Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Omgjøre vedtak, grunnlag endret


Gjest 60945...410

Anbefalte innlegg

Gjest 60945...410

Forvaltnings vedtak

Det ble fattet vedtak om et tilbakekall av en bevilling på bakgrunn av faktum X.

Vedtaket har ligget til behandling i nesten to år og fått endelig avslag som ikke kan påklages av overordnet organ. Tilbakekall er begrunnet med faktum X.

Like etter siste avslag, forsvinner faktum X. Faktum X er ikke lenger eksisterende, som hele tilbakekaller baserte seg på.

 

 

Jeg har så sendt underordnet forvaltningsorgan melding om at faktum X har forsvunnet, og bedt de omgjøre sitt vedtak.

Spørsmålet A) kan de i fri vilje omgjøre sitt vedtak til gunst for meg, basert på forespørsel fra meg? Jeg tolker forvaltningsloven §35 første ledd som et ja.

Jeg får tilbakemelding at på bakgrunn at overordnet organ har avslått opprinnelig klage, med faktum X, kan de ikke gjøre noe og jeg må søke om ny bevilling.

Slik jeg skjønner det er dette feil, og de kan omgjøre vedtaket sitt uansett da det er til gunst for meg.

Jeg mistenker at de ønsker jeg skal sende ny søknad, slik at de kan drøye tiden ytterligere og finne et annet grunnlag enn faktum X, slik at de ikke blir erstatningsansvarlige.

Anonymous poster hash: 60945...410

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De blir åpenbart ikke erstatningspliktige uansett, dersom vedtaket var riktig på tidspunktet da det ble fattet, selv om det senere omgjøres. Det er ingen automatikk i at omgjøring innebærer erstatningsplikt. 

Når det gjelder spørsmålet ditt så er jeg ikke 100 % sikker, men jeg er ganske sikker på at underordnet organ ikke kan omgjøre vedtak i sak som er avgjort av overordnet organ etter klage. Systemet bygger på at det er siste vedtak som gjelder. Det er dermed overordnet organs vedtak som må endres, og underordnet organ har ingen kompetanse til å endre dette. Underordnet organ kan fatte nytt vedtak om det er aktuelt, men når vedtaket er tilbakekalling av en bevilling så vil ikke det hjelpe. 

Jeg vil tro du må henvende deg til klageorganet. Av rent praktiske årsaker tror jeg uansett ikke du vil klare å overtale underordnet organ til å endre synspunkt i saken. De har jo ingen plikt til å omgjøre basert på etterfølgende omstendigheter. 

Lenke til kommentar
Gjest 60945...410 skrev (19 timer siden):

Forvaltnings vedtak

Det ble fattet vedtak om et tilbakekall av en bevilling på bakgrunn av faktum X.

Vedtaket har ligget til behandling i nesten to år og fått endelig avslag som ikke kan påklages av overordnet organ. Tilbakekall er begrunnet med faktum X.

Like etter siste avslag, forsvinner faktum X. Faktum X er ikke lenger eksisterende, som hele tilbakekaller baserte seg på.

 

 

Jeg har så sendt underordnet forvaltningsorgan melding om at faktum X har forsvunnet, og bedt de omgjøre sitt vedtak.

Spørsmålet A) kan de i fri vilje omgjøre sitt vedtak til gunst for meg, basert på forespørsel fra meg? Jeg tolker forvaltningsloven §35 første ledd som et ja.

Jeg får tilbakemelding at på bakgrunn at overordnet organ har avslått opprinnelig klage, med faktum X, kan de ikke gjøre noe og jeg må søke om ny bevilling.

Slik jeg skjønner det er dette feil, og de kan omgjøre vedtaket sitt uansett da det er til gunst for meg.

Jeg mistenker at de ønsker jeg skal sende ny søknad, slik at de kan drøye tiden ytterligere og finne et annet grunnlag enn faktum X, slik at de ikke blir erstatningsansvarlige.

Anonymous poster hash: 60945...410

Du må nok sende ny søknad. Så lenge faktum X er gjeldende på vedtakstidspunktet så er vedtaket riktig og da blir det feil å omgjøre vedtaket. Når saken er såpass gammel så må man nok uansett vurdere alle vilkår på nytt.

 

De blir ikke erstatningsansvarlig basert på at faktum x er forandret, men kan bli det hvis de har gjort et eller annet alvorlig feil som har ført til at saken din ikke har blir vurdert på nytt og som har ført til at du har tapt penger. Slik jeg har forstått det så skal det mye til for at de blir erstatningsansvarlig.

Lenke til kommentar

Forvaltningsorganet plikter ikke å omgjøre et tilbakekall på bakgrunn av faktum som kommer til etter at vedtaket er truffet og klagebehandlingen er fullført. Et underordnet forvaltningsorgan kan under ingen omstendigheter omgjøre klageinstansens vedtak. Ved klagebehandlingen slutter underordnet organs vedtak å eksistere, rettslig sett, det blir erstattet av klageinstansens vedtak. 

Det at et vedtak blir galt som følge av senere omstendigheter gjør ikke alltid vedtaket ugyldig. Det er bare hvis vedtaket fortsatt har rettsvirkning for deg at man kan snakke om et ugyldig vedtak og en omgjøringsplikt. Det er ikke vedtaket om tilbakekall som har rettsvirkninger for deg nå, men den allmenne rettstilstanden om at man må ha en bevilling for å kunne gjøre X. 

Du kan be klageorganet om å revurdere saken. Etter forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav a kan de - men plikter ikke - å omgjøre vedtaket. Men de fleste klageinstanser har en policy om at man ikke gjør det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...