Gå til innhold

Autister vs Nevrotypikere: ærlighet og bestemthet


Osenua

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å ikke dra alle nevrotypikere (NT) med samme kam her,
men jeg taler sannheten når jeg sier at i mine års personlige erfaringer,
så har jeg lagt merke til et gjentagende mønster med NTere.
Det er at mange av dem snakker rundt grøten, og har vansker med å gi
direkte, korte og bestemte svar. Og jeg bare lurer, hvorfor gjør dere det?
Er det det at det er skummelt å være kaldt ærlig, eller er det simpelthen fordi det ikke føles naturlig ut?

Jeg er autist, og som mange på spekteret,
har vi null problem med å være upretensiøs og direkte. Og da mener jeg ikke nødvendigvis av
den frekke typen. Jeg mener faktisk med takt, finesse og elokvens
.
Vi går rett på sak, vi er bestemt, vi vet hva vi vil og føler. Og vi klarer å ytre dette
raskt uten å være drittsekker....noen av oss. Jeg ekskluderer de uten sosiale antenner her.

Jeg forventer ikke eksepsjonelle svar av akademisk og psykiatrisk sort her.
Men dere kan såfall fortelle meg hvorfor du har vansker med å være direkte som oss (om du har det)

Det var alt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Osenua skrev (52 minutter siden):

Men dere kan såfall fortelle meg hvorfor du har vansker med å være direkte som oss (om du har det

Enkelte blir nervøse av at mennesker er direkte og oppfatter dem som aggressive, Jeg tror det ligger noe der. At en høytfungerende autist (asperger før)  sine væremåte kan virke truende, aggressiv for en nevrotypiker som er vant til å pakke ting litt bedre (annerledes) inn.

Bare min første tanke (har erfaring med aspergere i nær familie)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Osenua skrev (1 time siden):


Er det det at det er skummelt å være kaldt ærlig, eller er det simpelthen fordi det ikke føles naturlig ut?

 

Direktehet og kald ærlighet er ETT av mange sosiale verktøy man kan bruke i sosiale relasjoner. 

For min del har det vel med å gjøre med risk vs. reward.  Ut fra erfaring er det ikke formålstjenelig å være kaldt ærlig i enhver sammenheng.  Det kan være formålstjenelig å være direkte ovenfor enkelte personer, men det kan føre til energitappende og fruktløs konflikt med andre.  Å være direkte og brutalt ærlig med en vilt fremmed er som å spille russisk rulett.  Det kan virke, men det slår ofte tilbake.  Du kjenner ikke personen og den sosiale relasjonen er slik at direktehet som kanskje kan være nyttig ved et senere stadie av den sosiale relasjonen vil ha et negativt resultat ved for tidlig bruk av dette verktøyet. 

 

Endret av Investigator224
skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (På 12.11.2023 den 1:46 AM):

Enkelte blir nervøse av at mennesker er direkte og oppfatter dem som aggressive, Jeg tror det ligger noe der. At en høytfungerende autist (asperger før)  sine væremåte kan virke truende, aggressiv for en nevrotypiker som er vant til å pakke ting litt bedre (annerledes) inn.

Bare min første tanke (har erfaring med aspergere i nær familie)

Kan forstå den

Lenke til kommentar

Det er liksom kjernen i problemet, for oss "nevrotypiske" så er det mye kommunikasjon som skjer usagt, det er mye som er implisitt. Mye kan forstås selv om det ikke sies direkte. Det er her det kan oppstå misforståelser og andre kommunikasjonsproblemer mellom autister og nevrotypiske. Førstnevnte forventer at ting kommuniseres eksplisitt og sliter med å forstå det som blir sagt mellom linjene, og vi nevrotypiske kan ha vanskeligheter med å omstille oss i slike situasjoner og kommunisere på en måte som lettere kan forståes av autister.

Derfor er det viktig å være åpne og rause med hverandre slik at vi kan ha en god dialog og kommunisere godt.
Vi nevrotypiske er ikke "indirekte" med vilje og autister er ikke frekke, det er bare sånn vi fungerer, på hver vår måte.
Så derfor er det flott at man snakker om slike ting, så vi kan lære av hverandre :)

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Det er liksom kjernen i problemet, for oss "nevrotypiske" så er det mye kommunikasjon som skjer usagt, det er mye som er implisitt. Mye kan forstås selv om det ikke sies direkte. Det er her det kan oppstå misforståelser og andre kommunikasjonsproblemer mellom autister og nevrotypiske. Førstnevnte forventer at ting kommuniseres eksplisitt og sliter med å forstå det som blir sagt mellom linjene, og vi nevrotypiske kan ha vanskeligheter med å omstille oss i slike situasjoner og kommunisere på en måte som lettere kan forståes av autister.

Derfor er det viktig å være åpne og rause med hverandre slik at vi kan ha en god dialog og kommunisere godt.
Vi nevrotypiske er ikke "indirekte" med vilje og autister er ikke frekke, det er bare sånn vi fungerer, på hver vår måte.
Så derfor er det flott at man snakker om slike ting, så vi kan lære av hverandre :)

 

Slik som de sier på engelsk: "don't drop hints, throw bricks" 🤣
Vi autister kan være litt fjern når det kommer til vag kommunikasjon haha 

Lenke til kommentar
Osenua skrev (På 12.11.2023 den 12:50 AM):

Men dere kan såfall fortelle meg hvorfor du har vansker med å være direkte som oss (om du har det)

Noen folk tåler ikke sannheten lengre, de klikker i vinkel:

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokkert-av-selgerens-kommentar-til-kona-horte-vi-virkelig-det/s/5-95-1347558

Med stadig flere store babyer i samfunnet som kan eksplodere av sinne, må man trippe rundt på eggeskall.

Endret av nightowl
tomrom
Lenke til kommentar
nightowl skrev (54 minutter siden):

Noen folk tåler ikke sannheten lengre, de klikker i vinkel:

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokkert-av-selgerens-kommentar-til-kona-horte-vi-virkelig-det/s/5-95-1347558

Med stadig flere store babyer i samfunnet som kan eksplodere av sinne, må man trippe rundt på eggeskall.

Det må da værra lov å fornærme kundene sine!

Fra spøk til revolver, det var en selger som overhode ikke leste situasjonen, du skal vite om de du snakker med kan være mottakelig for slik humor før du setter i gang. Han manglet jo helt antenner.

Kunden er ingen lettvekter, men man sier da ikke sånn til folk, ærlig talt. Selgeren kunne ha anbefalt sofaer med litt hardere puter og vist til komfort, uten å vise til "tjukkasen".
Men selv om det er vanskeligere for autister å lese slike situasjoner, så er det fullt mulig å forstå at man ikke kaller en kunde for tykk. Er man usikker på om mottaker vil like slik "gubbe/kjerring humor", så lar man være.
Og det er noe som gjelder for oss alle, uansett om du er nevrotypisk eller autistisk. 
 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (16 minutter siden):

Fra spøk til revolver, det var en selger som overhode ikke leste situasjonen, du skal vite om de du snakker med kan være mottakelig for slik humor før du setter i gang. Han manglet jo helt antenner.

Kunden er ingen lettvekter, men man sier da ikke sånn til folk, ærlig talt. Selgeren kunne ha anbefalt sofaer med litt hardere puter og vist til komfort, uten å vise til "tjukkasen".
Men selv om det er vanskeligere for autister å lese slike situasjoner, så er det fullt mulig å forstå at man ikke kaller en kunde for tykk. Er man usikker på om mottaker vil like slik "gubbe/kjerring humor", så lar man være.
Og det er noe som gjelder for oss alle, uansett om du er nevrotypisk eller autistisk. 

Selgeren kan med fordel ordlegge seg annerledes, da selger han sikker flere sofaer. Men det er ikke det som er saken. Saken (og poenget mitt) er reaksjonen til den voksne tjukke mannen som blir fortalt at han er tjukk. Å gå til mediene med dette her var overreaksjon. En mer passende reaksjon ville vært å forlate butikken og legge det bak seg, siden han tydeligvis er sensitiv når det gjelder egen vekt.

De fleste voksne gubber eier det faktum at de er tjukke, hvis de er tjukke. De bryr seg ikke når de får høre det. De har lært seg å tåle såpass pluss mye mer gjennom et langt liv. De er menn. Ikke sutrete kroppsusikre drama queens. Tydelig at selgeren leste denne kunden feil. Han er det stikk motsatte av hva han ser ut til å være.

Lenke til kommentar

Ja det er direkte tale og ærlighet jeg snakker om,
ikke frekkhet og uforskammethet. Med det sagt, så har jeg uheldigvis opplevd flere ganger
at selv når NTere spør meg om en ærlig mening om noe, og jeg gir det (med takt og finesse),
så resulterer det som oftest i èn av to ting

1: De blir sint og forlater åstedet
2: De responderer med passiv-aggressive kommentarer hvor de
skal få meg til å føle meg som skadet gods eller en fuckup. En person som er fjern og
ikke forstår seg på ditt og datt. Det er nedlatende og minner meg litt om ableism

Men de fleste NTer jeg kjenner er heldigvis hyggelige folk.
Jeg foretrekker også å omgås med dem fremfor mine fellow autister

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke alltid at man burde være ærlig og direkte.

For å ta et eksempel, hvis en kvinne spør om hun ser tykk ut i en kjole, så sier man ikke "ja" selv om det skulle være sant. For det er her nyansene mellom et spørsmål og et "spørsmål" kommer inn. Selv om man stiller et spørsmål så er det ikke sikkert at man vil ha (det ærlige)svaret.

Selv for NTere så er ikke det alltid så lett, og for autister så er det veldig vanskelig, og her kommer vi inn på det jeg snakket om tidligere.

"Ser jeg tykk ut i denne kjolen?" Implisitt forventes det at svaret er "nei", hun ønsker at du forteller henne hvor flott hun ser ut, selv om du kanskje ikke synes det egentlig.

Men sånn fungerer det sosiale samspillet for de fleste. Så hvis man er ærlig og direkte og sier "ja, du ser tykk ut, velg noe annet", så blir hun såret og relasjonen kan skades av det.

Det er en av de største forskjellene mellom NT og autister, evnen til å lese sosiale situasjoner. Jeg snakker generelt sett, da det finnes NT som er mindre gode til det, uten å være autister og autister som er bedre i det enn snittet. Men typisk er det et klart skille her.

Å være direkte og ærlig er ikke bra i alle situasjoner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...