Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bekreftelse av testament?


Anbefalte innlegg

Jeg og min tante har ordnet med testament hvor jeg overtar alt av hennes eiendeler (hus, eiendommer osv.) etter hennes tid. Vi har vært på advokatkontoret å ordnet skriveri hvor det hele bekreftes, med advokatens underskrift + nøytral vitne + tantes underskrift.

 

Finnes det noen måter for meg å få en bekreftelse på at alt er 100% i orden, foruten å spørre advokaten direkte? 

 

Tanta mi har også en verge, som har sagt til meg at han har betalt utgiftene, uten at jeg har fått noe bekreftelse på det.

 

Advokaten og vergen har en god relasjon, og de kjenner til min tante veldig godt, men begge er "spesielle" personer og ganske så kyniske av seg, uten at jeg kan bevise noe som helst, ergo så blir det noe irrelevant for min del.

 

Men ja, er det noe jeg kan gjøre for å få sjekket opp i det her? Eller er advokaten hennes den eneste som kan bekrefte det her? Advokaten skulle forøvrig sende meg en bekreftelse (vi ordnet det her for 1 år siden), men han har ikke gjort det...

 

Håper dere har noen råd/tips om hva jeg kan gjøre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med statsforvalteren i fylket, beskriv situasjon og hør om   statsforvalteren har noe informasjon om saken. Det er en grunn til at tanta di har verge og det hender at verger går ut over fullmakten de har.  Er tanta di samtykkekompetent ?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
squaddie skrev (På 4.4.2024 den 10:25 PM):

Jeg og min tante har ordnet med testament hvor jeg overtar alt av hennes eiendeler (hus, eiendommer osv.) etter hennes tid. Vi har vært på advokatkontoret å ordnet skriveri hvor det hele bekreftes, med advokatens underskrift + nøytral vitne + tantes underskrift.

Finnes det noen måter for meg å få en bekreftelse på at alt er 100% i orden, foruten å spørre advokaten direkte? 

Men ja, er det noe jeg kan gjøre for å få sjekket opp i det her? Eller er advokaten hennes den eneste som kan bekrefte det her? Advokaten skulle forøvrig sende meg en bekreftelse (vi ordnet det her for 1 år siden), men han har ikke gjort det...

Håper dere har noen råd/tips om hva jeg kan gjøre...

Hvorfor vil du ikke høre med advokaten skriftlig om du kan få bekreftelse på testamentet, eller be tanten din eller vergen hennes om å sende inn testamentet til tingretten til oppbevaring, og be om kvittering på det?  Det koster ca en tusenlapp å få testamentet oppbevart hos tingretten, men da er man til gjengjeld sikker på at ikke testamentet "forsvinner" på ett eller annet vis.

Dog, din tante kan endre testamentet eller trekke det tilbake uten å måtte informere deg om det, eller gi noen begrunnelse om hvorfor det er trekt tilbake, uansett om det oppbevares hos tingretten eller ei.  

Er tanten din såpass svekka av f.eks. demens ,psykisk sykdom, e.l. at det påvirker hennes evne til å ta stilling til det hun har skrevet under på (med tanke på at hun har verge), så kan det hende at statsforvalteren har satt foten ned. Det samme hvis du har utøvd utilbørlig press (jeg vet ikke hvor nært du står din tante, familieforhold til din tante, osv.).

Er det andre arvinger som kan tenkes å kunne protestere på testamentet, f.eks. hvis hun sitter i uskiftet bo? 

Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med advokaten skriftlig,og evnt. statsforvalteten hvis tanten din har fått oppnevnt verge pga. langtkommen demenssykdom, psykisk sykdom, psykisk utviklingshemming,e.l.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...