Gå til innhold

Sette penger i lotto


Anbefalte innlegg

Gjest 6bf45...a82

Personlig har jeg opprettet en egen konto med penger jeg lar meg selv "kaste" bort.
01.01 hvert år overfører jeg 10.000kr
Disse pengene går da til blant annet

  • Lotto ( 100kr i uka som går automatisk)
  • Kjøp på dør ( feks kaker-dasspapir osv )
  • Festrøyk/snus
  • Alkohol

Funker helt greit uten at jeg tenker stort over det, og er man heldig, så er man heldig. If not, ingen krise.

Anonymous poster hash: 6bf45...a82

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
peterjohn skrev (17 timer siden):

Er det lurt å sette penger i Lotto ? Det koster 50 kr i uke eller 250 kr for fem uker. Hordan man kan øke sjansen å vinne ?

50kr uken er jo ikke en stor utgift. Det er 2600kr i året eller 26 000kr over 10 år, evt 52 000kr på 20 år.

Men penger vokser og "rentes renter" må ikke undervurderes.
Samme pengene i indeksfond så sitter du med 52 000kr på konto etter 10 år, og 230 000kr på konto etter 20 år.

Kan du doble investeringen din til 100kr uken, så har du hhv 105 000kr og 532 000kr etter 10 og 20 år sparing.
Her bruker jeg gjennomsnittelig 10-råig avkasting på DNB sitt indeksfond som utgangspunkt.

Klarer du 250kr i uken i sparing så er du milionær etter 18 år,
Bruker du 250kr i uken på lotto i 18 år så er det 1/120 sjangse for at du er milionær.


Om du spiller lotto:
10 rekker koster deg 50kr
Det er 5 379 616 mulige rekker i hver trekning.
I løpet av 20 år med 10 rekker per uke spiller du da 10400 rekker. Sjangsen din for å vinne førstepremien i løpet av 20 år med kontinuerlig lottospilling er 1/520.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (27 minutter siden):

Sjangsen din for å vinne førstepremien i løpet av 20 år med kontinuerlig lottospilling er 1/520.

Da bør man vinne førstepremien en gang i løpet av 10400 år hvis man tipper 10 rekker pr uke. Eller bare 1040 år dersom man øker til 100 rekker pr uke. Eller 104 år med 1000 rekker pr uke.

Lenke til kommentar
Gjest 6bf45...a82
Zepticon skrev (3 timer siden):

50kr uken er jo ikke en stor utgift. Det er 2600kr i året eller 26 000kr over 10 år, evt 52 000kr på 20 år.

Men penger vokser og "rentes renter" må ikke undervurderes.
Samme pengene i indeksfond så sitter du med 52 000kr på konto etter 10 år, og 230 000kr på konto etter 20 år.

Kan du doble investeringen din til 100kr uken, så har du hhv 105 000kr og 532 000kr etter 10 og 20 år sparing.
Her bruker jeg gjennomsnittelig 10-råig avkasting på DNB sitt indeksfond som utgangspunkt.

Klarer du 250kr i uken i sparing så er du milionær etter 18 år,
Bruker du 250kr i uken på lotto i 18 år så er det 1/120 sjangse for at du er milionær.


Om du spiller lotto:
10 rekker koster deg 50kr
Det er 5 379 616 mulige rekker i hver trekning.
I løpet av 20 år med 10 rekker per uke spiller du da 10400 rekker. Sjangsen din for å vinne førstepremien i løpet av 20 år med kontinuerlig lottospilling er 1/520.
 


hva er det som tilsier at indeksfond vil ha samme merkbar økning de neste 20+ årene egentlig ? 
Jeg spør genuint. Er ingen klima/sosial/atferds forsker av noe slag.

Men jeg undres jo hvorfor vi tror verden vil fortsette slik den har gjort hittil. 
Vi har jo en god del i møte årene fremover.
Krig - Klima - Psykisk helse - Økonomi osv osv.

Klart kan man jo kanskje lene seg på å si at den delen av økonomien som da blant annet indeksfond reguleres av er styrt av en elite som bare har som interesse å holde det slik for egen gevinst, for det er jo ikke uten sidestykke at for at visse mennesker skal forholde seg ugudelig rike i forhold til resten, så må veldig mange andre også fortsette å bli rikere.


Umiddelbart tenker jeg slik verden er i dag, og med tanke på hvordan neste generasjon som skal lede er, så har vi jo faktisk kanskje en 10-20 "gode" år til, men i samme moment så skal det jo jævlig lite til før noe snur på krona og alt går motsatt vei før den tid.

Ekstremisme er jo også noe som bygges rundt folk iherdig i dagens samfunn, om det gjelder religion, livsstil, mat, penger, klima osv er jo ett fett, for mye av en ting er sjelden godt.

 

Food for thought  

Anonymous poster hash: 6bf45...a82

Lenke til kommentar
Gjest 6bf45...a82 skrev (7 timer siden):

hva er det som tilsier at indeksfond vil ha samme merkbar økning de neste 20+ årene egentlig ? 
Jeg spør genuint. Er ingen klima/sosial/atferds forsker av noe slag.

Men jeg undres jo hvorfor vi tror verden vil fortsette slik den har gjort hittil. 
Vi har jo en god del i møte årene fremover.
Krig - Klima - Psykisk helse - Økonomi osv osv.

Klart kan man jo kanskje lene seg på å si at den delen av økonomien som da blant annet indeksfond reguleres av er styrt av en elite som bare har som interesse å holde det slik for egen gevinst, for det er jo ikke uten sidestykke at for at visse mennesker skal forholde seg ugudelig rike i forhold til resten, så må veldig mange andre også fortsette å bli rikere.

Umiddelbart tenker jeg slik verden er i dag, og med tanke på hvordan neste generasjon som skal lede er, så har vi jo faktisk kanskje en 10-20 "gode" år til, men i samme moment så skal det jo jævlig lite til før noe snur på krona og alt går motsatt vei før den tid.

Ekstremisme er jo også noe som bygges rundt folk iherdig i dagens samfunn, om det gjelder religion, livsstil, mat, penger, klima osv er jo ett fett, for mye av en ting er sjelden godt.

 

Food for thought  

Anonymous poster hash: 6bf45...a82

Vet ikke. Men det er nok sikkrere enn å sette pengene i lotto ;)
HIstorisk sett så er vi på tur inn i en turbulent tid nå. Vi ser det samme skjer nå som har skjedd før og som har resultert i omveltninger. Noen få karrer til seg mer og mer, vi får økende klasseskille og mer ekstremisme på grunn av dette. Samfunnsstrukturen vår rives ned av disse få grådige som er flinke å sammle penger, men ikke forstår samfunnsøkonomi og historie.

Så nei, det er ikke noe som er sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...