Gå til innhold

Lenovo T5 Legion - XMP ikke et alternativ?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt en slik en: https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/lenovo-legion-t5-i5-13f1610004070-stasjonar-gaming-pc/650454#specifications

Lang historie kort: Ja, jeg burde sikkert skjønt at det er en dårlig ide med noe prebuilt helvette, men for en gangs skyld så tenkte jeg at jeg skulle slippe å henge over mobo med skrujern og bli irritert.

PC'en er annonsert med 16GB 5600mhz DDR5 ram. Alt vel og bra. Men, ettersom det ikke er xmp i bios, og de kjører tidenes mest basic hovedkort, så er altså minne låst til 4400 mhz med ingen mulighet til å skru dette opp til 5600 som annonsert. Dette kan jo ikke være greit? 

Finnes vel noe tynn teori om å endre bios til en utgave av bios som støtter åpning av xmp, men faen for noe ræl. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://forums.lenovo.com/t5/Gaming-Desktops/Re-Missing-XMP-Profile-very-slow-SSD-Speeds-on-Lenovo-Legion-Tower/m-p/5222203?page=28

Fant vel svar på mitt eget spørsmål. 8 måneder gammelt problem som Lenovo er klar over, men som de ignorerer. De lager altså fortsatt maskiner med RAM som kan gå i 5600 mhz, men locker de til 4400 i sin egen bios. Så da blir det nytt hovedkort til maskinen allerede etter 1 dag. 

Hurra. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En mulighet er kanskje å heve kjøpet.

Men er dette med hastighet 4400 vs 5600 viktig? DDR4 maskiner kjører ofte på 3200 eller 3600.

Jeg ser også at det er bare en minnebrikke, og det er vel litt raskere med to.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (2 timer siden):

Jeg burde vel presisert at det var DDR5, så ja, hastighetene er riktig gjengitt. 

Jeg ser det er DDR5, og forstår at det er irriterende at minnet går på 4400 når en forventet 5600.

For min del så hadde jeg ikke giddet å byttet hovedkort. Jeg ville i hvertfall vert sikker på at dette er noe en kan merke på de spill en skal spille. Jeg hadde heller satt inn ekstra RAM.

Det som er bra med maskinen er cpu og grafikkort i forhold til pris. Lenovo bruker også standard hovedkort størrelse, og standard PSU, og kabler etter det jeg vet.

Lenke til kommentar

Ja får se. Må se hvordan det ser ut inni før jeg bestemmer meg. Om det er godt med rom i kabinettet, og det er relativt plug and play på å bytte hovedkort, så vurderer jeg nytt hovedkort og like gjerne øke til 32gb DDR5.

Men utrolig frustrerende at de selger ram som er cappa til 78.5% av hva de står oppført som i annonsen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...