Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verneutstyr (PPE)


Anbefalte innlegg

Kan noen svare på om det finnes et offisielt regelverk med krav ang. sikkerhets-/verneutstyr for en verkstedkunde som vil være til stede under en relativt kortvarig understellsundersøkelse? I så fall: Hvilke utstyrselementer må benyttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil stortsett følgje av internkontrollsystemet til bedrifta. Det er dei som er ansvarlege for å etablere korrekte tiltak. Det er relativt lite myndighetspålagt sikkerhetsutstyr.

Det vil  jo og vere totalt avhengig av korleis undersøkelsen foregår - nødvendig verneutstyr kan vere alt frå ingenting til synlegheitsbekledning, åndedrettsvern, briller og kurs i oppførsel og risikomomenter m.m.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva er så "korrekte tiltak" dersom det ikke finnes et overstyrende regelverk? Det en kjent sak at de fleste verksteder ikke ønsker kunden som observatør, sannsynligvis mest av kommersielle årsaker. Dersom verkstedet står helt fritt til å etablere sitt eget "internkontrollsystem", underforstått også sitt eget regelverk på HMS-/sikkerhetsområdet, kan de jo bare kreve at kunden f.eks. må iføre seg romdrakt for å få adgang til verkstedet. Da er resultatet gitt... Det må da finnes et offisielt styringsverktøy som regulerer dette?

Lenke til kommentar
On 3/12/2024 at 10:38 PM, Inkog said:

Dersom verkstedet står helt fritt til å etablere sitt eget "internkontrollsystem", underforstått også sitt eget regelverk på HMS-/sikkerhetsområdet, kan de jo bare kreve at kunden f.eks. må iføre seg romdrakt for å få adgang til verkstedet. Da er resultatet gitt... Det må da finnes et offisielt styringsverktøy som regulerer dette?

Verkstedet står åpenbart fritt til å nekte folk adgang. Kunden står fritt til å gå til eit anna verksted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leverte en bil på NAF for eu kontroll. Kontrollør lurte på om jeg ønsker å være tilstede under kontrollen og oppfordret til dette, var visstnok vanlig. Det var ikke min bil som ble kontrollert så jeg tok en kopp kaffe istedet. Moderne verksteder (og biler forsåvidt) er ganske rene og ryddige. Blir nok mindre og mindre kjemikalier og eksos. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...