Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange resepter er det mulig å få fra Nettlegevakten?


Gjest a8146...9a1

Anbefalte innlegg

Gjest a8146...9a1

Hvis man ikke orker å stikke innom lege-kontoret, og heller forsøker å få tak i en resept fra Nettlegevakten eller lignende tjenester. 

Ting som for eksempel urinveisinfeksjon eller lignende kan vel komme tilbake flere ganger hver år. Er det mulig å søke om resept hver tredje måneder / hver fjerde måned / hver femte måned, eller noe sånn? Eller har sånne tjenester en grense for max antall resepter hvis det bare går relativt kort tid mellom hver gang man søker om å få resept fra dem? 

Anonymous poster hash: a8146...9a1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv sender jeg forespørsel om fornying av medisiner via helsenorge. Ellers kontaktet jeg resepsjonen digitalt (også i helsenorge) og spør om de kan be fastlege skrive resept hvis det er snakk om et medikament jeg ikke har brukt før. Er helsepersonell selv og er en godt kjent pasient for fastlegen og resepsjonen så det bruker aldri å være noe problem for meg, de sier aldri nei og ordner medisiner uten time.

Lenke til kommentar
Gjest a8146...9a1
Gaea skrev (11 timer siden):

Selv sender jeg forespørsel om fornying av medisiner via helsenorge. Ellers kontaktet jeg resepsjonen digitalt (også i helsenorge) og spør om de kan be fastlege skrive resept hvis det er snakk om et medikament jeg ikke har brukt før. Er helsepersonell selv og er en godt kjent pasient for fastlegen og resepsjonen så det bruker aldri å være noe problem for meg, de sier aldri nei og ordner medisiner uten time.

Det er ikke mulig her jeg bor i alle fall. Men godt mulig at det bare er fastlegen som er streng angående resepter. Hvis jeg for eksempel får urinveisinfeksjon eller noe, så må jeg innom lege-kontoret hver gang med en urin-prøve. Deretter må jeg sitte der og vente til prøven blir analysert, og fastlegen har tid til å snakke med meg. 

Selv om jeg allerede har nevnt symptomer og sånn når jeg snakket med dem på telefon før jeg kom dit, og med sekretær eller sykepleier som arbeider der. Så er det fremdeles et krav om at man er nødt til å snakke med fastlegen også, og snakke om de samme symptomene. Det er tydeligvis ikke "bra nok" at man forklarer ting over telefon, eller til noen andre som arbeider der når man kommer dit (og så kan de overbringe denne informasjonen til fastlegen) man er visst nødt til å sitte der i flere timer for å vente på at fastlegen har tid ett par minutter. 

Anonymous poster hash: a8146...9a1

Lenke til kommentar

En fastlege er en privat næringsdrivende som blir regulert ganske heftig av staten. De må følge et bredt spekter av reguleringer og skulle sikkert gjerne gjort en god del ting enklere og mer smidig i en travel hverdag, noe som i verste fall kan gjøre at de mister lisensen sin for å drive som lege hvis de blir for kreative for å gjøre jobben mer effektiv og levelig.

Lenke til kommentar
Gjest a8146...9a1
AnnonymG skrev (11 minutter siden):

Ja, du kan be om så mange resepter du bare orker. Det er legen som eventuelt setter grenser. Hos Nettlegevakt kan du nok bestille så ofte du har infeksjon. Noen har bruk for mange kurer i året. Jeg ville dog vurdert utredning av årsak dersom du stadig har infeksjoner.

Problemet er at hvis man har fått for eksempel urinveisinfeksjon en gang, så er det alltid en risiko for at man kommer til å få dette flere ganger senere i livet. 

Trenger ikke nødvendigvis være noen annen årsak som ligger bak...      

Anonymous poster hash: a8146...9a1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...