at lovens innhold går ut på at lånet vanligvis skal ettergis hvis kredittgiver har gjort en dårlig kredittvurdering.

Slik jeg tolker det så viderefører man prinsippene fra den forrige loven slik at det ikke er snakk om større endringer på dette punktet.   

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (3 timer siden):

Alle som ikke betaler tilbake blir jo saksøkt. Det er jo grunnprinsippet for å hente inn pengene.

De fleste som blir saksøkt, i forbindelse med manglende betaling, blir vel ikke anmeldt. 

Når  man har tatt opp lån i banken eller kjøpt ting på avbetaling eller kreditt som man ikke kan betale, eller lar være å betale en regning, så vil man etter hvert og normalt bli saksøkt, på grunn av at det er den vanlige måten å få pengene tilbake.

Hvis saken havner i Forliksrådet, som laveste rettsinstans, da er man "saksøkt".

Nja, ser poenget ditt.
Normal praksis er vel inkasso, dersom man så ikke betaler, blir saken sendt til Namsmannen som tar begjærer utleggsforretning - som igjen kan føre til lønnstrekk, eller beslag av verdier. 

Når jeg tenker saksøkt, så tenker jeg først å fremst på en rettslig prosess der den som går til sak - mangler et rettslig pålegg (eller hva man skal kalle det) for å kreve inn gjeld. Men dersom en bank allerede har betalt ut et lønn som er misligholdt, har jo allerede banken gjeldsbevis og alt de trenger ift dokumentasjon for å kreve inn gjelden via Namsmannen. Noe jeg tenker er en utenomrettslig prosess. 

At en sak havner i Forliksrådet skjer vel kun dersom en av partene er uenige om noe. 

At saken havner hos SIS eller Nasmammen, vil jeg ikke si er det samme som å bli "saksøkt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når innkrevingen skjer gjennom namsmannen event SIS og uten å gå via Forliksråd eller domstol, så er man vel ikke saksøkt, det har du vel faktisk rett i. Forliksrådet er formelt sett en domstol, og kommer kravet mot deg dit, da er du formelt sett saksøkt. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

Når innkrevingen skjer gjennom namsmannen event SIS og uten å gå via Forliksråd eller domstol, så er man vel ikke saksøkt, det har du vel faktisk rett i. Forliksrådet er formelt sett en domstol, og kommer kravet mot deg dit, da er du formelt sett saksøkt. 

Ingen gjeld kommer vel til Forliksrådet uten at det foreligger en uenighet mellom en av partene.

For 20+ år siden, fikk jeg et inkassokrav jeg var uenig i. Jeg krangler med inkassoselskapet, nektet og betale - og saken gikk til Forliksrådet, etter at jeg nektet å skrive under på et gjeldsbrev. Jeg møtte opp. Svarte for meg. Fikk brev en uke senere, med "frifunnet på alle punkter". Så da ble jeg vel saksøkt. ;P hehe

Lenke til kommentar

Tvangsfullbyrdelsesloven er en av prosesslovene, og betegnelsene for partene i loven er "saksøker" og "saksøkte". Se bl.a. tvangsfullbyrdelsesloven § 5-2 første ledd bokstav b: 

"Begjæring om tvangsfullbyrdelse skal inneholde:

[...]
b.    saksøkerens og saksøktes navn og adresse,"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...