Gå til innhold

Forslag til god eldre billig laptop med FireWire 400/800 in?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg forsøker digitalisere eldre digitale miniDV-kassetter fra et miniDV-kamera. Kameraet er fra Sony og har en i.Link port ut (DV, er vel det samme som firewire 400). Jeg har ikke fått dette til å koble til min nyere MacBook Pro M2 via diverse kabler (Firewire 800 4-pin -> 9-pin  --> Thunderbolt -> Thunderbolt 3  -->  Thunderbolt 3 -> USB-c). 

Min neste tanke er derfor å kjøpe en gammel billig laptop med første eller andregenerasjon FireWire IN-port. Den trenger ikke være kraftig, kun å kjøre et enkelt videoredigeringsprogram for å "ta opp" fra videokameraet. Vil dette fungere? Får jeg tak i eldre slike videoredigeringsprogrammer som vil kjøre på en eldre laptop?

 

Spørsmål

1. Forslag til eldre laptop med FireWire 400 eller 800 in-port jeg kan kjøpe fra Finn.no?
2. Forslag til videoredigeringsprogram eller andre program som vil tillate meg å overføre video fra mitt digitale miniDV-kamera?

 

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende prosjekt selv og endte opp med å bruke en Mac PowerBook G4.

Hvis du legger inn iLife 06 på denne så får du iMovie som du kan importere DV til over FireWire 400 porten som du kobler til videokameraet (liten og kompakt port). Godt mulig det finnes annen software også, men det er ikke noe jeg har erfaring med.

Alt du importerer legger seg i prosjektfolderen din, men du må inn i den medfølgende appen Terminal får å nå tak i disse .dv filene. Prøver du å klikke på prosjektfilen din åpnes bare iMovie. Det enkleste er å bare kopiere dem over til en USB minnepinne så kan de leses direkte på en PC.

Største utfordringen er vel å finne selve Firewire-kabelen du trenger siden den er så gammel. Tror jeg fant min på et loppemarked. Gjorde litt søk og det er fremdeles enkelte som selger denne kabelen. Bare ikke fall for fristelsen av å kjøpte USB til i-Link kabel da dette bare virker på en helt spesiell Sony-modell som ikke er standard. Kabelen under er den som virker.

th?id=OIP.GJ5Cjo-EXzCneJhrwOyEXAHaIG%26p 

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen bærbare Windows-pc har også Thunderbolt. For noen år siden var der vel noen med Firewire.

Her en video der han kobler en Macbook til en rekke med adaptere. De to Thunderbolt adapterene er vel fra Apple (som er de eneste som virker i følge videoen).

Spoiler

 

Her det samme for Windows:

Spoiler

 

Rundt år 2010 fantes det også Expresscard i bærbare. De fantes da også expresscard med firewire.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
8 hours ago, Anterialis said:

Takk! Godt forslag. G4 har kanskje FireWire 9-pin??

andre PCer som har FireWire inn?

Ja og den har 800-port også, men det har jeg ikke personlig testet. Forteller bare nøyaktig som jeg selv gjorde sånn at det skal la seg replikere.

Massevis av gamle PCer som kommer med firewire. Felles for alle er at de er temmelig ubrukelige til andre ting i liket med G4.

Jeg har også en HP Laptop NC6320 med liten firewire plugg og en Shuttle MiniPC med 9-pins som heter SB51G.

Grunnen til at jeg gikk for Apple er at jeg hadde maskinen jeg omtaler og jeg vet at Apple har ordentlig software så jeg slipper å plages med å få ting til å fungere.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Grunnen til at jeg gikk for Apple er at jeg hadde maskinen jeg omtaler og jeg vet at Apple har ordentlig software så jeg slipper å plages med å få ting til å fungere.

Valid poeng dette. Jeg skal kun bruke laptoppen til dette prosjektet. Etterpå skal den kastes/selges. Trenger kun å fungere til FireWire-overføring :) Så alle tips tas imot med takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...