Gå til innhold

Hvilket indeksfond eller kombinasjonsfond har du troen på?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å sette alt av sparepenger i tillegg til å tømme bsu kontoen for å sette alt på enten et indeksfond eller kombinasjonsfond. Måle med sparingen er å spare i 10 år og går alt etter planen trenger jeg ei rente på minimum 13% i snitt for de 10 årene helst 15-20. Siden leiligheter i den byen jeg vil bo i, øker med mellom 8-13 % i snitt årlig er jeg avhengig av minimum 13% i årlig avkastning for å ha muligheten. Nok om det. 

Har forstått det slik at de største selskapene i USA er overpriset og at det dermed er en større risiko med å handle der nå. Mens selskapene i Europa er mer normalpriset. Er det tryggere for meg å gå for et fond som har overvekt av europeiske og eller kun nordiske selskaper? Regner med både Novo Nordisk og Kongsberg gruppen vil fortsette å øke inntektene sine i mange år fremover.  Tenker spesifikt på klp aksjenorden indeks p som et aktuelt fond for meg. Litt av risikoen med det fondet er at de har nesten 1/4 av aksjene i Novo Nordisk, selv om den   fedmemedisinen virker å være sykt bra, veit de vel ikke alt av bivirkninger den medisinen gir før om kanskje 5 år,10 år og kanskje kommer det en konkurrent som er bedre på pris. 

 

Har du noen tips til fond jeg burde gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, angstfull said:

Så du har troen på at USA's største selskaper fortsetter å vokse kraftig? 

Nå innfører du en ny faktor, "vokse kraftig". Det er ikke helt det samme som du nevner i innledende post, der du snakker om "trygg" og "risiko". Stort sett er det slik at om du vil øke risiko, har du potensielt mer gevinst men også mer potensielt tap. Vil du ha lavere risiko, er "kraftige økninger" kanskje ikke det første du skal tenke på.

Ellers er det bare å støtte HW1 som svarte deg, over tid er det lite som slår globale indeksfond. Aktive forvaltere har det med å fremheve sine gode perioder, men sier lite når markedet stuper. Du kan være heldig på kort sikt, men også det motsatte. Krystallkula virker sjelden.

Endret av Pop
leif
Lenke til kommentar

 

angstfull skrev (2 timer siden):

Jeg tenker å sette alt av sparepenger i tillegg til å tømme bsu kontoen for å sette alt på enten et indeksfond eller kombinasjonsfond. Måle med sparingen er å spare i 10 år og går alt etter planen trenger jeg ei rente på minimum 13% i snitt for de 10 årene helst 15-20. Siden leiligheter i den byen jeg vil bo i, øker med mellom 8-13 % i snitt årlig er jeg avhengig av minimum 13% i årlig avkastning for å ha muligheten. Nok om det. 

Har forstått det slik at de største selskapene i USA er overpriset og at det dermed er en større risiko med å handle der nå. Mens selskapene i Europa er mer normalpriset. Er det tryggere for meg å gå for et fond som har overvekt av europeiske og eller kun nordiske selskaper? Regner med både Novo Nordisk og Kongsberg gruppen vil fortsette å øke inntektene sine i mange år fremover.  Tenker spesifikt på klp aksjenorden indeks p som et aktuelt fond for meg. Litt av risikoen med det fondet er at de har nesten 1/4 av aksjene i Novo Nordisk, selv om den   fedmemedisinen virker å være sykt bra, veit de vel ikke alt av bivirkninger den medisinen gir før om kanskje 5 år,10 år og kanskje kommer det en konkurrent som er bedre på pris. 

 

Har du noen tips til fond jeg burde gå for?

Nei. 13% årlig i ti år er over 260%, 20% blir over 600%. Ingen trygg investering kan regne med så mye.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Er det noen her som kan svare på om USA ligger i fare for å falle eller fortsatt ha god vekst, ja veit ingenting er  garantert, men om du følger med på markedet har du vel noen brukbare argumenter for å i mot. Er europe eller Norden  tryggere.

Hvilket nordisk forum henger folk med kunnskap om dette på?

Lenke til kommentar

Jeg har mest tro på MSCI World Index. Hvis USA får et stort fall vil aksjemarkedet også merke det veldig godt i Europa og Asia. S&P 500 har større vekt på USA, men MSCI World Index er fortsatt veldig lik den. Ser man på den store depresjonen i 1929, kom S&P 500 seg tilbake på nivået den hadde vært på i 1928 i 1936. Jeg sparer med en investeringshorisont på 10 år, noe som vil si at det ikke er usannsynlig at jeg kan tåle et nytt børskrakk i samme styrke. Hvis ikke USA får et krakk, det blir atomkrig eller vi får en kraftig pandemi tror jeg USA sine selskaper vil fortsette å se god vekst de neste 20 årene. Spesielt så med tanke på hvor viktig kunstlig intelligens vil bli i og at bare de største selskapene (Google, Apple, Amazon, Microsoft) har ressursene som kreves for å trene opp de beste modellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...