Gå til innhold

Hjernen er (i stor grad) et kultur-produkt - hva kan det bety?


lada1

Anbefalte innlegg

Kanskje er dette tull, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at hjernen i stor grad er et "kultur-produkt". For å illustrere: Dersom du for eksempel vokser opp uten sosial kontakt og kulturelle stimulanser, så blir du vel nærmest hjerne-skadd (fysisk sett). Du blir sterkt funksjons-hemmet.

Dersom en kan si at hjernen (i stor grad) er et "kulturprodukt", så kan det bety at det er en illusjon å forestille seg at folk i hele verden er så "like". Kanskje blir folk globalt mer lik over tid pga media og kommunikasjon verden over, men å endre strukturer i hjernen tar tid og det må kanskje flere generasjoner til for å endres. Jeg lurer på om for eksempel folk som er vokst opp under diktaturer aldri vil bli skikkelig demokratiske og liberale. Diktatur, kollektivisme, "å følge flokken", underkastelse og "mytisk tankegang" vil sitte fast i ryggmargen? Det er for eksempel urealistisk å tro at Russland vil bli demokratisk med det første - uansett hva som skjer? Forsvinner Putin så kan bare en annen mafia overta - også at "biologiske" grunner?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjernen blir ikke skadet. Kanskje et feil ordvalg der, men skjønner nok hva du mener. 
Det blir nok det samme som et barn som vokser opp i et disfunksjonelt miljø og/eller religion om du vil. 
Dersom vedkommende skifter milijø så kommer det nok mye an på om hen trives i forrige miljø. Vedkommende vil nok være veldig tilvenningsdyktig dersom nytt miljø er bedre. 

Teit eksempel, men om man tar oppegående Tarsjan fra jungelen inn i storbyen, så vil jeg tro at han ville etter hvert tilpasset seg og lært seg språk og miljø. (dette er sikkert i beste tilfellet)
Mest sansynlig ville det vært varige psykiske "skader/vaner", men en "inteligent" Tarsjan vil kunne klare seg fint. 

Et fryktelig eksempel er jo Fritzel barna. Stakkars mennesker.. 
Jeg tror nok dem trives og klarer seg relativt fint i samfunnet da dem har helt sikkert drømt om et bedre liv. 
(Selvfølgelig har dem sikkert sine issues, men dårlige mennesker trenger dem ikke være)

Endret av MrLuni
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 13.11.2023 at 8:14 AM, lada1 said:

Kanskje er dette tull, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at hjernen i stor grad er et "kultur-produkt". For å illustrere: Dersom du for eksempel vokser opp uten sosial kontakt og kulturelle stimulanser, så blir du vel nærmest hjerne-skadd (fysisk sett). Du blir sterkt funksjons-hemmet.

Dersom en kan si at hjernen (i stor grad) er et "kulturprodukt", så kan det bety at det er en illusjon å forestille seg at folk i hele verden er så "like". Kanskje blir folk globalt mer lik over tid pga media og kommunikasjon verden over, men å endre strukturer i hjernen tar tid og det må kanskje flere generasjoner til for å endres. Jeg lurer på om for eksempel folk som er vokst opp under diktaturer aldri vil bli skikkelig demokratiske og liberale. Diktatur, kollektivisme, "å følge flokken", underkastelse og "mytisk tankegang" vil sitte fast i ryggmargen? Det er for eksempel urealistisk å tro at Russland vil bli demokratisk med det første - uansett hva som skjer? Forsvinner Putin så kan bare en annen mafia overta - også at "biologiske" grunner?

Her blander du sammen litt forskjellige ting.

Det første er utvikling av hjernen i barndommen. Den fungerer slik at hjernen skaper koblinger etter behov. Manglende stimuli fører til færre koblinger, som rett og slett gir lavere IQ. Tidlig utfordring (f.eks. i form av at man lærer seg flere språk i barndommen) gir flere koblinger, som leder til en bedre fungerende hjerne. Det er hjernens fysikk som er bedre.

Det neste er holdninger og verdier. For å snu på flisa, vi er vokst opp i en verden der man hele tiden får servert viktigheten av demokrati. Men samtidig har vi en slående mangel på respekt for de eldre. Noe som fører til at eldre stues bort, mens vi skriker ut på internett nærmest uten selvsensur. Dette har ikke så mye med hjernens fysikk eller funksjon å gjøre, men om hva man har fylt den med.

Det første kan endres på en generasjon, det andre kan ta to (fordi generasjonene overfører sine holdninger til neste generasjon). Dette illustreres best ved å se på forskjellene mellom vest- og øst-europa. Selv om man i øst dyrker demokratiet, er det fortsatt en vesensforskjell i det rådende verdisynet. Men, de ble demokratiske på en generasjon.

Et typisk bevis på dette er adopsjon. Adopterte barn (tidlig adopsjon) skiller seg ikke nevneverdig ut fra nabobarna, kognitivt sett. Det er altså lite ved hjernens funksjon som går i arv. Det er mulig at "IQ-potensialet" er arvelig, men med riktig oppvekst kan alle normale mennesker bli smarte.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Rhabagatz said:

Det er mulig at "IQ-potensialet" er arvelig, men med riktig oppvekst kan alle normale mennesker bli smarte.

Det kan man i hvert fall håpe 🙂

Imidlertid, har man skannet hjerner til folk med forskjellig oppvekst og kultur-bakgrunn? Det kunne hende at man fant systematiske forskjeller? 

Jeg har lest at taxi-sjåfører i London får utviklet deler av hjernen og som har med orientering å gjøre. Og dette kan registreres via skanning:

https://www.nationalgeographic.com/culture/article/the-bigger-brains-of-london-taxi-drivers

Jeg tipper at forskjellige yrker/stillinger i arbeidslivet påvirker hjernen rent fysisk - ikke bare "fyller den med forskjellig innhold" tilsvarende som at en laster inn data/programmer i en computer. Kropp/hormoner påvirkes vel også bl.a. avhengig av hvor en er i hierarkiet. Da er det rimelig å tror at kultur og bl.a. religion påvirker hjernens fysikk. En som må forholde seg til trusler rundt seg, får vel påvirket hjernen og kroppen ellers? Stress dreper visst hjerne-celler.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...