Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektes tilgang


Enitsrb

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og min samboer skrev under en leiekontralt i august 2023. Jeg er leitaker og han medleietaker. Sammen med oss flytter naturligvis mine to barn også inn.

Nå har det seg slik at han har byttet låsen til leiligheten. Huseier vet ikke at låsen er byttet og har ikke nøkkel. Vi har dermed ikke hatt tilgang eller fått lov til å være i leiligheten på en mnd. Vi har alle våre ting der og har per nå kun det mest nødvendige.

Han ønsker flytte ut, sier han... Men nekter oss likevel tilgang. I mine øyne er det rett og rimelig at han finner en annen plass å være imellomtiden om han ikke klarer være under samme tak en kort periode. 

Han er også lite samarbeidsvillig til å besvare meldinger etc. Avlyser avtaler vi har avtalt osv osv.. Så det er vanskelig å forholde seg til han og evt det han sier.

At jeg og barna nektes tilgang til eget hjem syntes jeg rett og slett er vilt. 

Hva gjør jeg? Er dette lov? Og hvem kontakter jeg. 

Jeg har latt det gå for å unngå konflikt. Men barna vil naturligvis hjem, og nå har han fått tid på seg (syns jeg) så nå er det påtide at jeg gjør noe for å få tilbake hjemmet vårt.

Endret av Enitsrb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verktøyet samfunnet stiller til rådighet kalles midlertidig forføyning, i praksis ber du tingretten om å pålegge ham å gi deg tilgang til boligen dere leier sammen. Tingretten kan bistå deg med å formulere et slikt krav. Det koster 2,5R, dvs. ca. 3000 kr, å få behandlet et slikt krav. Dette må legges ut av den som ber om å få behandlet kravet, og belastes til slutt av den som taper. 

Han må eventuelt møte et slikt krav med krav om å få tvangsutløse deg av leieavtalen etter husstandsfellesskapsloven § 3. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 16339...7b8
krikkert skrev (På 29.1.2024 den 2:31 PM):

Det verktøyet samfunnet stiller til rådighet kalles midlertidig forføyning, i praksis ber du tingretten om å pålegge ham å gi deg tilgang til boligen dere leier sammen. Tingretten kan bistå deg med å formulere et slikt krav. Det koster 2,5R, dvs. ca. 3000 kr, å få behandlet et slikt krav. Dette må legges ut av den som ber om å få behandlet kravet, og belastes til slutt av den som taper. 

Han må eventuelt møte et slikt krav med krav om å få tvangsutløse deg av leieavtalen etter husstandsfellesskapsloven § 3. 

Takk for svar. Men dette overrasker meg, at det er så lett å kunne stenge noen ute fra sitt eget hjem, inkl. små barn.

Anonymous poster hash: 16339...7b8

Lenke til kommentar

Politiets oppgaver følger av politiloven § 2: 

Sitat

 

§ 2. Politiets oppgaver
Politiet skal

1.    beskytte person, eiendom og fellesgoder og verne om all lovlig virksomhet, opprettholde den offentlige orden og sikkerhet og enten alene eller sammen med andre myndigheter verne mot alt som truer den alminnelige tryggheten i samfunnet
2.    forebygge kriminalitet og andre krenkelser av den offentlige orden og sikkerhet
3.    avdekke og stanse kriminell virksomhet og forfølge straffbare forhold i samsvar med regler gitt i eller i medhold av lov
4.    yte borgerne hjelp og tjenester i faresituasjoner, i lovbestemte tilfeller og ellers når forholdene tilsier at bistand er påkrevet og naturlig
5.    på anmodning yte andre offentlige myndigheter vern og bistand under deres tjenesteutøvelse når dette følger av lov eller sedvane
6.    samarbeide med andre myndigheter og organisasjoner tillagt oppgaver som berører politiets virkefelt så langt regler gitt i eller i medhold av lov ikke er til hinder for dette
7.    utføre andre oppgaver som er fastsatt i lov eller som følger av sedvane, herunder oppgaver som i lov er lagt til den alminnelige namsmannen

 

De aktuelle alternativene er nr. 4 og 7, og måten politiet bistår på er ved å iverksette tingrettens kjennelser om midlertidig forføyning. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...