Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselvarmer til Mercedes Benz Vito 2015 fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Mercedes Benz Vito av årsmodellen 2015. Jeg har blitt fortalt at det står en eberspächer dieselvarmer på den, men vet ikke serienr. 

Den starter i kanskje 15 sekunder og drar seg opp på fullt turtall, så kommer det litt hvit røyk under. Deretter begynner den å tikke fordi at den prøver å tenne (?) Det virker ikke som den klarer å tenne, men det lukter diesel. Så gir den seg. Er det noen som vet hvor jeg kan starte å kikke henn, eller som har løst samme problem tidligere?

 

Jeg ser det er flere brukte dieselvarmere ute som tydeligvis skal passe, er det like greit eller er det en «easy fix» 

 

Takk for svar!!😁
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke så rasende mange modeller varmere der ute, så mekanisk sett er det ganske likt. Elektronikken som kommuniserer mellom varmeren og bilen er modellspesifikk.
Tikkingen vil jeg tro er pumpen som leverer drivstoff. Den ligger ofte et stykke bak på bilen.
Det er ikke noe som skal tenne, annet enn en glødeplugg. 
Du er flere årsaker til at den ikke starter opp.
Glødeplugg kan være defekt, flammegitter kan være tett eller utbrent, viften kan ha satt seg fast, korrosjon, etc. Her bør du få lest ut feilkoder før du eventuelt gjør noe.
Forsåvidt kurant jobb å bytte hele enheten, OM den står plassert slik at du kommer til den. Det varierer veldig fra bil til bil. Noen ligger bak motoren, slik at motor og gjerne diverse innsug, kjøling, turbo, etc må løsnes og flyttes på, mens andre har smart nok plassert den rett innafor støtfangeren slik at det bare er å løsne noen plastdeksler så har du full tilgang. Så alt fra en times arbeide opp til minst 1 dags arbeid.

Så få lest ut feilkoder først, deretter vurder om det lønner seg å reparere eller bytte.

Lenke til kommentar

det er nok en: D5W.. (diesel, 5kW, wasser) hvis den er originalmontert er det også en mercedes stjerne på typeskiltet.

vet ikke hvor den er montert på din bil, men de litt eldre vito ligger den under bilen... noe som gjør den nesten umulig å åpne.. hus av alu, skruer av stål.. sitter som oftest bom fast..

servicemanual finner du her: https://www.butlertechnik.com/downloads/Eberspacher_Heater_D5WS_Workshop_manual.pdf

edit: skrivefeil

Endret av joka
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan begynne med og sjekke batteriet ditt, du burde ha mer en 12.6 volt for at varmeren skal gå for full fart. du kan starte varmeren mens du kjører og hvis det stopper som du skriver er det bare og prøve igjen etter et par minutter, hvis det ikke starter etter endel forsøk er det nok glødepluggen/fotocellen som krangler.

Kan også være lurt og sjekke drivstofftilførselen samt drivstoffilteret, er det noe feil med tilførselen og det ikke lukter diesel er det imellom tanken/pumpa. Pumpa kan også ryke men stort sett så er den stille da, tar du av slangen imellom pumpa/brenneren skal det "spytte" diesel ut når den tikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...