Gå til innhold

Ny bruk for gammel Wifi-router?


Anbefalte innlegg

Her om dagen rotet jeg gjennom en eske med noe gammel elektronikk, og fant den gamle Wifi-routeren min, en Asus RT-N66U. Akkurat nå ligger det et tjuetalls eksemplarer ute på Finn til salgs for småpenger, typisk et par hundrelapper, så det blir mer styr enn jeg orker å selge den for bare småpenger. Jeg har vært inne på tanken om å sette den opp som range extender for uteområdet utenfor boligen, men når jeg er ute bruker jeg jo stort sett å gjøre helt andre ting enn å sitte med telefon eller datamaskin. Det blir litt bortkastet, så jeg tror ikke jeg vil gjøre det. Om jeg ikke finner noe annet kult å bruke N66U-routeren til, så tenker jeg at jeg bare donerer den til loppemarkedet til det lokale skolekorpset.

Hjemmenettverket består i dag av et kabelmodem (med Wifi men det har så begrensete oppsettsmuligheter at jeg ikke orker å bruke det som Wifi-router), og innenfor der står en Asus RT-AC3200 som leverer Wifi til det meste av boligen. Området denne ikke helt når til blir dekket av en TP-Link RE450 range extender. I tillegg har jeg en Ubiquity EdgeRouter 10X stående som var tiltenkt et lite nerdeprosjekt som det aldri ble noe av, og som nå bare står ubrukt.

Spørsmålet er nå: Er det noe annet spennende jeg kan bruke N66U-routeren til i det eksisterende nettverket?
Sidespørsmål: Ut over den rene nerdefaktoren, vil jeg vinne noe på å flashe den med DD-WRT, FreshTomato eller OpenWrt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, zanta said:

En N-router ville jeg kassert. AC er minstekrav.

Det kommer helt an på hva formålet med routeren er. Om formålet er å tyne mest mulig båndbredde ut av internetforbindelsen jeg har ut av huset: ja, da ville jeg kassert den. Om den er for lek og eksperimentering eller å fylle et bestemt kjekt-å-ha-behov vil jeg påstå at den fremdeles er fullt brukbar.

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (8 timer siden):


Sidespørsmål: Ut over den rene nerdefaktoren, vil jeg vinne noe på å flashe den med DD-WRT, FreshTomato eller OpenWrt?

Asus har vel sluttet å støtte den for mange år siden, men det kan være en fin måte å bli kjent med de du nevner over, og se om det er noe du kan legge inn på den andre ruteren din etter hvert også når Asus ikke lenger støtter den. Min AX92U har de allerede sluttet å gi ut nye oppdateringer for, og da er de ikke lenger sikre. Tror det var 4 år siden eller noe slik jeg kjøpte den, da jeg byttet ut AC5300 eller hva den forrige het for å få Wifi 6.

Mulig det man kan flashe med har nyere sikkerhetsoppdateringer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...