Gå til innhold

Tette høytalerkasse.


Anbefalte innlegg

Bygger en kasse til noen gamle høytalere.

Hvordan tetter jeg best rund høytaler/driver/element når jeg fester den til kassen? Jeg kunne tenkt meg å bruke noe sort silikonaktig men er usikker om det blir riktig? 

Grunnen til jeg vil bruke en slags silikon er fordi  jeg med det kan skjule et par skjønnhetsfeil som følge av dårlig håndtverk.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du male/lakkere eller lime folie på kassen i ettertid, vil silikon gjøre det vanskelig/umulig.
Bruk polyuretan, akryl, butyl eller lignende alt etter hva kassen er lagd av, f.eks.  Tec7 m.fl.

Lenke til kommentar

Takk.

Tec7 kommer i svart så det er en løsning.

Tør nesten ikke si hva materialene er men ok. Dette er budsjettprosjekt :p

Jeg bruker forskalingsfiner,  slik med mørk film. Det eneste jeg fant lokalt som var bjørk. Tenker å legge et lag med MDF 6mm på innsiden pluss avstivning og fyll. 

Det er lov å si at dette er teit men slik blir det for mitt første høytalerprosjekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bjørkefinér og MDF høres ut som en super løsning, da får du både en laminering som gir stivhet i limskiktet samt en kombinasjon av to ulike materialer med tilsvarende ulike resonansfrekvenser, stivheter osv.

Det går an å bruke TEC7 eller silikon - legg på en passelig tykk fuge, dekk med plastfolie og skru elementet nesten helt inn for å lage litt tykkelse på "pakningen". Når fugemassen har tørket kan plastfolien fjernes og elementet monteres helt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...