GÃ¥ til innhold

eSim i utlandet. Hvordan fungerer bruk av data?


Anbefalte innlegg

Hei 🙂 

Kort oppsummert. Tur til Australia, og tenker å kjøpe eSim gjennom en tjeneste som Airalo, Mobimatter eller Nomad.

Det jeg lurer på er hvordan dette fungerer i praksis. Vil telefonen skjønne at jeg ønsker å styre datatrafikken til eSim-kortet? Eller kan jeg være så uheldig at jeg surfer i timesvis på det vanlige ICE abonnementet?

Tar også gjerne imot tips om de ulike eSim tilbyderne. Ser at Mobimatter er rimeligere enn Airalo, men finner helt klart mest positive omtaler av sistnevnte. 

Takknemlig for alle tips. Jeg er fullstendig blank og har det litt travelt 🙂.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt  nomad tidligere som esim men syns det var ustabilt, så jeg har siste tiden brukt, holafly 3 uker i Kina i november, 2 uker i Vietnam i april og nå sist 6 dager i Marokko som jeg kom hjem fra i går.  Holafly er litt dyrere men jeg er veldig fornøyd med de
 

når du har installert esim så velger du bare at det er det som skal brukes til data, er veldig lett hvertfall på iPhone 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (23 minutter siden):

Jeg har brukt  nomad tidligere som esim men syns det var ustabilt, så jeg har siste tiden brukt, holafly 3 uker i Kina i november, 2 uker i Vietnam i april og nå sist 6 dager i Marokko som jeg kom hjem fra i går.  Holafly er litt dyrere men jeg er veldig fornøyd med de
 

når du har installert esim så velger du bare at det er det som skal brukes til data, er veldig lett hvertfall på iPhone 

Hjertelig takk 🙂.

Hvilken funksjon vil det vanlige simkortet ha i så fall? Fungere for sms og telefonsamtaler.

Har iPhone ja. Vurderer å ta med en Samsung Galaxy S23 Ultra kun som kamera... Tvilling e-sim er vel litt fjernt, så sikkert lurt å kjøpe et med mindre data til det.

Lenke til kommentar

For Android har man under "Sim-kortadministrator" en liste over fysiske SIM-kort og eSIM-kort. Når man har flere å velge mellom kommer det opp en meny "Foretrukne SIM-kort" hvor man kan velge kort for de 3 tjenestene Tale, Meldinger(betyr SMS her) og Mobildata. Normalt er det kun Mobildata man vil ha over på eSIM slik at man ellers er tilgjengelig. Av hva folk poster her høres det ut som om de to valgene Tale og Meldinger er slått sammen på iPhone.

Jeg bruker kjøpe og installere eSIM i Norge. Når flyet lander endrer jeg straks til å bruke eSIM for mobildata og alt er klart før jeg er ute av flyet. Gyldighetsperioden som kortet har starter da. Å bare bruke uten pakker eller kjøpe "billige" pakker fra min mobiloperatør i Norge hadde kostet meg flere tusen mere i året.

Kjenner ikke til situasjonen i Australia, men gjør research da det er forskjellig kvalitet på nettverkene som det tilbys pakker for. Kvaliteten varierer med hvem som tilbyr pakken og ikke hvilken app du kjøper pakken gjennom. Dumt å få masse problemer for å spare 2 dollar. I Zimbabwe hadde jeg en mobiloperatør som fungerte lite utenfor hovedstaden. Fikk tilbake pengene fra Airalo.

Om noen bruker henvishingskoden ROBERT6467 på Airalo får både jeg og de 3 USD rabatt.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...