Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nikkelallergi


Gjest f6860...07f

Anbefalte innlegg

Gjest f6860...07f

Andre som er plaget med ekstrem nikkelallergi ? Bare jeg holder i tlf så klør og svir fingrene mine. Jeg har deksel på tlf men det hjelper ikke. Klør som en gal og river av hud fordi det klør slik og det svir helt grusomt. Har brukt en sterk salve for det men har ikke den i hus akkurat nå. Det er nikkel i veldig mye i huset,pc er nikkel,dørhåndtak på dører og skap,vannkoker og kaffetrakter,på springen,på enkelte panner/kasseroller. Er hyperallergisk og det er ekstremt plagsomt. Andre som opplever lignende? Er det å kvitte seg med ting som har nikkel som er det eneste svaret eller være avhengig av sterk salve?

Anonymous poster hash: f6860...07f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f6860...07f
Skandinav skrev (14 minutter siden):

Ja, og andre allergener du eventuelt også er allergisk mot.

Kan ikke fjerne spring på kjøkken og bad og alle dørhandtaka. Det blir kostnadsfullt. Har ikke råd til det. 

Anonymous poster hash: f6860...07f

Lenke til kommentar

Undrer litt hvor mye av dette som kan være en psykisk reaksjon på forventninger om utfall? Spør spesifikt fordi nikkelallergi først og fremst er kontaktallergi - dvs uten direkte kontakt skal det ikke gi noen reaksjon.

https://www.naaf.no/allergi/kontaktallergi/nikkelallergi

 

Ser de anbefaler å dekke til flater med innehold av nikkel, så skal det holde plenty.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest f6860...07f
Kakkelfant skrev (6 minutter siden):

Undrer litt hvor mye av dette som kan være en psykisk reaksjon på forventninger om utfall? Spør spesifikt fordi nikkelallergi først og fremst er kontaktallergi - dvs uten direkte kontakt skal det ikke gi noen reaksjon.

https://www.naaf.no/allergi/kontaktallergi/nikkelallergi

 

Ser de anbefaler å dekke til flater med innehold av nikkel, så skal det holde plenty.

Er da i direkte kontakt med nikkel på vannkoker/kaffetrakter daglig og dørhåndtakene. Tlf har plastdeksel men det hindrer ikke at jeg klør når jeg holder i den 24/7 nesten. 

Anonymous poster hash: f6860...07f

Lenke til kommentar
Gjest f6860...07f
Kakkelfant skrev (50 minutter siden):

Og du har testet og fått påvist nikkelallergi hos fastlege?

Nei men jeg ser da når jeg klør og hva jeg er borti hver dag som forårsaker allergisk reaksjon/kløe. Er det noe å argumentere om?

Anonymous poster hash: f6860...07f

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest f6860...07f said:

Nei men jeg ser da når jeg klør og hva jeg er borti hver dag som forårsaker allergisk reaksjon/kløe. Er det noe å argumentere om?

Anonymous poster hash: f6860...07f

Det kan faktisk være viktig nettopp fordi fastlegen kryss sjekker mot andre allergier mens han først er i gang. Det er jo ikke slik at noe som inneholder nikkel kun inneholder nikkel, kanskje det kan være noe annet du får utslag på?

Det jeg først og fremst stusser på er at du får reaksjon ved å være i nærheten av nikkel (som f.eks når du holder en mobiltelefon av plast og får utslag).

Det som er fint med å teste seg hos fastlegen er ikke bare det å prøve å finne ut hva problemet er, men også da å få en bekreftelser på hva det eventuelt ikke er.

For å sette det på spissen: tenk deg hvor interessant det hadde vært om fastlegen testet deg og det viser seg å ikke være nikkelallergi? Kanskje er det da noe annet som har gitt utslag, eller kanskje til og med ingenting (nocebo).

Det er alltid en god ting å få tilgang på mer nyansert informasjon.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f6860...07f
Kakkelfant skrev (21 minutter siden):

Det kan faktisk være viktig nettopp fordi fastlegen kryss sjekker mot andre allergier mens han først er i gang. Det er jo ikke slik at noe som inneholder nikkel kun inneholder nikkel, kanskje det kan være noe annet du får utslag på?

Det jeg først og fremst stusser på er at du får reaksjon ved å være i nærheten av nikkel (som f.eks når du holder en mobiltelefon av plast og får utslag).

Det som er fint med å teste seg hos fastlegen er ikke bare det å prøve å finne ut hva problemet er, men også da å få en bekreftelser på hva det eventuelt ikke er.

For å sette det på spissen: tenk deg hvor interessant det hadde vært om fastlegen testet deg og det viser seg å ikke være nikkelallergi? Kanskje er det da noe annet som har gitt utslag, eller kanskje til og med ingenting (nocebo).

Det er alltid en god ting å få tilgang på mer nyansert informasjon.

Har matallergi(hvetemel/grov mel,pasta,rapsolje osv)på huden også,men når jeg er borti PC-en min som jeg er flere ganger daglig kan det klø etterpå(den er nikkel),har også en annen back-up tlf jeg bruker i blant og den har nikkel rundt seg og jeg klør som en gal etter å ha holdt den litt. Så det er nikkel også uten tvil. Og vannkokeren min som jeg bruker mye til te og pulverkaffe får jeg skikkelig kløe av etter jeg har tatt i den. Den har jeg planer om å bytte ut til en uten noe stål/nikkel. 

Anonymous poster hash: f6860...07f

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Guest f6860...07f said:

Har matallergi(hvetemel/grov mel,pasta,rapsolje osv)på huden også,men når jeg er borti PC-en min som jeg er flere ganger daglig kan det klø etterpå(den er nikkel),har også en annen back-up tlf jeg bruker i blant og den har nikkel rundt seg og jeg klør som en gal etter å ha holdt den litt. Så det er nikkel også uten tvil. Og vannkokeren min som jeg bruker mye til te og pulverkaffe får jeg skikkelig kløe av etter jeg har tatt i den. Den har jeg planer om å bytte ut til en uten noe stål/nikkel. 

Anonymous poster hash: f6860...07f

Og alt dette er fint og flott, men poenget er at dette er anekdotisk - det fastlegen din driver med er kvalitetssikret på en helt annen måte. Det betyr ikke at du nødvendigvis tar feil, det betyr bare det at man ikke alltid skal stole på magefølelsen nettopp fordi den kan være misvisende.

Lenke til kommentar
Gjest f6860...07f
Mannen med ljåen skrev (21 minutter siden):

Om nikkelallergi virkelig er problemet, finnes mange av produktene du bruker i andre materialer. PC av plast er ikke så eksklusivt, men burde ikke fremkalle allergisk reaksjon. Vet ikke om det er nikkel i aluminium, som mange PCer er laget av?

 

IMG_5117.jpeg

Anonymous poster hash: f6860...07f

Lenke til kommentar

Jeg får dette med direkte kontakt mellom metall og hud.   F.eks metallknapp i dongeribukser og beltespenner. Det går bra om det er et plagg i mellom, som at boxeren er høy og t-skjorta er nede i buksa.  Jeg bruker heller ikke skjorter med trykknapper uten t-skjorte under, og alltid bomull mot huden.

klokker og smykker er utelukket.  Jeg lurte en gang på hvorfor jeg reagerte på gifteringen i 585 gull.  Legen sa da at rent gull var for mykt til å lage noe av, og derfor var det alltid blandet med et eller annet, og at blandingen nok var det jeg reagerte på.
Det har alltid vært slik, og det har gått greit. Og jeg kan godt bruke vannkraner og kjøkkenutstyr for det skjer ikke noen reaksjon så fort.

Hvis jeg får et utslag, så smører jeg meg med kløkremen Elocon. Den har jeg alltid i hus. Det går over når det får være i fred og får luft.

Kvinner er ofte mer glad i pynt enn oss menn, så dette er nok et mye større problem for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (På 20.12.2023 den 12:44 PM):

Jeg lurte en gang på hvorfor jeg reagerte på gifteringen i 585 gull.  

585 betyr jo 585/1000. Det vil si at gullinnholdet er 58,5%. Så ca 40% er en blanding av andre metaller.

Det samme er det med sølvet som en normalt har i smykker, som da er 925 sølv. 

Da er 92,5% sølv og så er det 7,5% diverse metaller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...