Gå til innhold

Akko tastatur ?


Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter nå på et Corsair K60 Pro RGB som ikke en gang er to år gammelt. Det er ikke brukbart lenger, så her må det handles nytt. Dette keyboardet har lav-profil speed switcher med en aktiveringsdybde på bare 0.1mm, så det blir en del skriveleif. Keycaps er enda værre...de er også lavprofil, stammen er flimsy og brekker for et godt ord. Ledningen er  tynn plast og forbindelsen til PCB blir fort ustabil.

Noen som har erfaring med Akko sine tastatur ? Tenker på et 5108B, siden jeg må ha full-size og RGB (skriver mye om natten). Det har multiple valg mht. hot-swappable switcher, og kan brukes både kablet (utskiftbar ledning, yay!), via 2.4 dongle eller Bluetooth.Og prisen er ikke avskrekkende. Med et bytte av keycaps tror jeg dette kan bli brukbart...jeg er lei av Razer's aggressive software, og fått nok av diverse andre merker også.

Men det er jo ikke alltid at noe som SER bra ut, virkelig er det, så hadde vært fint med Akko-erfaringer ! 🙂

Akko.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden):

Har du ikke rett på reparasjon eller ny vare?

Tror rett og slett ikke jeg gidder å mase med Corsair for et tastatur som kostet meg 5-600 kroner for to år siden. Har erfaring med Razer og reklamasjon...de var forsåvidt greie og hjelpsomme, men jeg endte bare opp med mere av det samme. Og jeg ønsker meg ikke et nytt Corsair-tastatur. Det eneste trådløse full-size de har er K100 Air, og det har den samme ultralave profilen (om ikke værre) og en urimelig pris.

Lenke til kommentar

Hvordan er det sleipt? Det er butikken som solgte varen som skal håndtere reklamasjoner. Hvis ikke skaden er selvforskyldt, da. Du har ikke krav på noe hvis du har sølt melk oppi tastaturet, for eksempel.

Elkjøp skal følge forbrukerkjøpsloven som alle andre aktører på det norske markedet. Og jeg tror de er mer seriøse enn Power.

Hvis du har krav på nytt, står du fritt til å selge det etterpå, det er jo ditt tastatur.

Har du flaks, kanskje du slipper å få samme vare i retur. Om du får gavekort/pengene igjen, kan du jo kjøpe den modellen du ønsker for pengene. Om det er dyrere, må du betale mellomlegget selv 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Hvis du har krav på nytt, står du fritt til å selge det etterpå, det er jo ditt tastatur.

Ja, det er jo sant. Elkjøp selger dette fremdeles, nå til bare 417 mens jeg betalte 599. Har ikke sølt på det, nei.

Tittet på noen kundeanmeldelser, og flere som nevner bl.a dårlige syltynne keycaps.

Kan alltids åpne en sak med dem på dette.

Lenke til kommentar
On 26.1.2024 at 11:08 AM, SilverShaded said:

Hei,

Sitter nå på et Corsair K60 Pro RGB som ikke en gang er to år gammelt. Det er ikke brukbart lenger, så her må det handles nytt. Dette keyboardet har lav-profil speed switcher med en aktiveringsdybde på bare 0.1mm, så det blir en del skriveleif. Keycaps er enda værre...de er også lavprofil, stammen er flimsy og brekker for et godt ord. Ledningen er  tynn plast og forbindelsen til PCB blir fort ustabil.

Noen som har erfaring med Akko sine tastatur ? Tenker på et 5108B, siden jeg må ha full-size og RGB (skriver mye om natten). Det har multiple valg mht. hot-swappable switcher, og kan brukes både kablet (utskiftbar ledning, yay!), via 2.4 dongle eller Bluetooth.Og prisen er ikke avskrekkende. Med et bytte av keycaps tror jeg dette kan bli brukbart...jeg er lei av Razer's aggressive software, og fått nok av diverse andre merker også.

Men det er jo ikke alltid at noe som SER bra ut, virkelig er det, så hadde vært fint med Akko-erfaringer ! 🙂

Akko.jpg

Nå har jeg ikke erfaring med Akko, men har brukt Keychron en stund. Tror det er litt av samme greia. Relativt billige mekaniske tastaturer med mange fine funksjoner. 

Kvaliteten er så som så. Har hatt en del problemer med Bluetooth på min. Jeg har kontaktet support, men de er lite hjelpsomme. Det er litt surt, siden jeg kjøpte tastaturet nemlig for å bruke det trådløst. 
Kjøper du fra en norsk forhandler, så burde det ikke være noe problem. Jeg kjøpte mitt fra Kina. 
Sett bort i fra det, så er jeg fornøyd. Er på utkikk etter et fullsize hotswap tastatur selv, med trådløs tilkobling.

Btw, det kan være vanskelig å finne keycaps for ISO/nordisk layout.

Endret av Sjalottløk
Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 time siden):

Nå har jeg ikke erfaring med Akko, men har brukt Keychron en stund. Tror det er litt av samme greia. Relativt billige mekaniske tastaturer med mange fine funksjoner. 

Kvaliteten er så som så. Har hatt en del problemer med Bluetooth på min. Jeg har kontaktet support, men de er lite hjelpsomme. Det er litt surt, siden jeg kjøpte tastaturet nemlig for å bruke det trådløst. 
Kjøper du fra en norsk forhandler, så burde det ikke være noe problem. Jeg kjøpte mitt fra Kina. 
Sett bort i fra det, så er jeg fornøyd. Er på utkikk etter et fullsize hotswap tastatur selv, med trådløs tilkobling.

Btw, det kan være vanskelig å finne keycaps for ISO/nordisk layout.

Ja, har set på Keychron som et alternativ, men har forlatt det av to grunner : Kum BT trådløst, og uten mediataster oppe til høyre. Det som derimot er bra på Keychron (K10), er shine-through keycaps. Men jeg vil heller bruke trådløst uten Bluetooth og heller modde med andre keycaps. Så her blir det nok Akko 5108B (ikke plus!).

Som du sier...ISO keycaps (spesielt for Norge) er ikke lett å finne, ihvertfall hvis man vil ha PBT. Ducky har noen fine nordiske PBT-caps, men bare i svart og hvitt, såvidt jeg kan se. Staten har jo uansett gjort det nesten umulig å handle fra utlandet om selger ikke er VOEC-registrert, så man tvinges til å handle nesten utelukkende  innenlands for tiden.

Lenke til kommentar
3 hours ago, SilverShaded said:

Ja, har set på Keychron som et alternativ, men har forlatt det av to grunner : Kum BT trådløst, og uten mediataster oppe til høyre. Det som derimot er bra på Keychron (K10), er shine-through keycaps. Men jeg vil heller bruke trådløst uten Bluetooth og heller modde med andre keycaps. Så her blir det nok Akko 5108B (ikke plus!).

Som du sier...ISO keycaps (spesielt for Norge) er ikke lett å finne, ihvertfall hvis man vil ha PBT. Ducky har noen fine nordiske PBT-caps, men bare i svart og hvitt, såvidt jeg kan se. Staten har jo uansett gjort det nesten umulig å handle fra utlandet om selger ikke er VOEC-registrert, så man tvinges til å handle nesten utelukkende  innenlands for tiden.

Ja. Har vært en ivrig bestiller av divers switcher og noen keycaps-set på AliExpress. Det kan bli litt vanskelig fremover. Men jeg handlet der i forrige uke og da sa selger, på forespørsel, at de skulle merke forsendelsen som gift. Skal bli spennende å se om de faktisk gjør det, og om at det funker.:)

Bruker Engelsk layout nå. Litt vanskelig å venne seg til, men det fungerer greit. Jeg har æ, ø og å gjemt bak Alt-tasten. 

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (6 timer siden):

Ja. Har vært en ivrig bestiller av divers switcher og noen keycaps-set på AliExpress. Det kan bli litt vanskelig fremover. Men jeg handlet der i forrige uke og da sa selger, på forespørsel, at de skulle merke forsendelsen som gift. Skal bli spennende å se om de faktisk gjør det, og om at det funker.:)

Bruker Engelsk layout nå. Litt vanskelig å venne seg til, men det fungerer greit. Jeg har æ, ø og å gjemt bak Alt-tasten. 

Ah, den Ali-handelen får  du rapportere på...kjekt å vite ! Det er jo mer seriøse varer på Ali nå enn det er på Amazon (A. har jo blitt rene søplekassa).

Ikke sikker på at jeg hadde orket engelsk tastatur. Brukte et sånt i en periode for noen år siden, og likte det dårlig. Selv om man tildels vender seg til det...

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar

Tastaturet jeg bytter ut er et Ducky One 3 med Gateron milky yellow brytere. Kjøpte Duckyen med Cherry Brown, men likte ikke dem

Tanken med å bytte til ett trådløst tastatur var at jeg kan ha det koblet med kabel til gaming pcen, og 2.4GHz mottakeren i dockingstasjonen til jobblaptopen. Dette fungerer fint med Akko tastaturet

Byggekvaliteten kjennes god ut, helt på høyde med Ducky, men tastene føles bedre på Ducky. Akko kom med en god del ekstra taster, men litt rart at det kom med gul Enter tast til ANSI oppsett, men ikke til ISO. Det kom satt opp med svensk oppsett, men det fulgte med taster slik at man kan gjøre det om til norsk eller dansk, mye bedre en det nordiske oppsettet som mange tastatur kommer med. Tastaturet har media funksjoner via Fn, men de er ikke merket på tastene. Helt OK USB kabel. CS Jelly Black bryterne er helt OK, men bryteren i "S" knappen på mitt hadde mindre motstand en de andre. Byttet den med en fra en knapp jeg aldri bruker, en av fordelene med hotswap tastatur

Totalt sett godt fornøy med Akko 5108B

IMG_2887.thumb.jpeg.80019e365f4e45ae86b2978dfbadeb20.jpeg
IMG_2888.thumb.jpeg.683a50311d9a8f223df48bf7c8232f65.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må si meg fornøyd med Akko-tastaturet. Ble overrasket over hvor tungt det er i forhold til den gamle Corsair-planken. Har ikke testet Bluetooth, men det var ingen sak å koble det til dongelen.Det eneste jeg ikke liker er at RGB tidvis faller ut med trådløs forbindelse.

Som jeg fryktet har jeg litt trøbbel med å se tastene i mørket, så de må nok byttes ut med shine-through.

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (1 time siden):

Bra du er fornøyd. Vet du hvor lang batteritid det er med 2,4Ghz trådløs tilkobling?

Batteritid er ca.40 timer, sannsynligvis mer hvis man skrur av RGB (har ikke testet).

Positivt overrasket over CS Jelly-Black switchene, akkurat passe harde til meg.

Lenke til kommentar
18 hours ago, SilverShaded said:

Batteritid er ca.40 timer, sannsynligvis mer hvis man skrur av RGB (har ikke testet).

Positivt overrasket over CS Jelly-Black switchene, akkurat passe harde til meg.

40 timer er vel ca. det samme jeg får ut av mitt BT-tastatur med RGB på. Ser ca 1 uke med RGB av.

Alltid gøy med nye switcher. :) Fikk et nytt sett i posten i dag med noen no-name taktile-switcher. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...