Gå til innhold

Stasjonær gaming pc >15.000,-


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på å kjøpe meg en ny pc da den jeg har et utdatert. Det går stortsett i enkle oppgaver, bilder dokumenter og det som hører til. 

Når det gjelder gaming så ønsker jeg en maskin som kanskje kan klare å holde noen år frem uten for mye oppgraderinger, men samtidig så må jeg begrense budsjett. 
Spiller for det meste CS, PUBG for øyblikket, men tankene går litt i COD, GTA, osv. Så ønsker en maskin som kan klare disse spillene greit. Må ikke nødvendigvis kjøre alt på full grafikk. 

Kikker selvfølgelig litt på black week tilbud nå.

Kom over denne på komplett: https://www.komplett.no/product/1247132/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-i130-advanced-gaming-rgb#

Noen som har noe å tilføye? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, GTA 6 tenker jeg på. Må nødvendigvis ikke kjøre på full grafikk, men ha mulighet for å kjøre spill greit.

Har kun en 1080p skjerm og hadde tenkt å beholde denne.

Jeg er ikke interessert i å betale uendelig for en ny maskin, hadde håpet å ikke gå så mye over 15.000,-

Skjønner selvfølgelig at man ikke får det råeste til den prisen..

 

Lenke til kommentar

Et alternativ er f. eks. å bygge selv rundt dette skjermkortet: https://www.komplett.no/product/1221527/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/xfx-radeon-rx-6950-xt-speedster-merc-319

Det vil kanskje holde litt hardt, men tror du skal klare å havne i sjiktet mellom 13 og 15000 dersom du velger de resterende delene med litt omhu. Og da vil du sitte igjen med en mer solid PC enn den du har linket til.

Endret av liquidsquid
Lenke til kommentar

Styr unna 4070

Du kan få et 7800 XT for samme pris med 16 GB vram. 12 GB kommer fort bli for lite for de nyeste spillene i 1440p/4K oppløsning.

Nvidia er overpriset og er kun verdt det dersom du har et svært budsjett til et 4080/4090 kort.

NB: Kan være lurt å vente til Januar hvor super kortene til nvidia ryktes å komme ut. Mulig at priser vil endre seg.

Per nå er AMD the way to go dersom du har midrange budsjett.

Endret av hocanee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

6950XT som er AMD's forrige gen toppkort kan man få for under 7K nå. Yter i gjennomsnitt 15% bedre enn RTX 4070 i ren rasterytelse, men taper noen % i spill med Raytracing skrudd på.

I følge denne grafen så ligger 6950XT ganske tett oppunder RTX 4070TI som koster 4000kr mer.

Utennavn.thumb.jpg.3d085921798ec344dd006d2107539263.jpg

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Hm, jeg er veldig i tvil. 

Som nevnt gamer jeg kun med en 1080p skjerm nå, men selvfølgelig kan jo det forandre seg med tiden. Såvidt jeg kan lese meg litt frem til er ikke 12GB vram et issue når det gjelder 1080p gaming.

Kan jo selvfølgelig vente, men det kommer jo stadig nytt så slik sett kan man jo risikere å aldri få kjøpt noe.

Alternativet må jeg gå for et vanlig RTX 4060 kort for å spare noen kroner nå så får jeg heller vurdere noe oppgradering senere en gang. 

Lenke til kommentar
Sinvano skrev (4 timer siden):

Hva er en god AMD prosessor som er på høyde med i5 sin 13600K?

Ryzen 7 7700X er ganske nær. Her er en oversikt over CPU gaming ytelse: https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html#section-gaming-cpu-benchmarks-ranking-2023

For meg så ville jeg sett på Ryzen 5 7600.

RTX 4060 er bra for 1920x1080, og brukbar for de fleste spill på 2560x1440.

For 2560x1440 er der selvfølgelig mange bedre skjermkort enn RX 4060, f.eks RX 6800 og RTX 4070 vil jeg tro ha "passe bra" ytelse. For Radeon vil jeg tro RX 6700 og oppover gjør det greit, for Nvidia er RX 4060 og oppover aktuelle. Radeon RX 7600 vil vel også kunne greie seg om en bruker lavere grafikkinnstillinger, men det er mest et kort for 1080p.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...