Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Eg er noob på dette temaet (bil) men etter å ha gjort ein del lesing og fundering i des siste så virker det at det er ganske mykje som må til for å få God lyd(tm) i ein automobil. I mitt tilfelle så må eg ha ny spelar for å få tilgang til ein god multiband EQ og moderne tilkoplingsmogligheiter som USB, bluetooth, android integrering etc samt kunne spele av FLAC og denslags. Dette blir ca 4000kr for ny spelar og 2din ramme. Men denne nye spelaren, til tross for at specs seier den skal ha 4 x 50 watt i 4 ohm, har egentlig kun 4 x 22 ekte watt i heile frekvensområdet - dette er for lite til å nyttegjere seg fullt ut av gode nye fronthøgtalarar, som er neste punkt.

Gode fronthøgtalarar: fra 1500-3000 kr for 65-85watt ytelse i 4 ohm, desse kan ikkje vere for fysisk djupe for å kunne passe inn i dørene. Høgtalarane treng då ein ekstern 4 kanals forsterker som koster 2-3000kr som kan gi nok kraft, denne forsterkaren funker då og til å drive subwooferen  som koster 2-3000kr. Så ca. 10 000kr for å få bra lyd. Så kjem styret med å trekke straumkabel fra batteri inn i bilen, opne lister og dash for å legge høgtalarledninger, lyddempande matter i framdørene etc. Er dette nokolunde riktig forstått? Eller kan eg klare meg med 4 x 50 watt fra spelaren sjølv om det ikkje er "ekte" watt? (må då ha ekstern forsterker til sub)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min ungdom trodde jeg at livet skulle bli bedre med god lyd i bilen. Det ble bedre lyd, men jeg syns absolutt ikke alt arbeidet, banningen og pengene var verdt det den gang. De siste ti årene har jeg stort sett bare tenkt "fysja, lyden kunne vært mye bedre" i varebiler, og nesten samtlige moderne biler jeg har kjørt fra 2010-modeller og oppover har relativt gode lydanlegg (i alle fall i mine øyne). 

Isolering kan fort bli en heidundranes pirkejobb. I tillegg finnes det utallige typer klips, skruer og festeanordninger som gjerne knekker, du mister eller på annen måte skader slik at ting ikke kommer sammen igjen slik det var. Er du skikkelig uheldig knekker et helt panel, f.eks panelet på B-stolpen. Så.. under disse panelene skal du da få plass til både isolasjon og kabler av litt dimensjon (til f.eks. sub), det går sikkert fint, men det er ofte svært trangt, og du må regne med å modifisere litt for å få alt skjult godt, i tillegg bør det festes godt. 

Basert på min begrensede erfaring ville jeg i alle fall tipset deg om følgende: 

  • Jobb innendørs i en varm garasje / oppvarmet lokale. Plast knekker fort i kulda, og kalde fingre og pirkearbeid blir fort skader på fingra.
  • Planlegg å vær uten bilen minst 3-5 dager.
  • Ta gode mål av tilgjengelig dybde og bruk adapterringer/-fester til originale høytallerplasseringer. 
  • Planlegg godt, så du har alt du trenger før du starter.
Lenke til kommentar

En av mine erfaringer: Bytte høyttalere uten å installere egen forsterker er bortkasta tid og penger. Og selv med egen forsterker hender det ofte at de originale høyttalerne blir såpass mye bedre at det ikke nødvendigvis er nødvendig å bytte. Noen ganger blir lyden faktisk dårligere selv om høyttalerne "på papiret" skal være mye bedre. Spesielt har jeg merket dette med komponentsett hvor det kan være vanskelig å få plassert diskantene optimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...