Gå til innhold

Flere språk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høh. Ok... Jeg er norsk med norsk morsmål, så engelsk og finsk i tillegg. Jeg føler vel litt for å legge finlandsvensk til dette også, da dersom man snakker norsk med en finne så forstår de absolutt ingenting. Men svensk, da kan man klare endel. Eller som min far sier, at jeg egentlig snakker finlandsvensk når jeg tror jeg snakker svensk.

Hovedfordelene jeg har sett er selvfølgelig at det er lettere å klare seg i de landene hvor man kan språket. Følgefordelene er at mine barn har to morsmål, og har fått en enorm evne til å lære flere språk. Min sønn kunne bedre engelsk enn engelsklæreren på barneskolen (læreren spurte ham når det var enkelte ord læreren sto fast på). Denne økte evnen til å lære språk ser jeg da altså best i mine barn hvor min datter med sine to morsmål også snakker uforskammet godt engelsk, tar spansk på skolen og driver nå og lærer seg japansk. Hun er 14.

Til syvende og sist tror jeg flere språk er et solid pluss for å lære seg å strukturere tankene sine bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Norsk morsmål, studerte også dansk og svensk på universitetet, i tillegg til spansk, islandsk, kinesisk, gælisk og irsk. Kan selvsagt engelsk, og nå studerer jeg japansk.

Jobber som oversetter, så alltid greit med ekstra språk i jobben, men lærer også bare for gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...