Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte frostsikrings (varmekabel)? Kun for rørleggerfolk?


Anbefalte innlegg

Til boligen har vi et nødvanningsanlegg. Dette står aktivt 24/365, dvs vi bruker dette til sisterne WC vann. Om sommeren er dette til hagevanning. Dersom brønn eller pumpeanlegget for dette vannet er ute av drift, så kan vi kople inn dette reserve/nødvannet. JODA, dersom vi bruker dette vannet fra et nærliggende vann til drikkevann, så går dette vannet igjennom 3 filtere, + UV belysning. Brønnvannet har alltid UV belysning, etter pumpe og en 80 l tank. 

Dette nødvannet trekkes inn igjennom en 1" sort slange, der strekket er ca 100 meter og høydeforskjell mellom vannoverflaten og det utvendige pumpehuset/pumpemotoren er ca 1 - 1.5m. Inntaksrøret i pumpehuset er ca 1 m i det fri, der denne 1m lengden er beskyttet med sort rørislolering + en 10cm Glava matte, som igjen er plast beskyttet.  I dette inntaksrøret sitter det en Y-kopling på innsiden i pumpeboden. I denne Y- Koplingen er det av rørleggeren plassert en 2 meters lang frostsikring. Denne er målt til et forbruk da denne var ny til ca 20 watt. I dag er denne effekt redusert til 12.5 watt. Dette er etter ca 8 års bruk, vinterstid. Må denne da skiftes ut med en ny?

Spørsmålet er, kan denne frostsikrings kabel skiftes ut av "vanlige folk", altså må dette gjøres av en rørleggere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje sikkert det er noko feil, som Powertrainer er inne på. Frostsikring er ofte sjølvregulerande og avgitt effekt varierer med temperaturen.

Ellers er det stort sett elektrikar som styrer med varmekabel, med mindre det er ein med ferdig montert kaldende og støpsel kanskje.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Takk for responsen. DEN  egenskapet hadde ikke jeg tenkt nærmere på.

Der har dere begge 2 rett, den skal iflg. produktopplysninger regulere seg selv. Jeg skal være OBS med å ta med meg utetemperaturen i de videre beregningene. Den aktuelle utetemperatur har holdt seg rundt -1 til -3 ºC.  Jeg har også 1 stk. 25 m frostsikring fra pumpeboden og inn i boligen. Forbruket i denne er også lavt ved samme utetemperatur, ca 145 watt.

Frostsikringene er med stikkontakter. GLEDEN her er jo stor, da det ikke skulle være nødvendig med utskifting av frostsikringene, likevel. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...