Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan banke kreve at vi innfrir mellomfinansiering før solgt?


Gjest 99feb...2e0

Anbefalte innlegg

Gjest 99feb...2e0
TAC-2 skrev (3 timer siden):

Mye som høres rart ut her. Rådgiver som blir fjernet, megler som ikke skal ha betalt for jobben. Du risikerer å få det du betaler for og akkurat nå trenger dere en megler som gjør en innsats.

Hvis dere har mistet den gamle rådgiveren så må dere få en ny. Avtal et møte med denne personen så fort som mulig. Dere må ha fokus på å få solgt den gamle boligen, ikke kjempe mot banken.

Det er ganske mye mer til saken, men vil ikke utlevere så mye mer. Men skjønner at det høres rart ut når man ikke får hele bildet. Men joda, saken er også rar fra start til nå. 

Vi er i kontakt med ny megler, men da er vi også avhengig av kapital til å betale utleggene til den megleren vi har i dag. Vi har ikke sett noen negativ endring på megleren vi har etter hun sa fra seg provisjonen. Hun stiller alltid opp, tar telefonen når vi ringer etc. Hun sa opp provisjonen sin for å hjelpe oss å få senket prisen mer samtidig som vi da kunne beholde nye huset. 

Selvfølgelig skal vi nå kjempe imot banken. De hjelper oss ikke uansett og gjort mange feil. Selvfølgelig opptil nemnda eller rettsystemet å avgjøre, men i andre lignende saker som er behandlet av nemnda eller retten, selv før ny finansavtalelov og utlånsforskriftene, ser det ut til at vi kan ha en sterk sak. Vi har uansett ikke noe å tape. 

Tidligere rådgiveren ville strekke seg langt for å hjelpe oss, men fikk ikke igjennom noe av ledelsen etter bytte av daglig leder. De kuttet av armen hennes og hun uttrykte sin frustrasjon over dette og sa flere ganger at hun var uenige i ledelsen avgjørelser eller ikke forstod avgjørelsene. Rådgiveren har jobbet høyt oppe i banken i mange år. 

Ingen av klagene våres går på henne, og hun kan heller ikke belastes for noe. Vi hadde en god tone med henne og hun stod på vår side uten tvil. Megler forstår også svært lite av banken (ikke kunderådgiver) og aldri vært borti lignende saken. Hun har vært involvert i saken fra start og vi har gitt megler og rådgiver tillatelse til å snakke sammen eller spurt om de kan. 

Banken prøver utrolig nok å legge skylden på den tidligere banken vi hadde, som ikke har noe med dette å gjøre. Mener at vi har tatt av boligen av markedet og trodd vi har bestemt oss for å ikke selge noen av husene - noe som er helt hinsidig og feil, og noe vi aldri på noen som helst tidspunkt har sagt eller uttrykt. Noe megler har bevis for at vi ikke har verken sagt, uttrykt eller gjort. Men var nok for å sette oss ut eller at de misforstod forslaget vårt om å relasnere boligen. Vi har gjort alt vi kan for å selge og minimere tapet vårt. Banken har motarbeidet oss på flere punkter. 

Vi har fortsatt fokus på å få solgt så klart, noe annet ville vært dumt. Og vi har faktisk fått noen gode tips og ideer her. Blant annet å senke prisen mye for å sikre seg et salg forhåpentligvis, rett før lånet utløper. Det vil kjøpe oss ytterligere tid. Ny tekst i annonsen, kanskje noe "ekstra" som ikke koster så mye, men vil gi boligen litt ekstra oppmerksomhet. Og tusen takk for råd og tips 😊

Finansklagenemnda ba oss om å sende inn klagen våres så fort som mulig. For når saken eventuelt havner i retten kan ikke nemnda behandle den (usikker på om det gjelder etter vi har sendt den inn også, og glemte å spørre om det). Det er nok derfor banken krever inn beløpet av oss, for å gjøre det de kan for å hindre behandling av nemnda. Et kjent triks enkelte advokater ihvertfall gjør. 

Derfor spurte jeg innledende om banken kunne kreve inn mellomfinansieringslånet selv om vi ikke har fått solgt. For har de lov til det er varselet gyldig og vi må handle utfra det. Hadde det ikke vært gyldig, hadde det kjøpt oss mer tid. 

---------

Jeg beklager at jeg har vært ufin i tråden ♥️ Det slo inn en panikk og redsel når vi fikk brevet. Vi er frustrerte, redde, slitne og føler oss maktesløse. Lunta er desverre kort, men feil av meg å ta det ut på folk her inne som prøver å hjelpe. Vi føler oss allerede ganske dumme, så kritikk gjør vondt akkurat nå. 

Vi har alltid hatt god og stabil økonomi, alltid betalt det vi skal, ingen inkassogjeld, forbrukslån eller lignende. Å se alt forsvinne under oss som vi har jobbet hardt for utfra ganske dårlig utgangspunkt, er tøft og opprivende. 

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 99feb...2e0 skrev (12 minutter siden):

Derfor spurte jeg innledende om banken kunne kreve inn mellomfinansieringslånet selv om vi ikke har fått solgt. For har de lov til det er varselet gyldig og vi må handle utfra det. Hadde det ikke vært gyldig, hadde det kjøpt oss mer tid.

Og du fikk svaret fra flere folk.
Ink folk som kan juss men dere nektet å godta dette, siden dette ikke passet med hva du trodde.

Men det er bra dere nå prøver å gå videre i saken.

Men et seriøst råd.
kontakt NAV tidlig mulig mandag morgen.
Det kan virke som at dere kan få større økonomiske problemer.
Her kan dere få gratis hjelp av folk som har utdanning og kompetanse.
Disse vil også kunne forhandle med banken på deres vegne, og har tyngde bak seg.

Så ring Nav og få avtalt et møte ASAP.

Da er det håp om at ting kan reddes.

Det dere trenger er hjelp av folk som er proffe, ikke et forum.
Og for guds skyld.
IKKE gå i forsvar hos nav.

Nav har økonomisk rådgivning som er helt gratis

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Guest 99feb...2e0 said:

Selvfølgelig opptil nemnda eller rettsystemet å avgjøre, men i andre lignende saker som er behandlet av nemnda eller retten, selv før ny finansavtalelov og utlånsforskriftene, ser det ut til at vi kan ha en sterk sak. Vi har uansett ikke noe å tape. 

Jo, du har det. Rettsprosess koster masse penger. Du risikerer å måtte dekke motparten sine omkostninger og. I tillegg vil tvangssal stortsett resultere i lågare pris.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Det er viktig å sammenligne med samme størrelse fordi kvadratmeterpris følger ikke arealet lineært. Større boliger har typisk lavere kvadratmeterpris enn små. Det skyldes nok at norsk skatteprofil "normaliserer" hva man sitter igjen med etter skatt, slik at det er svært mange som konkurrerer om boliger i samme pris-sjikt. At dere har blant de minste boligene passer altså godt over ens med at dere har blant de høyeste kvadratmeterprisene.

Det er nok begrenset hvor langt dere kan komme ved å krangle med deres nåværende bank. Krangel fører bare til motvilje og mindre sannsynlighet for smidige løsninger. Jeg tror det kan være mer konstruktivt å legge fram saken for andre banker og da særlig husbanken.

Jeg har også noen innlegg tidligere om hvordan man kan manipulere bankenes vurderinger av deres økonomi. Jeg håper dere klarer å komme over kneika her og finner en løsning med en eller annen bank og kjøper.

Takk for info ang kvm pris 😃 

Det er 5 boliger rundt samme størrelse som har blitt solgt i området. Alle disse er solgt ganske mye under kvm prisen som vårt hus har. Det er ett unntak der kvm prisen skiller mindre, dette er et splitter nytt funkishus (ett år gammelt), men vi ligger fortsatt høyere. 

Jeg ser også at kvm prisen er relativt lik på større boliger enn mindre, med noe variasjon. 

Vi har ikke blant de høyeste kvm pris, vi har den desidert høyeste. Ingen av boligene i området er solgt til så høy kvm, og de vi har takst på er ingen av boligene takstert med like høy kvm pris. 

Om taksten er for høy er vi jo igrunn ikke kvalifiserte til å si, men stusset over den voldsomme forskjellen. 

Noen løsning får vi ikke fra banken. Vi har spurt om de har noen mulige løsninger og de sier at den eneste løsninger er å selge. Vi har også kommet med forslag på løsninger, selv løsninger som er mest ugunstig for oss, men kunne vært skadebegrensende i det lange løp for begge parter. Løsninger vi ser andre banker tilbyr kundene sine, men banken her avvist helt.  Hadde vi kommet frem til en løsning, gjort det de kunne og hadde muligheten til, rådført oss etc, i det heletatt vist noen vilje til å hjelpe oss, hadde vi aldri klaget videre. 

I stede har de motarbeidet oss som har økt tapet vårt og hindret oss i å gjøre det nødvendige for å begrense tapet, samt gitt råd vi har fulgt som har økt tapet. 

At de nå krever inn mellomfinansiering uavhengig om solgt, er nok et strategisk valg fra dem. Kravet kom etter jeg informerte at vi skal sende klagen inn til finansklagenemnda, i håp om at de da ville være mer villig til å komme til en løsning. 

Det er viktig at vi holder alt vårt på det rene, opptrer redelig, saklig og ærlig. Så vi er veldig forsiktig med hva vi gjør og sier, så det ikke kan slå tilbake på oss. Men skal få sjekket innleggene dine 😃

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0 skrev (8 timer siden):

Uff, så kjip situasjon 🫤 

Vi har gått ned 21% under takst. Ny bolig har vi fått lån på utfra ek av salg på gamle boligen. Men det virker som taksten var overpriset og dermed ikke mulig å oppnå. 

Men ja, tenker kanskje å sette prisen drastisk ned rett før vi må innvilge mellomfinansieringen med mindre vi får solgt før. Da kan vi kanskje redusere gjelden vi blir sittende igjen med. Det nye huset får gå sin gang, da eventuelt på tvangssalg. Vi har ikke kapasitet til ny runde med nedvask, ordne til bilder og visninger. Vi klarer så vidt å gjøre de enkleste gjøremålene nå, vi har begge gått fra litt smålubne til streker, vansker med nattesøvn etc, så nå må vi få opp helsen og energien igjen og ta vare på det viktigste, barna og oss som familie. 

 

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Jeg må bare si,  Stå på!  Bra dere har satt ned  prisen, det kan vere mer å tjene på å sette ned prisen enn å sitte med mellomfinansieringsrente som er  på ca 10-12 % nå kan jeg tenke meg.  Om dere sitter igjen med noe lån etter forrige bolig dere beholder fortsatt helse og har løst et hav av problemer ( for de tårne seg opp i den situasjonen)

Et regnestykke jeg ville tatt.

Tiden vi er i nå er beintøff for mange, men det er ikke første gang norge opplever nedgangstider og høge renter. Har du hatt en yngre eiendomsmegler har han kanskje hatt litt for mye optimisme (husk på de har provisjon på salg)

Banker er restriktive med å låne ut pga høye renter, arbeidsmarkedet etc.  For 5 år siden kastet bankene lån etter deg. Situasjonen er snudd på hodet. Banken er ikke tjent med en kunde som ikke kan betale ned lån. Bankene er bedrifter som skal stå seg de også, det er låntagerne tjent med i lengden også. 

Mange bedrifter sliter å må si opp folk. Det er streiker på gang for høyere lønn og dvs bedrifter vil kanskje slite mer  derpå.

Høye renter, strømpriser og råvarepriser er med å påvirker. 

En ting som bekymre meg er de nye vedtektene fra eu om at alle boliger skal oppgraderes til 0-utslipp. Banker og meglere er lite villige til info om dette da de først å fremst vil selge,  I mange tilfeller spesielt på ikke helt nye hus må detter påregnes

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0
barfoo skrev (29 minutter siden):

Jo, du har det. Rettsprosess koster masse penger. Du risikerer å måtte dekke motparten sine omkostninger og. I tillegg vil tvangssal stortsett resultere i lågare pris.

 

Vi tar ikke banken inn for retten. Vi tar det med finansklagenemnda. Det koster ikke oss noe. Får vi medhold i nemnda, men banken motsier seg det har vi krav på å få fri rettshjelp. 

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0 skrev (4 minutter siden):

Kravet kom etter jeg informerte at vi skal sende klagen inn til finansklagenemnda

Sa ikke du at du ikke var kranglete med banken?

Med å gjøre dette svekket du all goodwill du hadde i banken.

Men kom deg til NAV for å få proff hjelp.
Selv om jeg tror at dette har skadet deg bra mye.


edit:
Dette kan ha skadet deg såpass mye at selv ikke NAV sine proffe forhandlere kommer noen vei.
For om banken har fulgt loven og du truer med dette har du satt deg i veldig dårlig lys, og banken vil bare ha deg vekk som kunde, og ergo bare kjører på.

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0
Eskove skrev (51 minutter siden):

Og du fikk svaret fra flere folk.
Ink folk som kan juss men dere nektet å godta dette, siden dette ikke passet med hva du trodde.

Men det er bra dere nå prøver å gå videre i saken.

Men et seriøst råd.
kontakt NAV tidlig mulig mandag morgen.
Det kan virke som at dere kan få større økonomiske problemer.
Her kan dere få gratis hjelp av folk som har utdanning og kompetanse.
Disse vil også kunne forhandle med banken på deres vegne, og har tyngde bak seg.

Så ring Nav og få avtalt et møte ASAP.

Da er det håp om at ting kan reddes.

Det dere trenger er hjelp av folk som er proffe, ikke et forum.
Og for guds skyld.
IKKE gå i forsvar hos nav.

Nav har økonomisk rådgivning som er helt gratis

Ja, nav økonomi er kontaktet 😃 

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0 skrev (12 minutter siden):

Det er viktig at vi holder alt vårt på det rene, opptrer redelig, saklig og ærlig. Så vi er veldig forsiktig med hva vi gjør og sier, så det ikke kan slå tilbake på oss.

Du varslet at dere ville ta banken til nemda.
Det slo nok ekstremt kraftig tilbake på dere.
Igjen, jeg vet dere har det vanskelig nå, men det betyr ikke at dere kan slutte å tenke.

Og du sier kravet kom Etter at dere varslet banken om dette.
Tenk litt over rekkefølgen her.
Hadde dere ikke varslet banken om at dere skal klage til nemda, kanskje dem hadde samarbeidet med dere.

Nå vil ikke banken ha dere som kunde.
Så da er det kjørt.
Kanskje dere vinner fram i nemda, men hva hjelper det?
Dere har fått begge eiendommene tvangssolgt pga kranging.

Det er tydelig at du har oppført deg kranglete med banken.
Selv om du sier du ikke har det.
Det å varse/true med å klage til nemda er akkurat det, krangling.
Banken har nok alt sitt på det rene.
Det er dere som ikke har fulgt med i timen og tabbet dere ut.
Synd å si det men er slik det virker.

Jeg håper for din del at NAV kan hjelpe.
Men jeg begynner å tro at det er tafatt siden dere har varslet banken at dere skal klage til nemda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0 skrev (8 timer siden):

Uff, så kjip situasjon 🫤 

Vi har gått ned 21% under takst. Ny bolig har vi fått lån på utfra ek av salg på gamle boligen. Men det virker som taksten var overpriset og dermed ikke mulig å oppnå. 

Men ja, tenker kanskje å sette prisen drastisk ned rett før vi må innvilge mellomfinansieringen med mindre vi får solgt før. Da kan vi kanskje redusere gjelden vi blir sittende igjen med. Det nye huset får gå sin gang, da eventuelt på tvangssalg. Vi har ikke kapasitet til ny runde med nedvask, ordne til bilder og visninger. Vi klarer så vidt å gjøre de enkleste gjøremålene nå, vi har begge gått fra litt smålubne til streker, vansker med nattesøvn etc, så nå må vi få opp helsen og energien igjen og ta vare på det viktigste, barna og oss som familie. 

 

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Jeg føler med deg/dere.

Jeg har skumlest litt rundt i tråden, så noen nevnte tvangssalg. 

Det med tvangssalg er ikke i bildet så lenge dere betjener rentene dere skal betale. De aller fleste banker unngår tvanssalg i det lengste da de ikke tjener noe på det og de får heller ikke igjen for det de lånte ut. 

Betaler du så hardu ikke den bekymringen

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Guest 99feb...2e0 said:

Vi tar ikke banken inn for retten. Vi tar det med finansklagenemnda. Det koster ikke oss noe. Får vi medhold i nemnda, men banken motsier seg det har vi krav på å få fri rettshjelp. 

Kva vil du oppnå? At banken forlenger lånet eit halvår til? Du har jo fortsatt for mykje lån? Kva løysing er det du ser for deg?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Kva vil du oppnå? At banken forlenger lånet eit halvår til? Du har jo fortsatt for mykje lån? Kva løysing er det du ser for deg?

Han håper at hans ego har rett.
Det han mest sannsynlig oppnår er at han taper i nemda og sitter uten bankforbindelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (3 minutter siden):

Jeg føler med deg/dere.

Jeg har skumlest litt rundt i tråden, så noen nevnte tvangssalg. 

Det med tvangssalg er ikke i bildet så lenge dere betjener rentene dere skal betale. De aller fleste banker unngår tvanssalg i det lengste da de ikke tjener noe på det og de får heller ikke igjen for det de lånte ut. 

Betaler du så hardu ikke den bekymringen

De får en regning på 3.5 million om noen måneder, den kan de ikke betale.

Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0
anomys skrev (5 minutter siden):

Jeg føler med deg/dere.

Jeg har skumlest litt rundt i tråden, så noen nevnte tvangssalg. 

Det med tvangssalg er ikke i bildet så lenge dere betjener rentene dere skal betale. De aller fleste banker unngår tvanssalg i det lengste da de ikke tjener noe på det og de får heller ikke igjen for det de lånte ut. 

Betaler du så hardu ikke den bekymringen

Takk ♥️ Dette er tøft. 

Det som er er at banken nå krever inn mellomfinansieringslånet vårt på 3,5 millioner innen kort tid. Får vi ikke solgt og dekket det innen tiden med salget, så blir kostnadene for store til at vi kan betjene de. Og da kan de begjære tvangssalg slik jeg forstår det. 🫤

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er ikke problemet her banken, men at prisen for det dere skal selge er for høy. Det er greit å være optimist i 2-3 måneder, men når det går lenger tid før salg er gjennomført må prisen reduseres, kanskje ganske mye mer enn dere har gjort. 

Man kan få så mange verdivurderinger/takster man ønsker (og noen meglere gir høy verdivurdering for å motivere til salg), men det er markedet som avgjør hva "riktig" pris er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0 skrev (2 minutter siden):

Takk ♥️ Dette er tøft. 

Det som er er at banken nå krever inn mellomfinansieringslånet vårt på 3,5 millioner innen kort tid. Får vi ikke solgt og dekket det innen tiden med salget, så blir kostnadene for store til at vi kan betjene de. Og da kan de begjære tvangssalg slik jeg forstår det. 🫤

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Hmm, Det skal J.... så mye til før bankene er villig til å tape pengene sine og med et tvangssalg taper de så det griner. Noe de fleste banker ikke er villig til. Btw hvilken bank har du?

Heg spurte om du hadde bede om avdragsfrihet for noen mnder. De pengene du spare der MÅ brukes med fornuft

Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0
barfoo skrev (15 minutter siden):

Kva vil du oppnå? At banken forlenger lånet eit halvår til? Du har jo fortsatt for mykje lån? Kva løysing er det du ser for deg?

Det er opptil nemnda å vurdere. 

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Lenke til kommentar

Hvordan var kvm pris når dere kjøpte sammenlignet med andre boliger i området? Og stemmer den i dag hvis dere legger på gjennomsnittlig prisvekst i området? Høres så søkt ut at både meglere og takstmann kan bomme så grovt på takst/verdivurdering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0
anomys skrev (1 minutt siden):

Hmm, Det skal J.... så mye til før bankene er villig til å tape pengene sine og med et tvangssalg taper de så det griner. Noe de fleste banker ikke er villig til. Btw hvilken bank har du?

Heg spurte om du hadde bede om avdragsfrihet for noen mnder. De pengene du spare der MÅ brukes med fornuft

Nja, ikke sikkert de taper så mye i dette tilfellet og taktisk smart med tanke på nemnda. Samme som enkelte advokater gjør. I såfall hadde de jo ønsket å komme frem til noen løsning og ikke satt kravet om innbetaling av mellomfinansieringen uavhengig om vi får solgt. 

Vi har avdragsfrihet ja. Ellers hadde vi aldri klart å betjene lånene vi har nå. 

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Lenke til kommentar
Gjest 99feb...2e0
Patek skrev (4 minutter siden):

Hvordan var kvm pris når dere kjøpte sammenlignet med andre boliger i området? Og stemmer den i dag hvis dere legger på gjennomsnittlig prisvekst i området? Høres så søkt ut at både meglere og takstmann kan bomme så grovt på takst/verdivurdering.

Vi bygde selv 😊 

 

Anonymous poster hash: 99feb...2e0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...