Gå til innhold

Bali - For turistifisert? Eller fremdeles genuint nok?


Anbefalte innlegg

Hei :)
Har fått så mye god hjelp her tidligere at jeg forsøker igjen. Må også legge til en utrolig stor takk til dere som alltid svarer🙏

Lang historie kort:
Jeg hadde en reise til Australia på hånden i januar, men har innsett at jeg ikke ønsker å reise alene, og at kostnaden blir altfor høy. Selv om reisen praktisk talt er gratis, så er levekostnaden skyhøy.

I stedet for å reise alene, har jeg forhørt meg med foreldrene mine om de ønsker å være med på en reise. Jeg tenker Bali ettersom det er litt "eksotisk", samtidig som det er billig. Det eneste jeg har begynt å lure på, er om hele øye er så turistifisert at dett omtrent er kø og kaos overalt.

De gangene noen av oss har reist tidligere, har vært til mindre greske øyer som Samos og Lesvos der vi har funnet små steder hvor det er svært lite turister.

Vi er glade i natur, dyreliv, bortgjemte steder, gåturer, etc.. Overhodet ikke byliv og fest.
Kjipe folk, men sånn er det🙂

Spørsmålet er om Bali fremdeles har steder der vi kan oppleve dette uten å stå i kø, eller om jeg må bite i det sure eple å finne et annet sted?

Takknemlig for alle svar. Jeg forsøker å få til reise om ikke lenge ettersom Australia-turen egentlig skulle gått i midten av januar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha noe genuint så kom deg over til Lombok.

Sørlige Bali må unngås. Kuta er verst, men Denpasar og Nusa Dua er også ille.  Det fløt med søppel på strendene da jeg var der og jeg ble tilbudt narkotika og småjenter da jeg gikk rundt. Nørdover skal Bali være bedre, men jeg har ikke vært der. Gili-øyene kan også være av interesse. Travangan for backpacker party, Meno for par som vil slappe av og Air mest genuint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjertelig takk @robertaas. Du leverer alltid!

Må innrømme jeg blir litt betenkt når det er såpass påvirket av turisme. Jeg klarer liksom ikke å finne noe sted å reise på vinteren der det ikke er fullt opp.

Er klar over regntiden, men det virker som at det ofte er regn på nettene, og at det går fint å være der om man er innstilt på litt regn.

Ironien i det hele er at den første planen med å reise til Australia i utgangspunktet innebar å finne seg et bittelite sted ved kysten der jeg bare kunne slappe av i noen uker. Hadde trengt det ettersom jeg ikke har tatt fri fra jobb eller noe på så mange år jeg kan huske... Men så føler jeg nesten "presset" på å måtte farte landet rundt for å få med seg alle de kjente stedene og severdighetene. Som enhver annen turist ☺️

Lenke til kommentar

Det finnes endel små øyer som er eller var utrolige. Skrekkeksempelet er Phi-Phi i Thailand som ble altfor kjent og nedsprunget av backpackere og dagsturer dit. Da jeg var der var det tett med båter og oljeflekker langs strendene. Det var fullt av folk og søppel overalt. En stor søppelfylling stanket over hele øya. Men det så jo fortsatt pent ut på avstand. Filmen "The Beach" gjorde ikke akkurat situasjonen bedre.

Noen øyer som Similan har holdt seg takket være at de er naturreservat uten tillatt overnatting og lang avstand til turiststeder sikrer at ikke for mange drar dit. Dagsturer dit starter midt på natten fra vestkysten av Thailand, men det er en utrolig opplevelse.

Sipadan er noe lignende og også med utrolig dykking og strengt regime for å kontrollere turismen. Har toppet flere lister over verdens beste dykkesteder.

Apo er en annen øy som det er litt kronglete å komme seg til og som har gått under radaren for de fleste. Helt utrolig å snorkel der.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, robertaas said:

Det finnes endel små øyer som er eller var utrolige. Skrekkeksempelet er Phi-Phi i Thailand som ble altfor kjent og nedsprunget av backpackere og dagsturer dit. Da jeg var der var det tett med båter og oljeflekker langs strendene. Det var fullt av folk og søppel overalt. En stor søppelfylling stanket over hele øya. Men det så jo fortsatt pent ut på avstand. Filmen "The Beach" gjorde ikke akkurat situasjonen bedre.

Noen øyer som Similan har holdt seg takket være at de er naturreservat uten tillatt overnatting og lang avstand til turiststeder sikrer at ikke for mange drar dit. Dagsturer dit starter midt på natten fra vestkysten av Thailand, men det er en utrolig opplevelse.

Sipadan er noe lignende og også med utrolig dykking og strengt regime for å kontrollere turismen. Har toppet flere lister over verdens beste dykkesteder.

Apo er en annen øy som det er litt kronglete å komme seg til og som har gått under radaren for de fleste. Helt utrolig å snorkel der.

Når var du på Phi Phi? Jeg var der i Juli fjor, var der også i 2009.

i fjor, hadde det blitt ryddet veldig opp, ikke mye søppel, mindre søppel enn andre øyer i Thailand, 2022 vs 2009 var som to helt forskjellige øyer 

Endret av paatur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (43 minutter siden):

Når var på Phi Phi? Jeg var der i Juli fjor, var der også i 2009.

i fjor, hadde det blitt ryddet veldig opp, ikke mye søppel, mindre søppel enn andre øyer i Thailand, 2023 vs 2009 var som to helt forskjellige øyer 

Var der nærmere 2009 enn 2023. Bra at de har gjort noe, men når jeg googler ser jeg at det har vært flere skippetak. Det tyder på at tilstrekkelige systemer og rutiner enda ikke er på plass, og at uten nye skippertak kan det bli som før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...