Gå til innhold

nytt skjermkort til asus prime x370-pro


Anbefalte innlegg

helt grønn på hva som er kompatibelt og ikke, så setter stor pris på hjelp til å finne et nytt skjermkort til mitt gamle asus prime x370-pro. nåværende skjermkort er nvidia gefore gtx 1070 ti. pga budsjett så kan jeg ikke ta meg råd til noe kostbart.

for tiden brukes pc-en bare til surfing og til å spille cities:skylines og the sims, så det er ikke behov for all verden, heller.

edit: typo. kortet er ikke '1070 i', som jeg først skrev, men '1070 ti'. feilen er rettet.

Endret av fortborte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker for raskt svar og nyttig link! jeg tror det er i ferd med å ryke. det er enten det, eller så er det skjermen som takker for seg. jeg har ingen annen skjerm å teste på, så da måtte jeg bare velge en av de å erstatte først, og det ble skjermkort. antar at det får størst slitasje, sammenlignet med en skjerm.

Lenke til kommentar

Om du ser på linken så kan du klikke til neste bilde på første oversikten. Da kommer du til "1080p Ultra". Om du ser etter bruke kort er det mye å velge i.

For nytt kort så synes jeg Asus eller Gigabyte RX 6600 til kr 2690 er ok kjøp.

Lenke til kommentar

De fleste PSU'er, enten det er modulært eller ikke, pleier å ha minimun 2 stk 8-pins ledninger til skjermkort. Det står PCI-e på kontaktene/ledningene - bare å sjekke i maskina di hva som ikke er i bruk.

Kjøp "hva du vil" av skjermkort bare PSU'en din har nok guffe å gi til skjermkortet. Det står på spec'en til alle skjermkort på Komplett hvor kraftig PSU den krever (om dog mange ganger noe overdrevet med ca 100 W)

Kortet ditt ble tilgjengelig i februar 2017, så det trekkker på åra, men du kan også dytte i en Ryzen 9 5950X CPU hvis du vil. AM4 socket gir deg gode muligheter for oppgraderinger. Husk evt BIOS-oppdatering ved bytte til nyere/større CPU.

Sønnen min sitter selv med et Intel Z370 HK med Intel I9-9900K CPU. Hans HK er et 1/2 yngre enn ditt og var ment som Intels konkurent til ditt HK. Han har riktignok "bare" et 650 Watts power i PC'en, men den drar et RTX 3080 Ti uten problemer på en 49" 5120 x 1440 120 HZ skjerm uten antydning til hikke selv i Cyberpunk 2077 (anbefalt PSU til RTX 3080 er strengt tatt 750W).

Strengt tatt, hvis du tenker å strekke deg til f.eks et RTX 4060, kan du spare de pengene, siden RTX 4060 "bare" har 8 GB RAM og helt marginalt bedre ytelse en RTX 3060 som har 12 GB RAM. Sørg for at skjermkortet du velger i hvertfall har nok RAM i forhold til dagens bruk. 8 GB er innafor, men ikke helt med på de nyere litt grommere spilltitlene. 12 er å fortrekke (eller 16).

 

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Om det er skjerm som faller ut så vil den vel komme tilbake om en slår av og på igjen skjermen. Også skjermkabel kan være årsaken.

Om det er skjermkortet som feiler er det litt vanskelig å si. Spørs om det skjer når som helst eller bare under spilling. Om kjølingen har blitt dårlig så kan det være at GPU blir for varm under spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...