Gå til innhold

lexus først i verden med 100% electric..


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (17 timer siden):

Det var i Spania. Det var ikke en ladehybrid. Men jeg tror motoren kun drev en generator. Vi kjørte stort sett motorvei. Den slet fælt i stigninger. 

Toyota har hatt mange iterasjoner av hybridsystemet sitt, men felles for de fleste er eCVT girkassa og en Atkinson Cycle motor. Dette er grunnen til at det hørtes ut som en generator (noe det ikke er). Det er en ekstremt driftsikker og effektiv løsning, men gir en uvanlig turtallsoppførsel. Det er ikke at bilen sliter, det bare høres sånn ut, da den legger seg høyt på turtall for å optimalisere ren forbrenning. I tillegg har typisk disse motorene en litt anstrengt og lite raffinert lyd, selv til 4 sylinder å være, og det kan tidevis ta litt for lang tid fra man trår på gassen til kreftene kommer.

Over årene har dette gradvis blitt forbedret, spesielt girkassen, så den ikke skal være så agressiv på turtall. Men siden den er trinnløs så vil jo uansett turtallet oppleves annerledes enn med faste gir. Dette misslikes typisk sterkt av bilentusiaster, som vil ha tradisjonell motorlyd, mens "vanlige" folk gjerne liker de godt fordi det har mange av de gode egenskapene til en elbil og er utrolig lettkjørt.

Lexus sine utgaver av dette systemet har alltid oppleves mer raffinert og dempet enn tilsvarende Toyotaer. Både bedre lyddemping og større forbrenningsmotor gjør at man merker mindre til at det er en hybrid.

Med inntoget av pluginhybrider dog er dette problemet nesten helt borte etter min mening, da elmotorene i disse er så kraftige at bensinmotoren ikke trenger å jobbe noe særlig, annet enn når man gjør kickdown. Men det er fortsatt ikke laget for entusiastene. Da bør man se til Tyskland.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elgen-Hansi skrev (28 minutter siden):

Toyota har hatt mange iterasjoner av hybridsystemet sitt, men felles for de fleste er eCVT girkassa og en Atkinson Cycle motor. Dette er grunnen til at det hørtes ut som en generator (noe det ikke er). Det er en ekstremt driftsikker og effektiv løsning, men gir en uvanlig turtallsoppførsel. Det er ikke at bilen sliter, det bare høres sånn ut, da den legger seg høyt på turtall for å optimalisere ren forbrenning. I tillegg har typisk disse motorene en litt anstrengt og lite raffinert lyd, selv til 4 sylinder å være, og det kan tidevis ta litt for lang tid fra man trår på gassen til kreftene kommer.

Over årene har dette gradvis blitt forbedret, spesielt girkassen, så den ikke skal være så agressiv på turtall. Men siden den er trinnløs så vil jo uansett turtallet oppleves annerledes enn med faste gir. Dette misslikes typisk sterkt av bilentusiaster, som vil ha tradisjonell motorlyd, mens "vanlige" folk gjerne liker de godt fordi det har mange av de gode egenskapene til en elbil og er utrolig lettkjørt.

Lexus sine utgaver av dette systemet har alltid oppleves mer raffinert og dempet enn tilsvarende Toyotaer. Både bedre lyddemping og større forbrenningsmotor gjør at man merker mindre til at det er en hybrid.

Med inntoget av pluginhybrider dog er dette problemet nesten helt borte etter min mening, da elmotorene i disse er så kraftige at bensinmotoren ikke trenger å jobbe noe særlig, annet enn når man gjør kickdown. Men det er fortsatt ikke laget for entusiastene. Da bør man se til Tyskland.

Så aldri under panseret. Fant bare ut at dette var noe jeg ikke kunne leve med. Hadde trodd at en slik motor kjørte VOT til enhver tid med akkurat så mye turtall at den ga den effekten bilen trengte. Andre hybrider har elmotoren rett på girkassens inngående aksel. Det funker i praksis mye bedre. Det er sikkert også mindre tap i en vanlig gearkasse enn en CVT kasse. Selv om adkinson teoretisk gir litt høyere virkningsgrad skulle man tro dette ble oppspist av høyere friksjon og ev drossel tap. Uansett ikke noe for meg, Klarer ikke det turtallet. Kjører sjelden over 2000rpm. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 31.3.2024 den 4:46 PM):

Så aldri under panseret. Fant bare ut at dette var noe jeg ikke kunne leve med. Hadde trodd at en slik motor kjørte VOT til enhver tid med akkurat så mye turtall at den ga den effekten bilen trengte. Andre hybrider har elmotoren rett på girkassens inngående aksel. Det funker i praksis mye bedre. Det er sikkert også mindre tap i en vanlig gearkasse enn en CVT kasse. Selv om adkinson teoretisk gir litt høyere virkningsgrad skulle man tro dette ble oppspist av høyere friksjon og ev drossel tap. Uansett ikke noe for meg, Klarer ikke det turtallet. Kjører sjelden over 2000rpm. 

I kombinasjon med eCVT kassa får man en virkningsgrad helt opp i 45% med Atkinson motorene, så i denne applikasjonen så er de mye mer effektive enn vanlige bensinmotorer. Ulempen med disse motorene er håpløse effekt og dreiemomentskurver, som er grunnen til at de i praksis aldri brukes i vanlige bensinbiler, kun i symbiose med en elmotor.

eCVT kassa er ikke som en vanlig CVT, det er en helt annen konstruksjon. Det består av et planetgir med tre inputs; to elmotorer og bensinmotoren. Den ene elmotoren styrer utvekslingen ved å rotere i forskjellige hastigheter i begge retninger og fungerer i tillegg som regenerator og starter for bensinmotoren, mens den andre elmotoren gir elektrisk fremdrift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 31.3.2024 at 4:46 PM, Trestein said:

Så aldri under panseret. Fant bare ut at dette var noe jeg ikke kunne leve med. Hadde trodd at en slik motor kjørte VOT til enhver tid med akkurat så mye turtall at den ga den effekten bilen trengte. Andre hybrider har elmotoren rett på girkassens inngående aksel. Det funker i praksis mye bedre. Det er sikkert også mindre tap i en vanlig gearkasse enn en CVT kasse. Selv om adkinson teoretisk gir litt høyere virkningsgrad skulle man tro dette ble oppspist av høyere friksjon og ev drossel tap. Uansett ikke noe for meg, Klarer ikke det turtallet. Kjører sjelden over 2000rpm. 

Prøv rav4h+ eller nx450h+.

De andre er mere kostbare å fikes. Derfor er/har Toyota/Lexus verdens best hybrid system..

Den 40hk el motoren jeg har bak, kom ut i 2009 om jeg husker rett. Hvorfor fikse noe som funker?

Jeg har heller ikke mere enn 2000rpm på min bil(om jeg ikke har murstein på gassen.

Har 180 bensin og resten el(309 totalt) 0 til 100 ca 6s

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
On 30.3.2024 at 7:33 PM, Trestein said:

Rav4 hybrid er noe av det rareste jeg har kjørt. Minner litt om de første priusene. Ser den en motbakke kjører motoren opp i 5000rpm. Omtrent som en bil med ødelagt cluch. Kunne aldri hatt en slik. Ikkje brukte den spesielt lite bensin heller. Med en vanlig motor hadde bilen vert ok

Nope, er du som har murstein på gass foten. Tar litt tid å bli vant med hybrid fra toyota.

Kjørt hybrid i over 20år..

Jepp, første prius hadde 75hk og jeg likte den ikke. Men mye bedre nå.

Prøv plug inn hybid..

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg hatt RZ450 i 4 mnder akkurat og tar meg i hvor god jeg synes den er å kjøre, selv om jeg kun er på vei til jobb. Alt er tight, presist og samtidig mykt og behagelig. Ganske mye lik kjørefølelse som MB C200 som jeg hadde en 2016-modell av.

Om jeg skal ta Lexus på noe negativt er det førerovervåkningen, der den altfor ofte har problemer med å se øyne godt nok og dermed varsler om at jeg er trøtt eller ikke oppmerksom. Er det litt mørkt ute eller motsol er den enda verre. Nå er det straks på med sommerdekk i tillegg, blir spennende å kjenne hvordan bilen egentlig skal føles.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Nope, er du som har murstein på gass foten. Tar litt tid å bli vant med hybrid fra toyota.

Kjørt hybrid i over 20år..

Jepp, første prius hadde 75hk og jeg likte den ikke. Men mye bedre nå.

Prøv plug inn hybid..

Kjørte en golf noen uker etterpå. Tror ikke bilen finnes i norge men det var en hybrid uten ladekabel. Den brukte lite bensin og man merket knapt noe til hybridsystemet. Vil tippe elmotor omtrent der cluch er. Merket stort sett bare at motoren slo seg av.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kjetil Lura said:

Har du sett denne: https://www.youtube.com/watch?v=0_pU_H6jots

Men har ikke lade mulighet, så rz 450+ ux300e er uaktuelt for meg. Men en ny nx 450h+ i september 2025 ønsker jeg, men får ikke lovt å velge.

Nå er det tvang om jeg vil ha ny lexus, jeg vil velge om jeg vil ha el eller hybrid.

Nei, ikke akkurat denne videoen før nå. Men jeg gikk gjennom mange tester før kjøp og overvekten var positive. Det viktigste er jo å være klar over de negative sidene, og om man kan håndtere dem, leve med dem, ikke bryr seg osv. For RZ450 er det gjentagende problem rekkevidden. Og når den ikke er et tema for min del, jeg lader hjemme 99% av gangene og om vi skulle ta den på sommerferie, så klarer jeg ett ekstra ladestopp pr 4. dag eller så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pop said:

Nei, ikke akkurat denne videoen før nå. Men jeg gikk gjennom mange tester før kjøp og overvekten var positive. Det viktigste er jo å være klar over de negative sidene, og om man kan håndtere dem, leve med dem, ikke bryr seg osv. For RZ450 er det gjentagende problem rekkevidden. Og når den ikke er et tema for min del, jeg lader hjemme 99% av gangene og om vi skulle ta den på sommerferie, så klarer jeg ett ekstra ladestopp pr 4. dag eller så.

Okay. Men mister rekkevidde når det er kjølig.

Lenke til kommentar
Pop skrev (På 2.4.2024 den 5:54 PM):

Da har jeg hatt RZ450 i 4 mnder akkurat og tar meg i hvor god jeg synes den er å kjøre, selv om jeg kun er på vei til jobb. Alt er tight, presist og samtidig mykt og behagelig. Ganske mye lik kjørefølelse som MB C200 som jeg hadde en 2016-modell av.

Om jeg skal ta Lexus på noe negativt er det førerovervåkningen, der den altfor ofte har problemer med å se øyne godt nok og dermed varsler om at jeg er trøtt eller ikke oppmerksom. Er det litt mørkt ute eller motsol er den enda verre. Nå er det straks på med sommerdekk i tillegg, blir spennende å kjenne hvordan bilen egentlig skal føles.

Hvis man ikke trenger lang vinterrekkevidde, så er det en nydelig bil!

Lenke til kommentar
1 minute ago, Elgen-Hansi said:

Hvis man ikke trenger lang vinterrekkevidde, så er det en nydelig bil!

Jepp, fin å se på og herlig å kjøre. Men den hadde aldri blitt valget om rekkevidde var et issue for oss. Med 8km til jobb, ladeboks i garasjen hjemme og alt vi trenger innen 30 km radius blir det ikke ofte langturer. Så er også rekkevidden det de fleste setter på negativ-lista for bilen, selv om jeg for lengst har innsett at man fortsatt må godta kompromisser om man ikke vil betale flerfoldige millioner for bilen (måtte antakelig godtatt noen likevel). :)

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
8 hours ago, Pop said:

Jepp, fin å se på og herlig å kjøre. Men den hadde aldri blitt valget om rekkevidde var et issue for oss. Med 8km til jobb, ladeboks i garasjen hjemme og alt vi trenger innen 30 km radius blir det ikke ofte langturer. Så er også rekkevidden det de fleste setter på negativ-lista for bilen, selv om jeg for lengst har innsett at man fortsatt må godta kompromisser om man ikke vil betale flerfoldige millioner for bilen (måtte antakelig godtatt noen likevel). :)

Fin å se på, okay. Syns nx er mye bedre. Men håper lexus få fornuften ut til brukere som ikke kan/vil kjøre bare el biler:yes:

"selv om jeg for lengst har innsett at man fortsatt må godta kompromisser om man ikke vil betale flerfoldige millioner for bilen" Hva ment du med det?

Vi trenger da ikke å gjøre det? For du lengre rekkevidde om du gjør det :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=HccXl8Q9r3Y

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...