Gå til innhold

Kiosker som har dagligvarebutikker som nabo.


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til dette ofte i det siste. Selv om kioskene fortsatt har noen unike varer/tjenester så stusser jeg litt på hvordan en Narvesen/Mix med kiwi/rema/extra innenfor 200m overlever så enkelt i 2024, utenfor sentrale strøk i storbyene. De har jo ikke en gang bredere åpningstid. 

Vs Kiwi, har de egentlig mer utover et bredere magasinutvalg, spiseklare pølser, ferskere bakervarer, og noen sesongvarer(soft-is osv) og tilby?  

Til og med smågodt, hvor kioskene en gang hadde overtaket matcher jo ikke utvalget på kiwi/rema. De 100 dvdene de brukte å leie ut er borte. 

En annen observasjon er jo at det omtrent alltid er tomt inni kioskene til Narvesen iallefall, da de som regel har store vinduer. Det er mulig at jeg ikke går forbi i rushen, men jeg ser ikke at  en daglig omstetning på 2 av hver type sjokolade,  8 magasiner, 15 pølser, 20 bakervarer og 5 kaffe skal være nok til å holde liv i sjappa, så hva er det folk kjøper der inne, når de først kommer. Jeg spurte 6 bekjente når de trodde at de betalte for noe i en kiosk forrige gang, alle var ganske sikre på at det var ikke i år.

 

Hvor ofte er du på Narvesen/MIX å hva handler du der?

Endret av Loading......
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøper folk en papiravis når du kan lese gratis på skjerm?
Hvorfor ta taxi, når det ofte går buss?
Hvorfor kjøpe bøker til over 300 kr,- når du kan låne gratis på biblioteket?
Hvorfor kjøpe flaskevann på flyplassen til 48 kr,- når du kan fylle på egen vannflaske gratis?
... eksemplene er mange. 

Kiosker er ofte plasser der folk ofte er på "forbifarten", buss/togstasjoner, sentrumsgater, flyplasser og lignende. Der tilgjengelighet er alfa omega. Når man får rask service, der man ikke trenger å traske gjennom en hel dagligvarebutikk for deretter å risikere å stå i lang kø, så er det enklere å ty til en løsning som koster bittelitt mer. 

Dessuten har kiosker ofte produkter, varer og tjenester ikke alle dagligvareforetninger har. Kanskje flere tjenester enn du tror. Tipping er en viktig del av omsetningen. De selger også en mengde påfyllingskoder som kontantkort mobil; og lignende - samt typiske kioskvarer som boller, kaffe og pølser. 

Et kjapt Google søk viser at Reitan Convenience som i 2015 hadde 2360 utsalgssteder i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Litauen (ja, du har Narvesen i Litauen også... artige greier det der ;p) hadde en omsetning på 15,5 milliarder. Det tilsvarer 6,5 million pr sjappe i året. Eller 18 000 pr dag dersom de har åpent 365 dager i året - i snitt. Dette var vel å merke i 2015.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Milhouse85 said:

Når man får rask service, der man ikke trenger å traske gjennom en hel dagligvarebutikk for deretter å risikere å stå i lang kø, så er det enklere å ty til en løsning som koster bittelitt mer. 

Ja, dette er nok ganske vesentlig. Spesielt mange av MIX-kioskene, er ikke i nærheten av jernbanestasjoner, eller større transporthubber, men likevel nærme matbutikk. Men tidsklemme med eller uten god økonomi er ikke en ukjent livvsituasjon i norge. Og  feks tipping koster jo heller ikke mer på kiosk en det gjør på Xtra/Meny regner jeg med, så det må jo være mye bedre å bare gå på en kiosk, eventuelt de bensinstasjonene som tilbyr det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...