Gå til innhold

Solcelle utebelysning med Lithium-ion batterier?


Anbefalte innlegg

Jeg ser man relativt rimelig får kjøpt Solcelle utebelysning i mange varianter fra feks. "T-sun" som skal være en ganske seriøs leverandør av slikt på Aliexpress.

Her er link til T-sun sin side hos AliExpress:
https://tinyurl.com/ynjt6jej

Å her er en link direkte til Solcelle lysene dem har:
https://tinyurl.com/ykewcx2h

Jeg tenker da på slik spotbelysning, men har ikke bestemt meg for hvilke typer jeg skal gå for enda.

Jeg ser de fleste, om ikke alle bruker 18650 Lithium-ion batterier på rundt 2-3000mAh, noe som er bra, for slike batterier har jeg i bøtter og spann av og har mulighet til å oppgradere med flere batterier etc. 

Men det hjelper jo ikke alltid like mye å kun oppgradere batteripakken for få lampene til å lyse lenger når solcellen ikke klarer å lade opp batteripakken. Å øke ladestrømmen krever jo at jeg bytter ut solcellen som er med og mange av dem er fast i selve lykten etc. 

Jeg ser at dem påstår opp mot 12 timer varighet på svakeste styrke og en oppladingstid på rundt 6 timer hvis solen skinner. I teorien skal dette holde akkurat på de kalde vintermånedene her i Fredrikstad som har rundt 12 timer med mørke vinterstid. Dog er det slett ikke alltid solen titter frem på dagtid, så egentlig er det vel oppgradering av solcellepanelet som vil gi meg den beste oppgraderingen. 

Er det noen her inne som har erfaringer med disse solcelle lampene eller har lignende lamper og som kanskje også har gjort noen endringer og forbedringer som har noen ideer?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søstra mi hadde noen slike (billige, kjøpt på Plantasjen eller noe) med en "pinne med batteri, lampe og solcelle i en enhet. Funket ganske greit, men de hadde en stor svakhet: de var ikke tette. Så når det kom kveldsdugg, så trakk fukten inn i lysene og så korroderte dem. Varte kun i noen måneder. TL;DR - sjekk at de du skaffer tåler fukt.

Lenke til kommentar
tingo skrev (1 minutt siden):

Søstra mi hadde noen slike (billige, kjøpt på Plantasjen eller noe) med en "pinne med batteri, lampe og solcelle i en enhet. Funket ganske greit, men de hadde en stor svakhet: de var ikke tette. Så når det kom kveldsdugg, så trakk fukten inn i lysene og så korroderte dem. Varte kun i noen måneder. TL;DR - sjekk at de du skaffer tåler fukt.

De du snakker om der er slike vanlige solcellelamper som man får kastet etter seg fra rundt 10 kr. Stykket og opp til ett par hundre kroner. De fleste av disse solcellelampene har en identisk ladekrets (hvis man i det hele tatt kan kalle det en ladekrets) bestående av 3 stk. komponenter. Batteriet som brukes i disse lampene er som oftest Ni-MH batterier med forskjellig kapasitet. Alt fra 100 til 800mAh. 

Det man betaler ekstra for ved å kjøpe de litt dyrere lampene er at enkelte enten har flere lysdioder eller har lysdioder som lyser noe sterkere. Størrelsen og finishen på selve lampen er nok det som drar opp prisen mest. Ladekretsen er nøyaktig den samme. 

Fukt er faktisk ikke noe problem, siden disse lampene er uhyre enkle å fikse. Faktisk er det fint lite som kan gå i stykker på disse lampene og det koster bare noen få øre i værste fall å fikse dem. Som regel er det korrosjon som tar livet av dem. Men dette kan som oftest fikses enkelt hvis man har avbiter, loddebolt, isopropanol og q-tips. 

En annen feilkilde er jo selve batteriet. Disse lampene er ikke laget for norske forhold og er ikke laget for å stå ute året rundt. De fleste som jar disse lampene putter dem i jorda og glemmer dem. 

Man kan tro at man kan oppgradere disse med å bytte ut det innebyggede batteriet med et NI-MH batteri med større kapasitet fra Biltema feks. Problemet er at dette kun gir en kortvarig forbedring for ladekretsen og solcellen klarer uansett ikke å lade opp et batteri med mye høyere kapasitet. På sommeren kan det hende det går, men da trenger man heller ikke all kapasiteten det større batteriet har da det er kortere mørkt etc. 

man får heller ikke enkelt kjøpt nye batterier til disse lampene som oftest har en kapasitet på rundt 200-600mAh. Da må man i såfall ty til AliExpress eller utenlandske sider. Disse batteriene som følger med disse lampene er spesiallaget nettopp for bruk i slike lamper. Batteriene koster som oftest også like mye over disk i Norge (hvis du finner dem) som en ny lampe koster. 

----------------

Uansett... de lampene du snakker om her er langt unna de lampene jeg virderer å kjøpe. De lampene jeg lurer på har kraftigere solceller og dem bruker lithium-ion (18650) batterier. Lampene jeg snakker om bruker også mer strøm samt lyser mye bedre enn de lampene jeg tror du snakker om. 

Men 18650 batterier kan man få tak i over alt, som oftest helt gratis. Man putter bare inn ett eller flere 18650 celler i parallell for å øke kapasiteten. Men som nevnt over bør også solcellen oppgraderes da de fleste lampene ikke er laget for norske vintere med lange mørke dager. Det er nettopp derfor jeg ønsker å bygge min egen ladekrets, bruke egen batteripakke og kjøpe et kraftigere solcellepanel. 

På den måten kan jeg få slike utelys til å vare året rundt uten problemer. Bakdelen med dette er at man må ha et større solcellepanel som jo tar mer plass og flere batterier som også tar mer plass. :)

Lenke til kommentar

Hvis du skrur fra verandre disse billige lampene så vil du finne et bittelite kretskort med tre komponenter. En komponent som ofte kalles 8525 som er en "chip" som overvåker ladingen av batteriet. Rettere sagt en komponent med fire bein. Så har man en "inductor" som har som oppgave å booste spenningen fra 1.2ish volt som batteriet maks kan gi og opp til rundt 2.5-3V. Den tredje komponenten er en bryter. 

Så finner du to megatynne ledninger som går fra dette kretskortet til batteripolene samt to ledninger som går til solcellen. Thats it. 

komponentene i seg selv ryker aldri. Grunnen til at dem slutter å funke er som oftest enten korrosjon eller at dem ikke får steøm fra batteriet. Solcellen må også holdes mest mulig rein for at batteriet skal lade. 

Ligger det snø på lampen så lader den ikke og er solcellen skitten så leder dem utrolig dårlig. Det er viktig at solcellen til enhver tid er 100% ren og er rettet mot direkte sollys eller der det er mest sol. Spesielt er dette viktig vinterstid. 

Skal man ha lamper som kan stå ute å lyse ved hjelp av solcelle året rundt i Norge så er man nødt til å mekke noe selv. Jeg har til gode å finne lamper som klarer en Norsk vinter ved å lyse hele tiden nær det er mørkt. Ja, det funker som oftest greit de første dagene, men etter noen dager vil du se at dem begynner å slite. 

Derfor er jeg ite etter å mekke meg noe selv :) 

Lenke til kommentar

Å fikse slike solcellelamper som uansett ikke koster rare greine er en veldig fin måte for totalt newbies innen elektronikk og tilbringe litt egentid i furtebua. Fikser du 10 slike lamper så har du fort spart rundt 500 kroner (give or take). 

Vann og fuktighet er ikke så farlig for disse solcellelampene som mange tror. Dem er ikke vanntette. Produsenten har ikke engang forsøkt og gjøre dem vanntette. Vann og elektronikk går i mange tillfeller langt bedre sammen enn man skulle tro. 

Hvis man har en eller flere slike lampe som ikke lenger fungerer så er dem uhyre lette og fikse. Ingen grunn til å kaste dem og kjøpe nye, selv om dem koster veldig lite. 

Den vanligste feilen er at dem enten har sluttet å lyse i mørket helt. Mest trolig skyldes dette flatt eller gåent batteri eller korrosjon som nevnt tidligere. Hvis lampene har en bryter så sjekk kontaktpinnene på kontakten. Ofte holder det med å slå kontakten av og på veldig fort en 10-20 ganger. Litt WD40 kan gjøre susen. 

Hvis batteriet er gåent så kan du kjøpe disse:
https://www.aliexpress.com/item/32827478165.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.8.309b1f73JOUE6E&pdp_npi=4%40pre!NOK!NOK 195.69!NOK 137.01!NOK 135.08!!18.24!12.77!%40211b88f017007186608382312e854f!64983474174!sh!NO!901862616!

600mAh er gode allroundere. 

Men det er sjelden disse batteriene trengs og erstattes. Som oftest holder det med å slå av lampen og sette den i solen noen dager før du slår den på igjen. Da får du ladet batteriet skikkelig opp. 

De eldste lampene vi har her hjemme rundt huset tror jeg er rundt 7-8 år gamle. Dette er såkalt billiglamper som man får kastet etter seg. Typisk 39.90,- for tre stk. på Jysk. 

har aldri byttet batteri i dem, men jeg har fikset noen av dem grunnet korrosjon samt tørket dem skikkelig, blåst dem rene og gitt batteriet en full lading. Dette er vel ganske nøyaktig ett par år siden nå, å dem lyser enda vertfall. 

Dem klarer ikke å lyse opp HELE natten midtvinters, men det kan man ikke forlange heller. Mitt råd er å ta dem inn i november og ta dem ut igjen i mars. Altså hvis du vil ta vare på dem. Er man ikke interresert i å fikse ting selv, så kjøp for guds skyld nye og kast dem gamle i søpla. Dem koster som nevnt veldig lite uansett. Et nytt batteri over disk i Norge koster like mye som hele lampen.

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (5 minutter siden):

@Bjerknez Du kan jo vurdere en liten sprayboks med fluidfilm. Er jo mest brukt til understellsbehandling av bil, men skal visst fungere godt på elektronikk og kontaktpunkter også. Burde holde lysene korrosjonsfri en del lengere. Koster jo ikke allverden heller. 

Man kan også bruke klar neglelakk, eller smeltelim etc. Fordelen med smeltelim er at det lett løsner fra underlaget hvis man bruker isopropanol etc. 

Men min erfaring er at litt vann i disse lyktene gjør veldig liten skade. Det tar lang tid mellom hver gang en slik lampe ryker. Faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...