Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Remeron og hukommelse


Gjest a59fc...b14

Anbefalte innlegg

On 1/30/2024 at 8:00 AM, Guest a59fc...b14 said:

Ikke så lenge

Uro / angst og depressiv pga livskrise 

Jeg vil anbefale å fokusere på andre elementer i livet, f.eks annen hjelp, eksempelvis terapi, eller andre måter å komme seg igjennom nedturer i livet, enn kjemikalier som forstyrrer maskineriet i kropp og hode. Spesielt når du selv ser at du kan få svært lammende virkninger av kjemikaliene. Piller som blir hintet til at kan 'fikse' utfordringer i livet høres fristende og spennende ut kanskje, men historiene til alle som får ett mye verre liv pågrunn av disse kommer ikke frem så mye som de burde.

Men nå føler også kanskje kroppen din en avhengighet til remeron, I tillegg har jeg kjennskap til at remeron ikke kan avsluttes på dagen, det må skje gradvis.

Fra google:

"Du skal ikke slutte plutselig med Remeron selv om depresjonen har opphørt. Hvis du plutselig slutter med Remeron, kan du føle deg uvel, svimmel, opphisset eller engstelig og få hodepine. Disse symptomene kan unngås ved å slutte gradvis."

Jeg er ikke lege. Dette er bare mine kommentarer. Ikke medisinsk råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a59fc...b14

Har vært en dag uten nå. Og merker ingen endring😩 alt er forstatt helt blury og tett😩

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Guest a59fc...b14 said:

Har vært en dag uten nå. Og merker ingen endring😩 alt er forstatt helt blury og tett😩

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Det var en grunn til at jeg la til at det var viktig å gradvis (veldig sakte over kanskje mange uker) trappe ned remeron, fordi det er viktig for å ikke bli veldig uvel av den plutselige forandringen. Fordi kroppen din forventer nå å få remeron regelmessig.

En dag uten kan ikke på noen måte brukes som noen sammenligning mellom ett liv uten remeron og med. Kroppen din er fremdeles cirka 99.9 prosent i en tilstand som er oppnådd av å bruke remeron, og forventer også at den skal få regelmessige tilskudd av det, derfor forholder den seg nok også fortsatt rolig.

Men hvis ikke denne forventningen blir innfridd, kan den etterhvert begynne å bli 'urolig' eller 'ubalansert', av mangel på bedre ord, som kan gjøre deg uvel.

Legg merke til at jeg aldri har sagt at du skal slutte helt med en gang. Det kan faktisk hende at det er farlig. Og slik det vestlige samfunnet er, så kan jeg komme i juridiske problemer ved å snakke om dette. Derfor bør jeg også si at jeg ikke er lege, og at dette er bare kommentarer fra meg, ikke medisinsk råd.

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Det var en grunn til at jeg la til at det var viktig å gradvis (veldig sakte over kanskje mange uker) trappe ned remeron, fordi det er viktig for å ikke bli veldig uvel av den plutselige forandringen. Fordi kroppen din forventer nå å få remeron regelmessig.

En dag uten kan ikke på noen måte brukes som noen sammenligning mellom ett liv uten remeron og med. Kroppen din er fremdeles cirka 99.9 prosent i en tilstand som er oppnådd av å bruke remeron, og forventer også at den skal få regelmessige tilskudd av det, derfor forholder den seg nok også fortsatt rolig.

Men hvis ikke denne forventningen blir innfridd, kan den etterhvert begynne å bli 'urolig' eller 'ubalansert', av mangel på bedre ord, som kan gjøre deg uvel.

Legg merke til at jeg aldri har sagt at du skal slutte helt med en gang. Det kan faktisk hende at det er farlig. Og slik det vestlige samfunnet er, så kan jeg komme i juridiske problemer ved å snakke om dette. Derfor bør jeg også si at jeg ikke er lege, og at dette er bare kommentarer fra meg, ikke medisinsk råd.

Jeg er som sagt under kyndig oppfølging av psykiater. 
 

Ja «abstinenser» kan sikkert komme ikke med en gang- men eventuelle bivirkninger eller rare ting man kjente på som evt skyldes medisinen burde vel forsvinne umiddelbart? 

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Guest a59fc...b14 said:

men eventuelle bivirkninger eller rare ting man kjente på som evt skyldes medisinen burde vel forsvinne umiddelbart? 

Nei. Det tar nok en del tid. Men du skal ikke slutte brått med remeron.

Nedenfor er noe viktig som du burde kontakte legen din om, fordi de symptomene du har snakket om er i en liste som taler for at det kan være noe livstruende på gang: (Link) (bold skrift merket av meg)

Serotonin syndrome. This condition can be life-threatening. Symptoms can include:

  • agitation
  • hallucinations (seeing or hearing something that isn’t there)
  • coma
  • confusion
  • trouble thinking
  • coordination problems
  • muscle twitching or stiff muscles
  • racing heartbeat
  • high or low blood pressure
  • sweating or fever
  • nausea, vomiting, or diarrhea
Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Selfuniverse skrev (1 minutt siden):

Nei. Det tar nok en del tid. Men du skal ikke slutte brått med remeron.

Nedenfor er noe viktig som du burde kontakte legen din om, fordi de symptomene du har snakket om er i en liste som taler for at det kan være noe livstruende på gang: (Link) (bold skrift merket av meg)

Serotonin syndrome. This condition can be life-threatening. Symptoms can include:

  • agitation
  • hallucinations (seeing or hearing something that isn’t there)
  • coma
  • confusion
  • trouble thinking
  • coordination problems
  • muscle twitching or stiff muscles
  • racing heartbeat
  • high or low blood pressure
  • sweating or fever
  • nausea, vomiting, or diarrhea

Har nok ikke det. Og som sagt er ivaretatt av psykiatrisk personell.og har slutta på den nå

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Selfuniverse skrev (13 minutter siden):

Nei. Det tar nok en del tid. Men du skal ikke slutte brått med remeron.

Nedenfor er noe viktig som du burde kontakte legen din om, fordi de symptomene du har snakket om er i en liste som taler for at det kan være noe livstruende på gang: (Link) (bold skrift merket av meg)

Serotonin syndrome. This condition can be life-threatening. Symptoms can include:

  • agitation
  • hallucinations (seeing or hearing something that isn’t there)
  • coma
  • confusion
  • trouble thinking
  • coordination problems
  • muscle twitching or stiff muscles
  • racing heartbeat
  • high or low blood pressure
  • sweating or fever
  • nausea, vomiting, or diarrhea

Hva er grunnen til at det tar tid når man stopper tilførselen? 

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Guest a59fc...b14 said:

Hva er grunnen til at det tar tid når man stopper tilførselen? 

Anonymous poster hash: a59fc...b14

En ting er hvor lenge stoffet blir værende i kroppen din. En annen ting er hvor lenge kropp og hode trenger for å omjustere seg, fordi remeron, som omtalt i en link i en av mine forrige poster, grovt sett, forandrer på nervesystemet ditt.

Litt informasjon jeg fant: (Link)

 

"Frequency of use: The frequency of your mirtazapine use can also affect how long the medication stays in your system. Taking mirtazapine daily may result in the medication staying in your body for a longer period of time compared to taking it on an as-needed basis."

...

"So, how long does mirtazapine typically stay in your system? The answer is that it can vary widely depending on the factors mentioned above. In general, mirtazapine has a half-life of about 20-40 hours, which means it takes about 20-40 hours for the medication to be metabolized and eliminated from the body. However, mirtazapine can be detected in the body for a longer period of time, up to several days or weeks in some cases."

 

Så i tillegg til at rester av stoffet trenger litt tid for å bli nøytralisert i kroppen, så trenger også kroppen din tid for å, grovt sett, 'justere tilbake' nervesystemet. Og da etterhvert kan det hende du vil bli kvitt tåkete tenkning. Hvor lenge dette tar vet jeg ikke, siden jeg ikke er altvitende. Men jeg vil anta at å slappe av og utfordre hjernen med litt leker eller andre morsomme ting periodevis gjennom en slik prosees tilbake til ett liv uten dette medikamentet, kan være gunstig.

Jeg er ikke lege. Dette er bare mine kommentarer. Ikke medisinsk råd.

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Selfuniverse skrev (5 minutter siden):

En ting er hvor lenge stoffet blir værende i kroppen din. En annen ting er hvor lenge kropp og hode trenger for å omjustere seg, fordi remeron, som omtalt i en link i en av mine forrige poster, grovt sett, forandrer på nervesystemet ditt.

Litt informasjon jeg fant: (Link)

 

"Frequency of use: The frequency of your mirtazapine use can also affect how long the medication stays in your system. Taking mirtazapine daily may result in the medication staying in your body for a longer period of time compared to taking it on an as-needed basis."

...

"So, how long does mirtazapine typically stay in your system? The answer is that it can vary widely depending on the factors mentioned above. In general, mirtazapine has a half-life of about 20-40 hours, which means it takes about 20-40 hours for the medication to be metabolized and eliminated from the body. However, mirtazapine can be detected in the body for a longer period of time, up to several days or weeks in some cases."

 

Så i tillegg til at rester av stoffet trenger litt tid for å bli nøytralisert i kroppen, så trenger også kroppen din tid for å, grovt sett, 'justere tilbake' nervesystemet. Og da etterhvert kan det hende du vil bli kvitt tåkete tenkning. Hvor lenge dette tar vet jeg ikke, siden jeg ikke er altvitende. Men jeg vil anta at å slappe av og utfordre hjernen med litt leker eller andre morsomme ting periodevis gjennom en slik prosees tilbake til ett liv uten dette medikamentet, kan være gunstig.

Jeg er ikke lege. Dette er bare mine kommentarer. Ikke medisinsk råd.

Tror ikke jeg ffikk med meg den linken hvor det står at den endrer nervesystemet?

 

Altså hvis dette skyldes medisinen så håper jeg at det reverseres uansett og ikke bare «kan hende»🙈

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Guest a59fc...b14 said:

Tror ikke jeg ffikk med meg den linken hvor det står at den endrer nervesystemet?

Beklager jeg trodde det var i den linken før. Min feil. Her er det veldig spesifikt forklart:

"Mirtazapine is a tetracyclic antidepressant drug (TeCA). Mirtazapine inhibits the central presynaptic alpha-2-adrenergic receptors, which causes an increased release of serotonin and norepinephrine. Mirtazapine is also sometimes called a noradrenergic and specific serotonergic antidepressant (NaSSA). Noradrenaline is known to have an activating effect on the sympathetic nervous system, explaining the general increase in activity and increased metabolism seen with mirtazapine. It also acts as a potent antagonist of H1 histamine receptors (producing a sedating, calming effect) and 5-HT2A, 5-HT2C, and 5-HT3 serotonin receptors.[15]

Mirtazapine's ability to antagonize 5-HTA, 5HT2C, and 5-HT3 receptors lead to the remaining serotonin concentration left to interact with the free 5-HT1 receptor. This interaction with the 5-HT1 receptor (particularly the 5-HT1A receptor) leads to antidepressant effects. It has also demonstrated a moderate to weak antagonist effect on peripheral alpha1-adrenergic and muscarinic receptors."

 

Håper du blir bedre og får ett fint liv videre!

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Selfuniverse skrev (19 minutter siden):

Beklager jeg trodde det var i den linken før. Min feil. Her er det veldig spesifikt forklart:

"Mirtazapine is a tetracyclic antidepressant drug (TeCA). Mirtazapine inhibits the central presynaptic alpha-2-adrenergic receptors, which causes an increased release of serotonin and norepinephrine. Mirtazapine is also sometimes called a noradrenergic and specific serotonergic antidepressant (NaSSA). Noradrenaline is known to have an activating effect on the sympathetic nervous system, explaining the general increase in activity and increased metabolism seen with mirtazapine. It also acts as a potent antagonist of H1 histamine receptors (producing a sedating, calming effect) and 5-HT2A, 5-HT2C, and 5-HT3 serotonin receptors.[15]

Mirtazapine's ability to antagonize 5-HTA, 5HT2C, and 5-HT3 receptors lead to the remaining serotonin concentration left to interact with the free 5-HT1 receptor. This interaction with the 5-HT1 receptor (particularly the 5-HT1A receptor) leads to antidepressant effects. It has also demonstrated a moderate to weak antagonist effect on peripheral alpha1-adrenergic and muscarinic receptors."

 

Håper du blir bedre og får ett fint liv videre!

Økt aktivitet i sympatisk nervesystem? Det er jo ikke så lurt dersom systemet er overaktivert og stressa? Men remeron er jo dempende.. skjønner ikke helt sammenhengen 😝

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (På 16.2.2024 den 8:26 PM):

Det er individuelt hvor lang tid det tar før bivirkninger er borte. For noen ar det 3-6 uker, andre 3-6 måneder. Noen har sagt at det har tatt opp mot et år, men da er det også andre faktorer som har innvirkning. 

Så lenge altså- vet du grunnen til det at det tar så lang tid? Hmm men da er det forstatt håp?🙈 fikk veldig depersonalisering  også- dette er også veldig sterkt fortsatt.

så kan jo hende det ikke skyldtes medisin? Kan slikt evt forsterkes ved seponering også?

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14 skrev (3 timer siden):

grunnen til det at det tar så lang tid?

Det er svært komplisert. Felleskatalogen beskriver: "Mirtazapin er en presynaptisk α2-antagonist som øker noradrenerg og serotonerg nevrotransmisjon. Den økte serotonerge nevrotransmisjonen er spesifikt mediert via 5-HT1-reseptorer ettersom 5-HT2- og 5-HT3-reseptorene blokkeres av mirtazapin. Begge enantiomerene av mirtazapin antas å bidra til den antidepressive effekten, S-enantiomeren ved å blokkere α2- og 5-HT2-reseptorer, og R-enantiomeren ved å blokkere 5-HT3-reseptorer.". 
Den enkleste forklaringen er at det tar tid for hjernen å normalisere seg etter man har føkka med omsetningen av signalsubstansene. 

Gjest a59fc...b14 skrev (3 timer siden):

så kan jo hende det ikke skyldtes medisin? Kan slikt evt forsterkes ved seponering også?

Ja, det kan det. Og ja, alt er mulig, men ikke sannsynlig.

Lenke til kommentar
Gjest a59fc...b14
Skandinav skrev (18 timer siden):

Det er svært komplisert. Felleskatalogen beskriver: "Mirtazapin er en presynaptisk α2-antagonist som øker noradrenerg og serotonerg nevrotransmisjon. Den økte serotonerge nevrotransmisjonen er spesifikt mediert via 5-HT1-reseptorer ettersom 5-HT2- og 5-HT3-reseptorene blokkeres av mirtazapin. Begge enantiomerene av mirtazapin antas å bidra til den antidepressive effekten, S-enantiomeren ved å blokkere α2- og 5-HT2-reseptorer, og R-enantiomeren ved å blokkere 5-HT3-reseptorer.". 
Den enkleste forklaringen er at det tar tid for hjernen å normalisere seg etter man har føkka med omsetningen av signalsubstansene. 

Ja, det kan det. Og ja, alt er mulig, men ikke sannsynlig.

Men at det tar lang tid selvom man bare gikk på d noen måneder? Skjønner at d tar tid før signalene kanskje normaliseres men at bivirkninger skulle sitte i?

du mener det ikke er sannsynlig at plagene skyldes medisinens’/bivirknkninger eller lite sannsynlig at det skyldes seponering?

kan man ikke få uro og føle seg rar en stund erter seponering ?

Anonymous poster hash: a59fc...b14

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...