Gå til innhold

Boing-80`s mathjørne


Anbefalte innlegg

Heisann til alle matentusiaster der ute!

Det er alltid gøy å prøve nye matoppskrifter og verden er vårt kjøkken. På denne siden kommer jeg til å dele mine favoritt oppskrifter fra tid til annen. Inspirasjonen er primært det indo-pakistanske kjøkken, men jeg liker å teste oppskrifter fra hele verden. 

Legg gjerne til dine oppskrifter om du vil :)

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiske curry/fish curry

Denne fiskeretten er en varmende og aromatisk og trolig en vinner i denne monsterkulden. Oppskriften er enkel og tar ca. 1 time å tilberede. 

Ingredienser til marinering:
Halv kilo fisk (gjerne torsk)
0,5 ts salt
0,25 ts malt gurkemeie (turmeric powder)
4 ss sitronsaft (evt. saften av en halv sitron)

Ingredienser til sausen/curry:
ca. 1 dl matolje
2 løk (medium størrelse)
3 cm ingefærbit
6-8 hvitløkfedd
1 stor tomat (evt. to små tomater)
0,5 ts salt
0,25 ts malt gurkemeie (turmeric powder)
1 ts chilipulver
1 ts spisskummenfrø (caraway seeds)
1 ts korianderpulver (coriander powder)
0,25 ts Madras curry powder (mild type. Den sterke varianten blir for sterk)
2,5 dl vann + 1 dl vann
Fersk koriander
2-4 grønne chili som kuttes i små biter

Fremgangsmåte:
1. Skjær fisken i passende stykker. De skal ikke være for store og ikke for små slik at de går i stykker. I en bolle ha i sitronsaften, saltet og malt gurkemeie. Bland det godt sammen og smør inn fiskestykkene. Legg til side i 20 minutter. Deretter stekes fiskestykkene i en panne. De skal ikke bli godt stekte, men så mye at de ikke går i stykker. Legg til side.

2. Skjær løken i tynne skiver. Vi vil ha tynne skiver fordi løken oppløses bedre når vi skal jobbe med sausen (curryen). Ha oljen i en gryte og stek løken til den blir gyllenbrun siden den oppløses bedre i curryen. Mens løken brunes mos ingefær og hvitløken. Vi ønsker ikke ferdiglagd mos på glass siden den er tilsatt andre ting vi ikke vil ha i fisekeretten vår. Tilsett mosen i den brunede løken og stek i noen minutter. Vi er klare til å gå videre når lukten av ingefær og hvitløk er borte.

3. Skjær tomaten i tynne skiver og ha i gryten. Skru ned til middels varme og ha i alt krydderet. Stek i noen minutter før du tilsetter 2,5 dl vann. Vi skal jobbe mot en saus/curry med tykk konsistens slik at alt vannet skal fordampes. Når vannet er borte skru ned til svak varme  og legg fiskestykkene over sausen. Strø over finhakket koriander og de grønne chilibitene over fiskestykkene. Strø Madras curry powder og ha på lokket. Vi ønsker at all aroma tyter frem og lar fisken kose seg i 5-8 minutter på svak varme. Hemmeligheten bak en aromatisk og smaksfull rett ligger i den innsatsen vi legger i selve curryen/sausen.

4. Ta av lokket og rør forsiktig i gryten slik at fiskestykkene ikke går i stykker. Tilsett 1 dl vann og skru på varmen. Målet vårt er å fordampe mesteparten av vannet, men du bestemmer hvor tykk eller tynn konsistens på sausen du ønsker. Alt etter hva du velger så er retten ferdig etter ca. 5 minutter. Jeg brukte 10 minutter siden jeg vil ha en tykkere curry.

Du kan spise fiskegryten med kokt ris, chapati, pitabrød, nan eller som den er. 

Chapati er veldig enkel å lage og det finnes mange måter å tilberede disse brødene på. Min enkle oppskrift er som følgende: 4 dl sammalt hvete og litt vann. Ha melet i en bakebolle og lag en deig. Tilsett vann om deigen blir for tørr. Blir den for våt så kan strø over mer mel. Når du er fornøyd med deigen så ha den over i en bolle og la den hvile i 10-15 minutter. Om du vil lage chapati med en gang så er det bare å lage deigemner, rulle disse i mel og kjevle ut. Legg chapatien i en panne og stek på middel-sterk varme. Stikk gjerne hull på boblene som kommer når brødet varmes.

Bon apetit :)

IMG_20240106_124737.jpg

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en rimelig enkel guilty pleasure jeg pleier å lage av og til når jeg vil ha noe godt og enkelt raskt.

Dette holder normalt til to personer, men fungerer også til en temmelig sulten person.

Ingrediensene er fullkornspasta (rundt 150-200g), kjøttdeig og et glass Dolmio Al Forno (veldig god og mest brukt sammen med kylling).

Jeg bruker vanligvis Gilde kjøttdeig og Eldorado økologisk spaghetti.

Kok opp pastaen mens du steker kjøttdeigen og har i det du ønsker av krydder.

Jeg bruker som regel nykvernet svartpepper og litt chilipulver. Bruker en kjøttdeig uten salt og vann kan det være greit å ha i litt salt også, gjerne f.eks Knorr grillkrydder etc.

Når kjøttdeigen er ferdigstekt har en over et glass med Al Forno og lar det putre litt sammen i stekepannen mens pastaen koker seg ferdig.

Sik av vannet i pastaen og ha over pasta på tallerken og rør inn kjøttdeig m/ Al Forno

Vel bekomme.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkel potetgyte/potet curry

Denne retten tar kun 15-20  minutter å tilberede og er god til  lunsj eller når du ikke har ork til å lage en stor middag.

Ingredienser:
6-8 poteter (er potetene små kan du ha flere. Jeg brukte kokefaste)
0,5 dl matolje
1 ts spisskummenfrø
1 ss chiliflak
0,5 ts chilipulver
0,5 ts malt gurkemeie
1 ts korianderpulver
1 ts salt (eller etter behov)
1 ss most ingefær og hvitløk (kan gjerne brukes fra glass)
1 boks finhakkede tomater (jeg brukte Mutti finhakkede tomater)
Fersk koriander

Fremgangmåte:
1.  Skjær potetene i passende skiver og stek i oljen til de får farge. Vi steker potetene slik at de får fast konsistens og ikke går i stykker under tilberedningen.

2. Ha i krydderet og mosen og stek i noen minutter før du tilsetter tomatene. Vi ønsker å fordampe vannet slik at alt stekes på høy varme. Når vannet er borte strø over finhakket koriander. Retten er klar.

Jeg spiste potetene med pitabrød og det smakte himmelsk.

Bon apetit :)

IMG_20240106_131852.jpg

polpa-400g-hires-nodk-2.png

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 minutter siden):

Har en rimelig enkel guilty pleasure jeg pleier å lage av og til når jeg vil ha noe godt og enkelt raskt.

Dette holder normalt til to personer, men fungerer også til en temmelig sulten person.

Ingrediensene er fullkornspasta (rundt 250-300g), kjøttdeig og et glass Dolmio Al Forno (veldig god og mest brukt sammen med kylling).

Jeg bruker vanligvis Gilde kjøttdeig og Eldorado økologisk spaghetti.

Kok opp pastaen mens du steker kjøttdeigen og har i det du ønsker av krydder.

Jeg bruker som regel nykvernet svartpepper og litt chilipulver. Bruker en kjøttdeig uten salt og vann kan det være greit å ha i litt salt også, gjerne f.eks Knorr grillkrydder etc.

Når kjøttdeigen er ferdigstekt har en over et glass med Al Forno og lar det putre litt sammen i stekepannen mens pastaen koker seg ferdig.

Sik av vannet i pastaen og ha over pasta på tallerken og rør inn kjøttdeig m/ Al Forno

Vel bekomme.

Det hørtes veldig godt ut. Har lagret oppskriften din :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En ny oppskrift med poteter - Stekte og krydrede poteter

I dag prøvde jeg en ny oppskrift med poteter som smakte veldig godt. Det tok ca. 30 minutter å lage alt sammen og ingrediensene er ikke mange.

Ingredienser:
To store poteter
0,5 dl olje
0,5 ts salt
0,25 ts malt gurkemeie
0,5 ts chilipulver
0,5 ts spisskummen pulver
0,5 ts chiliflak
0,5 ts garam masala
To grønne chili
Fersk koriander

Fremgansmåte:
Skrell potetene og skjær de i små biter. Legg de i vann i ca. 15 minutter.

Ha i oljen i en panne og stek potetene i 3 minutter.

Ha i saltet, bland godt sammen og stek i 3 minutter. Tilsett så malt gurkemeie, chilipulver, spisskummen pulver og chiliflak. Stek i 2 minutter. 

Ha i grønn chili som du skjærer i små biter og stek litt til før du strør over garam masala. Fersk koriander hakkes og strøs over på slutten.

Retten er klar og du har småsprø krydrede poteter. Bon apetit :)

Serveringsforslag:
Varm pitabrød og fyll med favoritt grønnsakene dine. Putt potetene i og krydre alt ytterligere med din favoritt saus. Jeg valgt rømmedressing og de ble godt.

 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et kjapt tips er potetkrydderet de har på Normal i plastsveiset rektangelpose. Fungerer veldig bra til alt som inneholder greie mengder potet, og det kræsjer ikke smaksmessig med andre krydder. Det består ikke av masse salt som alt for mye blandakrydder vanligvis gjør og er en grei timesaver.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 20.4.2024 den 5:01 PM):

Et kjapt tips er potetkrydderet de har på Normal i plastsveiset rektangelpose. Fungerer veldig bra til alt som inneholder greie mengder potet, og det kræsjer ikke smaksmessig med andre krydder. Det består ikke av masse salt som alt for mye blandakrydder vanligvis gjør og er en grei timesaver.

De krydrene jeg nevner er organiske og helt rene. Merkene er TRS og Khanum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...