Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sentrallås Passat


geit31

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en vw Passat 2003-modell. Sentrallåsen har gått ad undas. Dvs. at når jeg trykker på knappen på nøkkelen, så åpnes og lukkes to av dørene (venstre dør foran og venstre dør bak) Døra til passasjersetet er kronisk låst, slik at om noen skal sitte på, så må vedkommende enten sitte baki eller krabbe over førersetet for å komme til passasjersetet. Jeg har prøvd å dra opp knotten manuelt med en tang, men det går heller ikke. (Den forsvinner jo helt ned og man får ikke tak i knotten når døra er låst, med mindre man tar bort dekselet på knotten og bruker tang) Det som er rart er at det er litt av og på - noen uker virker låsen også på passasjersetet, gang på gang - og så plutselig gjør den det ikke lenger, og passasjerer må krabbe over førersetet igjen. Jeg hadde bilen på eu-kontroll nylig og da prøvde de å smøre dørlåsen på den ene døra. Det hjalp ikke. Denne bilen er ikke verdt all verden, så jeg har ikke lyst til å betale 7-8000 for å skifte styringa til sentrallåsen eller hva som enn er nødvendig. Jeg hadde helt fint kunne leve med å måtte dytte opp og ned knotten manuelt fra innsida på hver enkelt dør. Lar dette seg gjøre på en noenlunde enkel måte, eller er det ingen vei utenom verksted? Svar og tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geit31 skrev (På 27.12.2023 den 1:14 AM):

Døra til passasjersetet er kronisk låst, slik at om noen skal sitte på, så må vedkommende enten sitte baki eller krabbe over førersetet for å komme til passasjersetet. Jeg har prøvd å dra opp knotten manuelt med en tang, men det går heller ikke. (Den forsvinner jo helt ned og man får ikke tak i knotten når døra er låst, med mindre man tar bort dekselet på knotten og bruker tang)

Er ikke også en mulig workaround at den som fra før er inne i bilen trekker 2 ganger i det innvendige dørhåndtaket på den døra som er låst? Første trekk i håndtaket drar opp knotten (låser opp), andre trekk i håndtaket åpner døra? 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (På 27.12.2023 den 11:22 PM):

Er ikke også en mulig workaround at den som fra før er inne i bilen trekker 2 ganger i det innvendige dørhåndtaket på den døra som er låst? Første trekk i håndtaket drar opp knotten (låser opp), andre trekk i håndtaket åpner døra? 

Takk for tips. Det hørtes for godt ut til å være sant, og det var det også. Når jeg trekker i håndtaket innenfra så hever riktignok knotten seg, men den senker seg igjen når jeg slipper håndtaket igjen. Den bare hever og senker seg, uten at det låses opp. 

Lenke til kommentar

Sikkert fukt i komfortmodulen eller ledningene til denne. Men kan også være bare defekt motor i dørene. Denne litt nyere VAG bilen har vel elektrisk motor i hver dør, hadde en sånn bil selv for lenge siden, mener det var et ganske tydelig lyd når man låste. Det tilsier elektrisk låsing. Eldre VAG hadde vakuum sentral lås, veldig stille og elegant.

Lenke til kommentar
geit31 skrev (1 time siden):

Takk for tips. Det hørtes for godt ut til å være sant, og det var det også. Når jeg trekker i håndtaket innenfra så hever riktignok knotten seg, men den senker seg igjen når jeg slipper håndtaket igjen. Den bare hever og senker seg, uten at det låses opp. 

Rart. Prøvde du å få et fingergrep på knotten i det den hever seg, og trekke den enda lenger opp eller i det minste holde den igjen så den ikke senker seg igjen? Jeg kjenner ikke spesifikt til Passat B5 dørlåser, men på Golf av samme årgang, så mener jeg å huske at metoden jeg beskrev i forrige post fungerer fint (forøvrig også når man har koblet fra strømmen). Men for all del, det kan godt hende Passat har et annet dørlås-system enn Golf. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...