Gå til innhold

BankID app, og skatteetaten


Anbefalte innlegg

Fant ikke helt riktig sted å legge denne, så bare flytt til riktig hvis det ikke passer inn her.

Tenkte jeg skulle inn og sjekke noe skattegreier på skatteetaten i går kveld via telefon. Har DNB som akkurat har fjernet BankID på mobil, slik at appen må brukes. Den har fungert fint med kjøpt av ting.

På Skatteetaten så legger jeg inn personnummer, så velger Bank ID App, og får da et jeg må legge inn engangskode. Det er ingen sted i appen jeg finner det.

Noen som hvordan man får opp engangskoder i appen? Ingenting der som jeg kunne finne.

Det har vært en annen side det var det samme på, men det var rett før DNB fjernet det på mobil, så fikk gått den veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 skrev (3 timer siden):

På Skatteetaten så legger jeg inn personnummer, så velger Bank ID App, og får da et jeg må legge inn engangskode.

Når du logger inn med BankID, kan du enten bruke app eller kodebrikke. Hvis påloggingssiden spør etter engangskode, må du bruke kodebrikken. Hvis du vil bruke appen, må du velge «Velg annen BankID» under feltet for engangskode og bytte til app.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 minutt siden):

Når du logger inn med BankID, kan du enten bruke app eller kodebrikke. Hvis påloggingssiden spør etter engangskode, må du bruke kodebrikken. Hvis du vil bruke appen, må du velge annen BankID under feltet for engangskode.

Hvis du vil bruke appen, må du velge annen BankID under feltet for engangskode.

Hvor gjør man det?

Får etter personnummeret valgene: BankID med app, BankID med kodebrikke og BankID på mobil, Velger med app, og får beskjed om engangskode. Mobil fungere ikke lenger.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (8 minutter siden):

Hvis du vil bruke appen, må du velge annen BankID under feltet for engangskode.

Hvor gjør man det?

Får etter personnummeret valgene: BankID med app, BankID med kodebrikke og BankID på mobil, Velger med app, og får beskjed om engangskode. Mobil fungere ikke lenger.

Du trykker på «Velg annen BankID» under feltet for engangskode, og velger app.

 

IMG_0128.jpeg

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jag hade samma problem når jag skulle in på egen bank för några månader sen. Support förstod inget alls men tillslut sa de att jag skulle installera appen på nytt och då fick jag det att fungera. Appen hade fungerat tidigare och allt verkade se bra ut med den. 

Tror att det är dålig felhandling når appen ikke fungerar (samtidigt som något uppenbart är fel). Istället för att ge information om att något med kontakten med appen ikke fungerar så verkar man få opp sidan med bankid med kodebrikke utan att ha någon möjlighet att välja bankId med app fra den siden (eller förstå vad som sker).  

Möjligt att det har något med att bank id på mobil slutat fungera för jag fick problem första gången jag trengte bruke appen men jag hade testat appen några månader tidigare. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Måtte slette appen og legge inn på nytt.

Snakket med banken i går, og når jeg brukte appen første gangen i fjor for å ID sjekke med pass osv, så var appen eid av annen tilbyder, og så selv om riktig bank stod i appen, så måtte det gjøres.

Nå funker det, men ikke som ønsket.

Når jeg nå logger inn, så spør appen om det er meg, så må jeg skrive inn passord, selv om jeg har valgt at jeg kan bruke biometrisk i appen. Det er utrolig irriterende da jeg har passord som er vanskelig, og er tilpasset å skrive på vanlig tastatur, og ikke på telefon tastaturet.

Lenke til kommentar
On 14.12.2023 at 8:37 AM, AndersT2 said:

Når jeg nå logger inn, så spør appen om det er meg, så må jeg skrive inn passord, selv om jeg har valgt at jeg kan bruke biometrisk i appen. Det er utrolig irriterende da jeg har passord som er vanskelig, og er tilpasset å skrive på vanlig tastatur, og ikke på telefon tastaturet.

Velg et enklere passord da. Noen bokstaver, tall og _ eller punktum osv. Et lengre passord uten all askens tegn burde holde. 

Husk også at selv om du kan bruke små og store bokstaver i BankId-passordet så er bankId in-casesentivt, systemet bryr seg ikke om bokstavene er små eller store.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...