Gå til innhold

Ny data til rundt 15-17k


Anbefalte innlegg

Hei skal oppgrader datamaskinen min etter mange år venting. Har Kabinett og PSU som ikke trengs å oppgraderes. Ønsker å fremtidssikre meg så mye som mulig. vil holde meg innenfor 15.000 men om jeg må opp en tusenlapp eller 2 for å sikre meg 1-2 ekstra år så er jeg villig til å gjøre det, men ønsker å unngå.

jeg har sett på:
AMD Ryzen 7 7800X3D CPU
MSI GeForce RTX Ventus 2X 4070 SUPER
MSI B650 Gaming plus WIFI hovedkort

 

men mer usikker på ram, kjøler og ssd, men ingenting er spikret.  Har en gammel ssd, ikke must å oppradere enda men tenker det er smart. Må det sløyfes for å komme litt ned så er det plassen jeg vil ofre.

 

bruken er gaming og vanlig bruk. Jeg har en 49" odessey widescreen og gira på å kunne bruke den litt mer som den er ment :) All hjelp er veldig velkomment!

Endret av Heroes
Lenke til kommentar
  • Heroes endret tittelen til Ny data til rundt 15-17k
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at ram brikker G.skill Trident Z5 6000 mhz cl30 minne foreslås i tråden under her til Ryzen 7 7800x3d.

Dette er en rimelig cpu kjøler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB

Her er en forholdsvis rimelig ssd: WD Blue SN580 M.2 2280 2TB (men vent gjerne til noe er på tilbud)

Når det gjelder skjermkort er AMD alternativer til 4070 Super: RX 7800 XT og RX 7900 GRE

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken specs er det på PCen du har nå? Kan være at du vil få mer ytelse av å bruke det du har nå, også gå for et kraftigere skjermkort som 4080 Super eller 7900 XTX.

Her er CPU benchmark i 4K som ikke er så langt unna oppløsningen du har. I mange av spillene er det minimalt med forskjell i ytelse mellom de forskjellige CPUene, og forskjellen vil bli enda mindre med et 4070 Super.

Lenke til kommentar
On 18.3.2024 at 11:13 PM, TheKims said:

Hvilken specs er det på PCen du har nå? Kan være at du vil få mer ytelse av å bruke det du har nå, også gå for et kraftigere skjermkort som 4080 Super eller 7900 XTX.

Her er CPU benchmark i 4K som ikke er så langt unna oppløsningen du har. I mange av spillene er det minimalt med forskjell i ytelse mellom de forskjellige CPUene, og forskjellen vil bli enda mindre med et 4070 Super.

Den er så gammel at det er ikke verdt å skrive en gang. Er 8 år gamle specs, dessverre.

Lenke til kommentar
On 18.3.2024 at 10:34 PM, Svein M said:

Jeg ser at ram brikker G.skill Trident Z5 6000 mhz cl30 minne foreslås i tråden under her til Ryzen 7 7800x3d.

Dette er en rimelig cpu kjøler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB

Her er en forholdsvis rimelig ssd: WD Blue SN580 M.2 2280 2TB (men vent gjerne til noe er på tilbud)

Når det gjelder skjermkort er AMD alternativer til 4070 Super: RX 7800 XT og RX 7900 GRE

 

Går nok for cpu kjøler du anbefaler, og samme med rambrikkene. så venter jeg som du sier på tilbud på ssd. Kan kjøre den jeg har nå til jeg har råd til å kjøpe ekstra. ser på anmeldeser at 4070super er litt bedre og tenker jeg skal prøve å få strukket budsjettet til å skaffe den.

Lenke til kommentar
Heroes skrev (4 minutter siden):

 

Går nok for cpu kjøler du anbefaler, og samme med rambrikkene. så venter jeg som du sier på tilbud på ssd. Kan kjøre den jeg har nå til jeg har råd til å kjøpe ekstra. ser på anmeldeser at 4070super er litt bedre og tenker jeg skal prøve å få strukket budsjettet til å skaffe den.

Leste  på nett at minnebrikkene Trident Z5 er 42mm høy, og vil nok få plass ved å flytte viften på CPU kjøler litt opp. Kabinettet må da også ha nok plass til kjøleren som da blir litt høyere.

Der finnes også lavere minnebrikker f.eks: G.Skill Flare X5 DDR5 6000mhz 32GB (2x16).

Lenke til kommentar
Heroes skrev (48 minutter siden):

Jeg ville nok ha gått for et kraftigere skjermkort med tanke på oppløsning skjermen din har. Kan spare et par tusen ved å gå for en litt svakere CPU som R5 7600, og heller bruke de ekstra kronene på et kraftigere skjermkort. Ser man får 7900 XTX nå for litt over 12K.

7900 XT vil også være et greit valg til rundt 10K. I følge Techpowerup er 7900XT nesten 20% raskere enn 4070 Super. https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-7900-xt.c3912

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Synes prisen på det RTX 4070 Super kortet er høy. Det finnes rimeligere RTX 4070 Super kort.

Også AMD RX 7900 GRE og RX 7900 XT kortene er gode alternativer med høyere raster ytelse og mer vram.

Fordelen til 4070 Super er DLSS og ray tracing ytelse, og lavere strømforbruk.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
9 hours ago, Svein M said:

Synes prisen på det RTX 4070 Super kortet er høy. Det finnes rimeligere RTX 4070 Super kort.

Også AMD RX 7900 GRE og RX 7900 XT kortene er gode alternativer med høyere raster ytelse og mer vram.

Fordelen til 4070 Super er DLSS og ray tracing ytelse, og lavere strømforbruk.

Jeg tenkte på det samme, hva er egentlig forskjellen på f.eks det MSI GeForce RTX 4070 SUPER GAMING X SLIM - 12GB GDDR6X RAM - Grafikkort og https://www.klarna.com/no/shopping/pl/cl37/3228166440/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4070-SUPER-Dual-HDMI-3xDP-12GB-GDDR6X/ og dette?

 

9 hours ago, TheKims said:

Jeg ville nok ha gått for et kraftigere skjermkort med tanke på oppløsning skjermen din har. Kan spare et par tusen ved å gå for en litt svakere CPU som R5 7600, og heller bruke de ekstra kronene på et kraftigere skjermkort. Ser man får 7900 XTX nå for litt over 12K.

7900 XT vil også være et greit valg til rundt 10K. I følge Techpowerup er 7900XT nesten 20% raskere enn 4070 Super. https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-7900-xt.c3912

Kanskje noe å vurdere. hva vil være ulempen med det? vil CPU bli et bottleneck potensielt?

 

9 hours ago, Svein M said:

Leste  på nett at minnebrikkene Trident Z5 er 42mm høy, og vil nok få plass ved å flytte viften på CPU kjøler litt opp. Kabinettet må da også ha nok plass til kjøleren som da blir litt høyere.

Der finnes også lavere minnebrikker f.eks: G.Skill Flare X5 DDR5 6000mhz 32GB (2x16).

Godt poeng noe jeg må sjekke ut! kjipt å ikke kunne installere CPU kjøleren!

Endret av Heroes
Lenke til kommentar

Forskjellen på forskjellige grafikkort med samme GPU er først og fremst hvor god kjøleren er. Men ytelsen vil være omtrent den samme om en ser bort fra overklokking.

En kan se på tester hvordan forskjellige grafikkort gjør det: https://www.techpowerup.com/review/galax-geforce-rtx-4070-super-ex/37.html

Om du har 5120x1440 oppløsning så er det 7372800 punkter, 4k 3840x2160 er til sammenligning 8294400 punkter (12.5% mer).

Det er ikke noe magisk sammenheng mellom CPU og GPU. Poenget er at svak CPU er mindre bra i noen spill, mens svak GPU vil gjøre at en må stille ned på grafikk i noen spill.

CPU: Om en velger R5 7600 så kan det holde bra i mange spill, men det kan også være at en skulle valgt en 7800X3D.

For GPU. Hentet noen priser fra prisjakt.no:

RX 7800 XT, kr 6732

RX 7900 GRE, kr7599

RX 7900 XT, kr 9190

RTX 4070 Super (12 GB), kr 7799

RTX 4070 TI Super 10390

Min vurdering er at disse variantene er omtrent verd disse prisene eller litt mer. Det er nok litt etter hvor god grafikk en vil ha og hva en er villig å betale for det som avgjør hva en velger. Bare 12GB vram på 4070 Super kan være et argument mot den.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...