Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Remeron og hukommelse


Gjest a59fc...b14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (1 time siden):

Ja, mange.
Et bivirkningsoppslag på Felleskatalogen for Remeron viser:
"Nevrologiske: Vanlige: Amnesi, letargi"

For meg har det kommet mer og mer- er ikke bivirkninger ofte i starten og så bedre? Og kan de varierer litt i styrke selv om er bivirkninger? 

Jeg har dette i kombinasjon med uro og depersonalisering. Vet ikke om det styrker tanken om bivirkninger?

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (2 timer siden):

Ja, mange.
Et bivirkningsoppslag på Felleskatalogen for Remeron viser:
"Nevrologiske: Vanlige: Amnesi, letargi"

Kjenner du til noen, eller opplevd det selv?

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar

Nei. Jeg har aldri brukt denne typen legemiddel. Men jeg har observert mange som har brukt eller bruker det.

"Oppstartsbivirkninger" dreier seg oftest om fordøyelsesproblemer, munntørrhet og hodepine. Disse bivirkningene roer seg ofte ned i løpet av 3-6 uker, men noen bivirkninger vedvarer.
I ditt tilfelle med økte bivirkninger over tid, er dette ikke bivirkninger du kan forvente å forsvinne. Her må du veie opp ulempen med bivirkningene mot ulempen av symptombildet før du startet med behandling.

Hvis du nå opplever mindre depersonalisering og mindre uro, hva er verst, hjernetåke eller urofølelsen av å ikke føle deg som deg selv med ledsagende nedstemthet?

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (2 minutter siden):

Nei. Jeg har aldri brukt denne typen legemiddel. Men jeg har observert mange som har brukt eller bruker det.

"Oppstartsbivirkninger" dreier seg oftest om fordøyelsesproblemer, munntørrhet og hodepine. Disse bivirkningene roer seg ofte ned i løpet av 3-6 uker, men noen bivirkninger vedvarer.
I ditt tilfelle med økte bivirkninger over tid, er dette ikke bivirkninger du kan forvente å forsvinne. Her må du veie opp ulempen med bivirkningene mot ulempen av symptombildet før du startet med behandling.

Hvis du nå opplever mindre depersonalisering og mindre uro, hva er verst, hjernetåke eller urofølelsen av å ikke føle deg som deg selv med ledsagende nedstemthet?

Tror du misforstod. Jeg opplever økende av alt; uro kognitive problemer og depersonalisering

og om det styrker mistanken om at det er bivirkninger 

Kan det være bivirkninger selv om det øker m tiden? Og de vil vel forsvinne om man slutter?

Hva har du observert av lignende bivirknknger når det gjelder kognisjon? Hvordsn arter det seg?

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest 9d1e3...6ca

Nå vet jeg ikke hvorfor du står på remeron, men antar at det er på grunn av depresjon, uro eller lignende i forbindelse med psykiske plager, husk at alt dette kan også gjøre at man blir redusert kognitivt. Det trenger ikke nødvendigvis være medisinen, selv om det er en vanlig bivirkning. Er selv deprimert og har blitt betydelig redusert kognitivt de siste årene, det har gått spesielt på hukommelse og konsentrasjon. 

Ta dette opp med legen din. Det kan hende du burde bytte medisin. De fleste bivirkninger kan gå over etter en stund, men hvor lang tid det tar varierer. For noen tar det uker, måneder og for andre går det ikke over. 

Anonymous poster hash: 9d1e3...6ca

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Gjest 9d1e3...6ca skrev (57 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvorfor du står på remeron, men antar at det er på grunn av depresjon, uro eller lignende i forbindelse med psykiske plager, husk at alt dette kan også gjøre at man blir redusert kognitivt. Det trenger ikke nødvendigvis være medisinen, selv om det er en vanlig bivirkning. Er selv deprimert og har blitt betydelig redusert kognitivt de siste årene, det har gått spesielt på hukommelse og konsentrasjon. 

Ta dette opp med legen din. Det kan hende du burde bytte medisin. De fleste bivirkninger kan gå over etter en stund, men hvor lang tid det tar varierer. For noen tar det uker, måneder og for andre går det ikke over. 

Anonymous poster hash: 9d1e3...6ca

Ja pga det. Men dette har blitt mye verre utover i behandling 

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14 skrev (På 28.1.2024 den 2:04 PM):

Kan det være bivirkninger selv om det øker m tiden?
Og de vil vel forsvinne om man slutter?
Hva har du observert av lignende bivirknknger når det gjelder kognisjon? Hvordsn arter det seg?

Ja, det kan det. Men det kan også dreie seg om noe annet. F.eks være symptomer på tilleggslidelser?
Hvis det er bivirkninger, vil de forsvinne når man slutter. Men det tar noe tid.
Andre kognitive vansker det som ofte følger av hukommelsestap og konsentrasjonsvansker som f.eks kort mental utholdenhet, les- og skrivevansker, dyskalkuli, innlæringsvansker, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (12 timer siden):

Ja, det kan det. Men det kan også dreie seg om noe annet. F.eks være symptomer på tilleggslidelser?
Hvis det er bivirkninger, vil de forsvinne når man slutter. Men det tar noe tid.
Andre kognitive vansker det som ofte følger av hukommelsestap og konsentrasjonsvansker som f.eks kort mental utholdenhet, les- og skrivevansker, dyskalkuli, innlæringsvansker, etc.

Ok håper virkelig det er bivirkning.

Kan evt skyldes utmattelse. Men har følt meg gradvis mer og mer rar mens jeg har brukt remeron, så krysset fingra. Hvor lang tid kan det ta før går over isåfall? 
Har problemer m å tenke, huske noe som helst, alt er grøtete. Går i en tåke 

Men det kan altså være bivirkning selv om de kom gradvis og ble ekstra ikke etter 1-3 mnd? Blir fortsatt gradvis verre

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Selfuniverse skrev (10 timer siden):

Hvor lenge var du depressiv inntil din lege ga deg antidepresiver?

Ikke så lenge

Uro / angst og depressiv pga livskrise 

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14 skrev (31 minutter siden):

Men det kan altså være bivirkning selv om de kom gradvis og ble ekstra ikke etter 1-3 mnd?
Hvor lang tid kan det ta før går over isåfall? 

Ja, det kan være bivirkninger.
Det er individuelt hvor lang tid det tar før bivirkninger er borte. For noen ar det 3-6 uker, andre 3-6 måneder. Noen har sagt at det har tatt opp mot et år, men da er det også andre faktorer som har innvirkning. 

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (3 minutter siden):

Ja, det kan være bivirkninger.
Det er individuelt hvor lang tid det tar før bivirkninger er borte. For noen ar det 3-6 uker, andre 3-6 måneder. Noen har sagt at det har tatt opp mot et år, men da er det også andre faktorer som har innvirkning. 

Såpass-tenkte man ville merke det rimelig umiddelbart. Har tatt medisinen i ca 4 mnd

Jeg går liksom rundt i en tåke og husker omtrent ibgenting og har problemer med å tenke. Tidsopplevelsen er helt rar.. kan dette gå innunder «hukommelsesproblemer»?

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (1 time siden):

Du vil nok merke det i løpet av noen få dager, men det tar minimum 3 uker før alle bivirkninger er borte.

Okei.

Hva tenker du om det jeg skrev om hvordan jeg opplever dette?

 

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14

Dersom det er bivirkninger vil man merke bedrinh på nedtrapp også? Kan man ikke få seponeringssymptomer uansett som kanskke gjør at man ikke merker «bedring» med en gang?

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (7 timer siden):

Du vil nok merke det i løpet av noen få dager, men det tar minimum 3 uker før alle bivirkninger er borte.

Du skrev at du hadde observert flere som fikk hukommelsesproblemer av remeron. Hvordan var de plaget?

 

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14 skrev (8 timer siden):

Dersom det er bivirkninger vil man merke bedrinh på nedtrapp også? Kan man ikke få seponeringssymptomer uansett som kanskke gjør at man ikke merker «bedring» med en gang?

Ja, sannsynligvis vil man merke det, men selvfølgelig avhengig av doseringen. Seponeringssymptomer kan opptre overveldende, noe som gjør bedringen av bivirkninger mer diskret enn ellers.

Gjest a59fc...b14 skrev (4 timer siden):

Du skrev at du hadde observert flere som fikk hukommelsesproblemer av remeron. Hvordan var de plaget?

Typisk en blanding mellom detaljer i langtidshukommelsen, som f.eks navn, telefonnummer, adresser, etc. Men også svekket korttidshukommelse fra ting som hadde skjedd de siste dagene, ikke total blackout, men detaljer.

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (11 timer siden):

Ja, sannsynligvis vil man merke det, men selvfølgelig avhengig av doseringen. Seponeringssymptomer kan opptre overveldende, noe som gjør bedringen av bivirkninger mer diskret enn ellers.

Typisk en blanding mellom detaljer i langtidshukommelsen, som f.eks navn, telefonnummer, adresser, etc. Men også svekket korttidshukommelse fra ting som hadde skjedd de siste dagene, ikke total blackout, men detaljer.

Hmmm vet ikke om det er det jeg har? Alle dagene og hendelsene er grøtete og går i hverandre og har problemer med å tenke og en rekke andre kognitive funksjoner som planlegging osv

hjernen føles helt tett liksom og alt er uvirkelig og rart.

foetsatt mulig at er bivirkninger?

 

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...