Gå til innhold

Pentium 4 EE 3,4 GHz i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at P4 EE er lite ytelse for penga, men det er nå en gang noe av den beste ytelsen som er å få kjøpt. I tillegg er det en del brukere der ute som produserer eller er flaskehalsen for så vanvittige verdier pr time at en investering på ca 10000 kr kan inntjenes i løpet av dager og kanskje timer. Tenk bare på en CAD designer som må komme opp med en spesial komponent før arbeidet på et milliard prosjekt i Nordsjøen kan fortsette etter planen! Da blir 10k nada og en time fra eller til kan bli mye penger.

 

Forøvrig er det ikke så innmari stor forskjell på EE og FX systemer i pris som mange tror. Allerede ved 2GB RAM er prisforskjellen utlignet i følge en kjapp titt jeg gjorde i prisguiden. Tok ikke med pris på HK i beregningen.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Forøvrig er det ikke så innmari stor forskjell på EE og FX systemer i pris som mange tror. Allerede ved 2GB RAM er prisforskjellen utlignet i følge en kjapp titt jeg gjorde i prisguiden. Tok ikke med pris på HK i beregningen.

Hovedkortene til P4EE vel nok ikke noe dyrere enn for FX. Heller motsatt vil jeg tro.

Når det er sagt så vet jeg ikke hvor mange hovedkort som offisielt vil støtte P4EE 3.4 ettersom den vil kreve en god del ampere. Uansett er det ikke noe problem å finnet hovedkort som vil støtte P4EE 3.4.

 

Jeg vil også anta at de som har "behov" for en slik CPU heller vil kjøpe et dualsystem og i alle tilfeller bruke REG ECC minne. Det gir tross alt bedre stabilitet og det er vel en grunn for at alle servere bruker REG ECC.

 

Dollar: FX og P4EE ble ikke lansert samtidig. Intel papirlanserte P4EE og den er fortsatt ikke å få tak i selv 4 mnd etter "lansering". Joda, Intel har nok sendt ut et par hundre til Europa, men det kaller jeg ikke å lansere en CPU. I Norge er det vel bare Dell som har den og da ca 8.000,- + mva dyrere enn 2.6C og begrensninger på kabinettutvalg. CPU-en ble altså ikke lansert samtidig med A64/FX.

Lenke til kommentar
Jeg vil også anta at de som har "behov" for en slik CPU heller vil kjøpe et dualsystem og i alle tilfeller bruke REG ECC minne. Det gir tross alt bedre stabilitet og det er vel en grunn for at alle servere bruker REG ECC.

Ja, og REG/ECC minne er heller ikke nevneverdig dyrere enn standard (ubufret) minne idag. F.eks. Corsair TwinX1024RE-3200LL (REG/ECC) koster bare kr. 364 mer enn Corsair TwinX1024-3200LL...

Lenke til kommentar
Jeg vil også anta at de som har "behov" for en slik CPU heller vil kjøpe et dualsystem og i alle tilfeller bruke REG ECC minne. Det gir tross alt bedre stabilitet og det er vel en grunn for at alle servere bruker REG ECC.

Ja, og REG/ECC minne er heller ikke nevneverdig dyrere enn standard (ubufret) minne idag. F.eks. Corsair TwinX1024RE-3200LL (REG/ECC) koster bare kr. 364 mer enn Corsair TwinX1024-3200LL...

Apropo den lave prisforskjellen: Er det mulig å bruke ECC/REG minne på Athlon64 (Socket 754)? Altså for å bedre minne-stabiliteten uten å måtte kjøpe den dyre Athlon64 FX?

 

(Jeg likte særlig den kjekke chipkill-muligheten)

Lenke til kommentar
Er AMD Athlon 64 3400+ like bra?

Som P4EE 3,4 ?

 

Tja... Jeg regnet litt på det for en stund siden. I følge benchmarkene til aceshardware (FX51 vs A64 3200+ vs P4 3,2 vs P4EE) så yter i gjennomsnitt:

  • P4 3,2 dårligst (= 100%)
  • A64 3200+ litt bedre (=105%)
  • P4EE 3,2 ennå bedre (=110%)
  • FX51 best (= 117%)

Ut fra andre tester kan vi estimere at P4/P4EE øker den gjennomsnittlige ytelsen med ca 0,6% per % klokkehastigheten øke, og at Athlon64 øker den gjennomsnittlige ytelsen med 0,9% per % økt klokkefrekvens. (0,6& vs 0,9% ytelseforbedring ved 1% økning av klokkefrekvensen er det man kaller "bedre skalering") Regner vi ut fra tallene over her så får vi:

  • Athlon 64 3400+ (=114,5%)
  • Pentium4EE 3,4GHz (=114,1%)

Altså skal de i teorien være ganske likeverdige. Andre tester (A64 3400+ vs A64 FX51) viser at de to er ganske likeverdige i ytelse fordi ulempen med enkel kanal minne jevnt over oppveies av kortere responstid på minnet (grunnet ECC/REG). Dermed kan man estimere at Athlon64 3400+ tilsvarer ca (=117%) på den gjennomsnittskalaen jeg har regnet med her. Hva som er mest rett av 117% og 114,5% for Athlon64 3400+ er vanskelig å si. Det er også like vanskelig å si om P4EE 3,4 egentlig tilsvarer 114% på skalaen min eller mer. For nøyaktige resultater er det vel best å følge med på grundige sammenligninger på nettet. Jeg tipper at forskjellen ikke er særlig stor jevnt over et stort utvelg tester.

Lenke til kommentar

Apropo Psdata og andre som selger EE...

Ingen tar inn en så dyr CPU, særlig når etterspørselen er så lav,, de har rett og slett ikke råd,, ser de fleste har den som bestillingsvare..

Har de den liggende 2mnd vil de tape penger på å ha den...

 

Det er ikke mye en nettbutikk tjener på å selge 1 cpu..

Sånn av erfaring fra e jeg kjenner har drevet sjappe, var det snakk om 70-120kr per cpu,, veldig avhengig av hvor store parti de tar inn, dvs 500\1000\5000

 

Noe annet enn klesbutikker etc. som sjelden har en lavere inntjening enn 100-200%,,, tenk over det neste gang du handler en bukse på 90% salg, at butikken fortsatt tjener bra... :scared:

 

( Ville du egentlig gått med navnet til din kamerats bestefar på boxern? og i tillegg betale dyrt for det.) :laugh:

 

: noen som blir med å starter sjappe? Nerdedata.no,, og sponse HARDWARE.NO med masse godbiter så vi har noe å lese... :thumbs:

Endret av johna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...