Gå til innhold

Skattemelding - skatt av feriepenger?


Gjest 9f408...67f

Anbefalte innlegg

Gjest 9f408...67f

Hei!

Ganske greit spørsmål tror jeg.

i fjor (2023) sa jeg opp en jobb, og valgte å få utbetalt rubbel og bit siste lønning.

 

I dag mottok jeg skattemeldingen, og så at inntekten som var rapportert inn fra denne arbeidsgiveren inneholdt både feriepengene jeg tjente opp i 2022 og 2023. Jeg trodde ikke jeg skulle betale skatt av feriepengene jeg tjente opp året før?

Har min tidligere arbeidsgiver rapportert inn feil, eller er det jeg som har misforstått?

Anonymous poster hash: 9f408...67f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, Guest 9f408...67f said:

Hei!

Ganske greit spørsmål tror jeg.

i fjor (2023) sa jeg opp en jobb, og valgte å få utbetalt rubbel og bit siste lønning.

 

I dag mottok jeg skattemeldingen, og så at inntekten som var rapportert inn fra denne arbeidsgiveren inneholdt både feriepengene jeg tjente opp i 2022 og 2023. Jeg trodde ikke jeg skulle betale skatt av feriepengene jeg tjente opp året før?

Har min tidligere arbeidsgiver rapportert inn feil, eller er det jeg som har misforstått?

Anonymous poster hash: 9f408...67f

Du betaler skatt av alt du får utbetalt i løpet av et år. Lavere / ingen skattetrekk for feriepenger / desember kompenseres med høyere skattetrekk de øvrige månedene, det er total brutto lønn (inklusive oppsparte feriepenger fra forrige år) for et år som utgjør selve skattegrunnlaget. Feriepenger er en påtvunget sparebøsse.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Gjest 9f408...67f skrev (41 minutter siden):

Har min tidligere arbeidsgiver rapportert inn feil, eller er det jeg som har misforstått?

Arbeidsgiver har gjort helt rett. Feriepenger utbetalt av/fra samme år er skattepliktige for det året likning gjelder.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Gjest 9f408...67f skrev (36 minutter siden):

Hei!

Ganske greit spørsmål tror jeg.

i fjor (2023) sa jeg opp en jobb, og valgte å få utbetalt rubbel og bit siste lønning.

 

I dag mottok jeg skattemeldingen, og så at inntekten som var rapportert inn fra denne arbeidsgiveren inneholdt både feriepengene jeg tjente opp i 2022 og 2023. Jeg trodde ikke jeg skulle betale skatt av feriepengene jeg tjente opp året før?

Har min tidligere arbeidsgiver rapportert inn feil, eller er det jeg som har misforstått?

Anonymous poster hash: 9f408...67f

Feriepenger er ikke skattefritt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...